Mästerskap

sita

Trådstartare
Insåg nyss att NM för juniorer har lägre kvalgräns än JSM...

Litta konstigt kan man ju tycka...

Bara en reflektion...

//Sita

Sv: Mästerskap

Kval för YRNM är 1 gdk **-ig och sen går mästerskapet i *-ig

Hmmm:grin:

men det stog att YR skulle kvala med en ** i NM. Eller läste jag fel?

...sen tycker jag som Sita att det är konstigt att SM är svårare än NM :confused:

På NM är det en *-klass som är mästerskap för både Junior och YR. Den **-klassen är NM för Seniorer. Dock så brukar Sverige alltid ha ett YR-lag i Senior klassen. Eftersom våra YR ekipage rider den nivån på SM är det ju mer logiskt att de startar där kan man tycka.
Sen vet jag inte hur det är med övriga nordiska länder de kanske har lägre nivåer på sin mästerskap och därför ligger NM lite lägre i svårighetsgrad?

men det stog att YR skulle kvala med en ** i NM. Eller läste jag fel?

...sen tycker jag som Sita att det är konstigt att SM är svårare än NM :confused:

...och att JSM går som internationell, ställer till det en del plus att det kostar skjortan... Kan man inte göra en nationell klass av JSM på samma meeting? eller det får man inte?

På NM är det en *-klass som är mästerskap för både Junior och YR. Den **-klassen är NM för Seniorer. Dock så brukar Sverige alltid ha ett YR-lag i Senior klassen. Eftersom våra YR ekipage rider den nivån på SM är det ju mer logiskt att de startar där kan man tycka.
Sen vet jag inte hur det är med övriga nordiska länder de kanske har lägre nivåer på sin mästerskap och därför ligger NM lite lägre i svårighetsgrad?

OM jag inte har helt fel så gick JDM i lätt klass och SDM i 1*-ig YR vet jag inte. Danska mästerskapen alltså.

Men det är konstigt att man som junior bara behöver rida en enda CNC* med godkänt resultat för att rida NM när det behövs 2 st för att rida JSM. Båda är internationella. Kan iof kanske bero på att JSM går i CCI format och NM i CIC format.

Det är inte alls konstigt om man kan sin ft-historia.
När man i forntiden började med NM fanns nästan bara svenskar på hög nivå.
För att få med finnar, danskar och norrmän fick man välja lägre klasser.
När man så småningom började med ungdomsklasser i NM valde man även här att lägga det på en lägre nivå för att få bredd.

...och att JSM går som internationell, ställer till det en del plus att det kostar skjortan... Kan man inte göra en nationell klass av JSM på samma meeting? eller det får man inte?

Man vill väl inte tappa juniorerna som ska rida den långa för att EM-kvala inför nästa år. Arrangören hoppade ju in och tog SM för att annan arrangör hoppade av. Blir lite svårt att ha klass i klassen när detär en CCI. Man kan j u iof ha en CCN ;)

Ang kostnaderna så är det väl uppstallningen som kostar... annars brukar Int i sig inte vara dyrare. Vi märker ju det tydligt nu att det är billigare att starta CIC i Tyskland än att starta CNC hemma :p
Vid CIC behöver man inte ha uppstallning medan vid CCI ska alla stå uppstallade.. undantag finns.

Fantastiskt att läsa alla inlägg ovan, kolla vad många bokstavskombinationer o stjärnor om vartannat :crazy: inte lätt o hänga med....

Jag har försökt förstå hur kvalen är inför YRSM 2010, du måste rida en CIC* eller en CNC** - fel ska vara CNC2* - för att få vara med enl SvRF.

Då jag kollar tävlingsterminen finner jag att dessa klasser finns i april i Ravenna (Ita), Kreuth (GER), Velen (GER); i maj i Bialy Bor (POL), Jardy (FRA); i juni i Strzegom (POL); i juli Sahrendorf (GER), Kerava (FIN) (båda CIC1*) sedan inga fler.... CNC2* eller CNC** ger ingen träff alls.

Varför måste man åka utomlands för att kvala till ett svenskt mästerskap??? Jag tycker det är mycket konstigt.

Men man hade ju förra året på sig oxå, eller tom förrförra för att hinna rida den där CIC* och det kunde man tex ha gjort i Övedskloster -08. Jag vet inte om det fanns några CIC klasser i Sverige förra året?

I år har det ju funnits både Gärds, Strömsholm och Hofors som har ** klass så det har ju funnits tillfällen.

Tack för ditt svar! Jag har varit lite för bekväm :angel: då jag kollat i tävlingsteminen.... jag har faktiskt inte öppnat alla proppar.....utan gått på info-kolumnen. Bakläxa till mig :o

Tyvärr räckte inte förra året till pga skada, för att kvala vidare upp i klasserna.

*kl*

Nu när vi ändå pratar kval och internationella tävlingar så har jag en fråga :angel:

Som ryttare får man ju starta två internationella starter/år på en seniorlicens (sedan måste man lösa internationell licens). Finns det någon form av dispens för hästar eller måste de ha FEI-pass från och med första starten på internationell nivå?

Internationella * klasser i Sverige har man aldrig behövt FEI-pass på och inte heller i Stora Wäsby i höst om du tänkt åka dit... Men skall du tävla internationellt utomlands måste du ha pass.

Varför måste man åka utomlands för att kvala till ett svenskt mästerskap??? Jag tycker det är mycket konstigt.

Välkommen till Fälttävlansvärlden!;) När man kommer upp lite i klasserna och vill rida CCI/CCN* eller CIC/CNC** så blir det ganska svårt att hålla sig i Sverige. Många gånger kan det faktiskt vara lättare att ta en liten avstickare till Tyskland. I alla fall om man vill få ihop en någorlunda vettig säsongsplanering tidsmässigt. Det finns många fina tävlingar där inom rimligt avstånd.
Det finns såklart både fördelar och nackdelar med detta, men det är roligt och ger rätt mycket att få komma iväg utomlands och tävla.

Skulle inte dra mig för att åka till kontinenten om det inte vore för avståndet, jag har så lätt att "somna" vid ratten om det är för långt :mad:
Sedan kan man ju tycka att det borde finnas tävlingar inom Sverige så att det tillgodoser den kategorin :angel: (lätt att önska...)
Om jag även lägger in det miljömässiga så är det väl inte heller så där hundra att alla sitter o åker långt i varsin bil/släp/buss.... :grin:

Liknande trådar

Islandshäst Det pågår ett NM på Åland, började idag, och visst måste vi väl ha en tråd om det? Är ni på plats och tittar någonting? Eller...
2
Svar
27
· Visningar
3 611
Senast: Roheryn
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 725
Senast: xfie
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 456
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar