Måste vara chippad?

T

Tingeling

Jag har efter massa krångel äntligen fått hem mitt pass till min gamla travare som är registrerad i Finland. ( Han har alltså finskt pass, STC rekomenderade mig att ha honom kvarregistrerad i Finland och få finskt pass istället för att lägga ut massa pengar för att importera och regga honom i Sverige eftersom han inte tävlar mer utan går som ridhäst).

I alla fall så står det i passet " Bloodtyped" och sedan ett X ( antar att det betyder att han är blodtypad?) Sedan står det " Chipmärkt" eller nått liknade och där är inget X eller nummer eller linande i den rutan. Betyder det att han inte är chippad? Han är ju frysmärkt vilket står i passet men behöver han även vara chippad för att exempelvis vara med på mindre tävlingar?

Hästen står ute hos en fodervärd och hon vill kanske tävla i små tävlingar framöver.

Måste han vara chippad? Hur går man tillväga isåfall? Min fodervärd att fått pass till sin andra egna häst och då hade den blivit chippad i samband med idkontolleringen. Den veterinären hade då sagt att alla hästar, även frysmärkta travare var tvungna att ha chip.

Kan nån hjälpa mig?

Sv: Måste vara chippad?

Han är antagligen inte chipmärkt då, det är ju lätt att kolla med en scanner (som alla chipmärkare har).

Om du ska ha kvar honom som Finlands registrerad så bör det ju vara deras regler som gäller, hur och om de har chipkrav har jag ingen aning om. Kontakta avelsföreningen i Finland. Tycker f ö att det verkar konstigt att de rekommenderar dig att han ska få pass från Finland men självklart bra för dig om du sparar pengar på det :D

Brukar ju vara så att om de har utländskt pass så får de behålla det i det nya landet men ett svenskt registreringsnummer brukar läggas till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 732
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama