Måste man inte vara 18 år för att få tävla?

L

lie

Visst är det 18 för att få ta ut sin licens och börja tävla i vanliga sulkylopp? Men kan man kanske få dispeans att börja tidigare.? För jag vet en tjej som är 17 och som tävlar....

Sv: Måste man inte vara 18 år för att få tävla?

lie skrev:
Visst är det 18 för att få ta ut sin licens och börja tävla i vanliga sulkylopp? Men kan man kanske få dispeans att börja tidigare.? För jag vet en tjej som är 17 och som tävlar....

Du får ta licens det år du fyller 18.
Alltså är det tex fritt fram för någon som är född på nyårsaftonen 1988 att ta licens nu....

Sv: Måste man inte vara 18 år för att få tävla?

Det finns en ny ungdomslicens som heter F som man får köra på det året man fyller 16 och 17. Man får numera gå kursen tidigast det året man fyller 16.

Klippt från travsport.se:

STC inför ny ungdomslicens

I syfte att underlätta för kuskar/jockeys i ponnytravet att ta steget upp till det "stora" travet inför STC en ungdomslicens, F-licens. Den kan sökas av personer som under kalenderåret fyller 16 eller 17 år och ger rätt att köra/rida i totalisatorlopp där propositionerna så medger och som godkänns av STC.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 542
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka