Måste man hinkas?

CK

Trådstartare
http://teamboberg.jalbum.net/Billingeritten-09/slides/IMG_3288.html

Vi får se om länken funkar, jag fick inte in bilden direkt i inlägget.

Jag, och fler med mig, börjar tycka att hinkandet på distansritter går till överdrift.

Vore det inte lättare för alla parter om det fanns dricksvatten utställt 1-2 gr/slinga?

För de allra flesta så räcker det väl gott och väl med att träffa sina hinknissar i grinden?
Varför ska halva ridningen bestå i att blir omkörd av hinknissebilar, som kör om en i 70km/h på smala grusvägar?

Kan det inte till och med vara så att det är en spärr för att få in nya i sporten, just det att ryttarna tror att de måste ha med sig 3 personer och minst 1 följebil för att rida en CR?

Senast ändrad:
Sv: Måste man hinkas?

Håller helt med dig! Man rider ju förbi tomma badkar...tänk om de kunde vara fyllda. kanske markägaren hellre fyller upp ett par badkar och flyttar dem till ett bra ställe för att slippa all biltrafik? Vi ryttare kan ju ha med dricka och ngn kexchoklad el dyl då klarar man sig absolut in till grind. Jag ser gärna soloritternas återkomst!!

När jag var och tävlade i danmark så hade dom faktiskt satt ut lite vatten här och där (i sådana svarta "tunnor"), jätte bra tyckte jag:)
För jag håller verkligen med om att en hel del groombilar kör otroligt respektlöst med tanke på de oftast små trixia vägarna med både mötande trafik och då tävlingsekipage

Hej!

Som nybörjare inom denna sport är detta helt klart ett problem. Har hitintills lyckats lösa det genom att ha en alldeles för snäll man. Tyckte att Fornboda, förra året var bra. Då fanns det vatten utställt vid ett tillfälle på den slingan som jag red. I övrigt så är väl hjälp i grinden det som jag uppskattar mest, även om jag måste visa hästen själv så finns det någon som håller i tyglarna när jag äter en macka eller sallad. Så att man kanske även kan kissa utan att hålla i hästen ;)

Men hur blir det om man rider långt? Fungerar det även då med utställt vatten? Eller upplever ni som rider långt att hästen gärna dricker i grind, ensam, tillsammans, ur egen hink med speciell färg? Finns det ett problem igentligen eller är det bara så att det blivit en vana att hinka längst vägen "för så gör alla andra"?

personligen så tror jag att iaf mina hinknissar skulle bli enormt uttråkade om de var tvunga att vänta i grinden i 3 timmar utan nåt att göra :crazy:

Jag skulle nog få mkt svårt att få med mig några medhjälpare då faktiskt.

Man kanske kunde göra så att den bilarna får samma nummer som den ryttaren den tillhör och om de kör respektlöst så kan man påpeka det för en dommare eller liknande?

Jag vill ha med mina medhjälpare på banan, visst behöver de kanske inte möta upp mig hur många ggr som helst, men minst en gång iaf. Dels för att ta kort med!

Bra inlägg!
Eftersom både jag och min man rider och dessutom har hästrädda föräldrar har det blivit lite tufft att få tag på hinknisse - vilket har inneburit att vi ridit alla PP-ritter utan hinkning (inga bekymmer alls, för våra hästar dricker i princip inget första slingan). En CR lyckades vi få med min duktiga jobbarkompis att hinka och på Billingeritten kan vi åka kvällen före och själva ställa ut hinkar längs med ritten (för vi bor lyxigt nära). :D

Jag gillade dock Sydnärkeritten mycket! Den sträckan som CR-ryttarna red hade just detta med vatten utställt av arrangören (fanns typ 1 plats som var möjlig att hinka utöver det utställda vattnet)! Jag saknade inte hinknissarna (även om det är trevligt att träffa dem någon minut ute på banan) och när jag dessutom sedan hörde att min man (som hinkade just den ritten åt mig) blivit nerprejad i diket av en hinkande hästbuss (hästbuss!!!) UTAN ATT DE ENS stannade och frågade om han behövde hjälp upp..., ja, då kan man ju verkligen undra vart hinkandet tagit vägen... Borde MINST få ha startnummer på bilarna så att hinknissarna inte vill riskera att skämma ut sin ryttare... :grin:

Blir ju lite mer belastning på arrangören som även måste ställa ut vatten, men å andra sidan (som någon sagt) så kanske markägaren kan bistå mot att han slipper en massa biltrafik som hetsar fram för att hinna till sitt ekipage... (en del hetsar, inte andra). Nåväl. Åtminstone skulle jag föreslå CR-ritter och PP-ritter med utställt vatten, så att nybörjare kan bli ordentligt bitna först ;) (och sedan måste slita sitt hår för att få tag på en groom...)!

De flesta hästar gillar nog bäst att dricka tillsammans, ur stora kar, så där är det bara fördelar.
Finns vattnet markerat på kartan så räcker det ju om de hinknissar som absolut vill ut på banan dyker upp däremellan.

Jag rider alltid en bit på trafikerad väg när jag rider hemma, men de klart läskigaste bilförarna är de som är hinknissar.

Jag förstår om man behöver hinkas oftare om man åkt på en 2a på hudturgor, men för en normal häst i vanligt väder så räcker det väl med vatten nån gång varje mil, max?

Jag kan hålla med om att det kan vara besvärligt med trafik. MEN i tävlingsklass och under en varm dag så vill jag gärna ha hjälp att kyla min häst! Och rider jag en CR på en ung och orutinerad häst så kanske jag behöver hjälp med annat! Jag tycker att det på de flesta banor i Sverige är bra då arrangören har märkt ut mötesplatser. Arrangören försöker då lotsa bilarna en annan väg än den som ryttaren rider vilket brukar fungera bra! Det är nog upp till var och en om man vill rida solo (dvs utan hinkning) Däremot så är det välkommet med vattenkar på banan men gärna att det finns någon person där som kan fylla på karet om det tar slut.

Vänder lite på frågan:
Använder ryttarna sig av de platser där det finns "allmänt vatten" utställt?

På Rimboritten har vi ju två ställen på banan där markägarna ställt ut vatten. Jag har inte varit ute och tittat om vattnet tycks gått åt - eller om markägaren fyller på nytt om det tar slut.

Däremot vet jag att det ställe där groombilar kört in och ställt sig på en insådd vall och dessutom lämnat flaskor och skräp efter sig (-FÖRRA året, i år såg det fint och snyggt ut och markägaren var jättenöjd) så var det precis efter den gården där vatten fanns utställt...

Så, är det onödigt jobb för markägaren/arrangören att ställa ut vatten eftersom folk hellre låter groomen möta upp ändå, eller nyttjar ni verkligen det utställda vattnet?

Superbra skrivet och jag håller med helt o fullt! Jag tycker t o m att utställt vatten borde vara obligatoriskt, eftersom en hinknisse ju t ex kan få punka.

Man kanske t o m borde ha lite tuffare regler så att ryttaren själv får vattna, kyla, visa upp för veterinär osv. under ritten?
För det är väl inte meningen att bästa markservice ska avgöra?

Jag måste väl erkänna att jag tycker att hejandet av groomar utefter slingan är en del av sportens tjusning. Familjen, vänkretsen eller vilka man nu har med sig blir väldigt delaktiga och känner sig som en viktig del av resultatet. Både min man o jag rider och det kan vara nyttigt att stå bredvid ibland.
Min häst är väldigt törstig av sig och uppskattar en hinkning varje mil e 2 mil ca. Och är tyvärr för harig för att våga fram till utställda kar o tunnor. Sistnämnda är hon nog inte ensam om att vara och är kanske en förklaring till att vissa utställda kar verkar helt outnyttjade. Självklart en träningssak (behöver ingen påpeka),men tävlar man sällan så blir hela evenemanget en träning i sig:-)
Faktiskt har jag aldrig upplevt någon hänsynslös bilist, men väl mycket hjälpsamma groomar till andra ryttare. Behöver man vatten el hjälp på annat vis brukar det funka finfint. Men å andra sidan rider vi så långsamt så de flesta bilarna har väl blåst iväg redan:-)

Att få flaskor att kyla hästen med är en annan sak.
Men, på vilken nivå ligger man då, för att det verkligen ska göra nytta, och skilja på placeringarna?
Kan en petflaska vatten över halsen verkligen göra så stor skillnad? Finns det forskning på det?
Jag har i och för sig inte tävlat längre än 80 km, men för placering, och skulle klara mig ypperligt med utställt vatten var 15 km.

På en av "mina" tävlingar blev det nästan lynchstämning när vi under bangenomgången förklarade att hinkning var otillåtet på en sträcka av drygt en mi. (Trots att vi ställt ut vatten mitt på).

Reaktionerna var tydliga "Hur ska hästarna klara det , i den här värmen"

Svaret är enkelt: :cool:
Sänk hastigheten. Det är väl det som är distansritt, att kunna anpassa farten efter förutsättningar.
Ska hinkning och markservice vara helt avgörande så ska rosetter och medaljer delas ut till enbart hinknissar, inte till ryttarna.

Vänder lite på frågan:
Använder ryttarna sig av de platser där det finns "allmänt vatten" utställt?

På Fornabodas blåa slinga så rider ryttarna ganska långt utan att hinkbilarna kan åka ner. (Hinknissarna kan stå kvar på samma ställe, tills ryttarna kommer tillbaka efter ca 20 km ridning.)
På den slingan passerar hästarna utställt, bemannat vatten 2 ggr, och där går det åt en hel del vatten.
Så måste man så visst går det att dricka ur främmande hinkar.

Jag tror dock att många ryttare struntar i att ens prova, eftersom de väntar tills deras nisse dyker upp.

Jag håller med dig CK, klart att man måste sänka ridtempot om förutsättningarna kräver det. Samtidigt så har ju snitthastigheten internationellt ökat lite varje år.
Och vi tänker träna på att lära våra dricka ur främmande kar. För visst sjutton vore det skönt om både maken och jag kunde rida tillsammans utan att vara beroende av groomar:-) Favoritmedhjälparna kan ju inte ställa upp jämt.

Jag har tävlat många ritter både 50 & 80 km utan hinknisse. Har då ofta satt ut vatten hinkar efter banan, och bett andra hinknissar att ta med dem tillbaka till grind. Har dock aldrig ridit fortare än 13.9km/tim. Man för organisera mycket i grinden innan start, eftersom jag både var ryttare/groom/chafför men allt går om man vill tävla och inte har någon som vill följa med. MVh gunilla med hästarna Mr Wilson & Nobless oblige

Man kanske kan hämta inspiration från andra sporter. Inom cyklingen ordnar arrangörerna depåer (vilket skulle motsvara vattenkar utställda av arrangören längs med banan). När det gäller följebilar, så tillåter man bara ett begänsat antal - låt oss för enkelhetens skull säga tio stycken. Sen snackar alla ihop sig och samåker. De har olika sätt att dela ut tillstånd för följebil. Antingen får elitåkarna ha följebil, den som vann förra året eller helt enkelt den som anmälde sig först.

*kl*

Vet inte om jag skulle vilja att min häst drack ur en allmän vattenbalja utefter vägen :crazy: Vem vet hur mycket baciller det finns där, någon häst är kanske lite snuvig eller har en stallkompis som är det osv. Föredrar egen hink med vatten som ingen annan petat på (även om det är taget på tävlingsplats sas)

Håller med om att man borde dra ner på hink-bilarna. Ibland har jag som ryttare blivit utprejad och stoppad av hinkbilarna och även hinknissarna som står på rad för att hitta sina ryttare. Så många bilar som det var på bilden känns kanske inte riktigt värt. Däremot skulle jag faktiskt uppskatta någonstans att stanna längs vägen för att se så att allt går bra och för eventuell vätskepåfyllning till mig själv eller om det är något annat som kan behövas.

Jag skulle faktiskt gissa på att om arrangörerna placerar ut vatten längs vägen försvinner några groomstopp då de som verkligen rider för att vinna då min erfarenhet av detta är att de helst inte stannar alls, har jag fel?

Egentligen tror jag nog att om man placerar ut vatten så har man förhoppningsvis det mesta löst. Framför allt hindra hinkstopp på pyttevägarna där det inte finns någonstans att ta vägen, dels för de som bor i trakterna och dels för ryttarna som inte kommer fram på grund av blockerade vägar.

Jag tycker det är en del av sporten att åka runt o hinka, himla kul o hejja längs vägen, o när jag själv tävlar tycker jag det är skönt att veta att jag har hinknissarna ute om nåt händer..

Samtidigt är det mycket smidigt när vatten finns utställt, för det behövs inte lika många stopp med bilen.Men lite läskigt med tanke på en ev smittorisk, nu menar jag inte att folk åker o tävlar med sjuka hästar , men risken finns , och risken ökas med gemensamma drickbaljor..

MEN detta tål o tänkas på ...Ibland kan man knappt rida på slingan för den är full av bilar o hinkar... Men att helt ta bort hinknissarna - nej!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka