måste man ha baksele?

Smurfoff

Trådstartare
måste jag ha en baksele till min shettis? jag ska mest fritidsköra och vi har inte särskilt mycket backar. han har en bröstsele som är köpt på ekohallen för 1000 kr. så det kanske inte är det bästa märket men det funkar väll ändå. ska köpa däckelunderlägg och ha på bröstan och under däckelt. min shettis är inte riktigt inkörd än.. han har haft vagn på sig 1 gång utan några problem. vi både skritta och travade. men jag hittar ingen rockard att köpa till en minishettis.. :( vet ni kanske någon? får ej kosta över 2500. är lite fattig :P

hej så länge =)

Sv: måste man ha baksele?

Jag tycker att det är bäst att ha baksele om man inte ska köra på helt plan mark.
Det finns billiga bakselar på www.lillhastenistav.se
Nån rockard för 2500 är nog inte så lätt att hitta, möjligtvis nån begagnad.
Men det finns jättefina rockards men svängel & allt till mini & vanlig shettis som passar bra om man inte ska köra så jättemycket som är billiga. Finns bla på www.equilex.se

Det är klart att det funkar utan baksele om det inte är några stora backar. Men det förenklar ju för hästen och dess bekvämlighet att ha det. Dessutom kan den vara bra att ha vi häftiga inbromsningar så vagnen inte bara trycker på i däckeln så fort hästen stannar.

Om du har tur hittar du en vagn för det priset. Kanske inte i bästa skick men. Min rockard kostade 1800 och då fick vi byta ut träet, stötdämparna, svetsa svängelfäste och måla om för att få den i tävlingsskick. Men behövs inte det hade det räckt med svängelfästet. Tror dock att brädorna hade gått hål på inom en snar framtid ändå... ;) Kolla med kontakter och om du ser nån stå och skräpa nån stans! Det var så jag hittade min!

skulle köpa den bakselen på lillhastenistav för 320 kr men den passar inte mini.

har hittat en rockard på en annons till en shettis. jag ringde och hon sa att det kunde passa mini. hon hade haft den till sin shettis som var 92 i mankhöjd och då var skaklarna helt raka. min shettis är ca: 87 (ej mätt) tror ni att den kommer att passa? jag ska självklart prova den innan köp. men det är ju en bit att köra. den finns i göteborg och jag bor i helsingborg men min bamse ääälskar att åka transport så det blir det minsta problemet.

Du kan ju be säljaren lägga vagnen i den höjden du har skacklarna på din häst för att se om det ser bra ut. vad kostade den då?

den kostade 3500 inklusive sele. så den kostar kanske runt 2500. ska fråga exakt vad den kostar när hon ringer. hon ska skicka bilder så då kan jag ju lägga upp dom här.

Köpte rockarden på Lenas för 2500 kronor. Bild finns på Globus hemsida

Hej!

Du kan ju köpa en kort travbrösta och använda som baksele!
Enda nackdelen är att den bara har en rem över rumpan, men jag satte dit en till och det fungerar utmärkt!
Och det finns väl många billiga hemmbyggen när det gäller vagn och rockard! Jag gjorde min vagn själv med hjälp av mina två svetskunniga bröder. Men du kanske ska ha en väldigt liten rockard? Annars tycker jag det verkar vara gott om sådana. Jag tycker att en använd liten shettis rockard inte borde kosta mer än ett par tusen. Det finns ju många som påstår att hemmabygget är bättre än det verkar...

M. v. h. Lisa

Mallju skrev:
var ligger Lenas?

hofterups kyrka, se eniro.se för att se var hofterup ligger. Man måste leta efter skatten :)

vad har du för sele? som sagt shettisshoppen rekommenderas, de har läderselar för en billig peng, och syntet för 2500. Riktiga selar alltså, inga billiga bröstselar..vilket jag misstänker 95 procent av landets shettisägare har.

jag tex. :) fast jag har ingen shettis just nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka