Måste man galoppera?

M

moonjumper92

Drar en kort bakgrundhistoria.
Hästen i fråga är en pigg och bockglad häst/ponny.
Förra sommaren trillade jag av min häst med buller och brak genom ridbanans staket när vi hoppade. Pga av att jag gjorde mig illa då så red jag inget på några månader. Var dock ute på promenader med hästen, satt upp några gånger i vinter och skrittade men kände mig inte bekväm. Satt bara och spände mig. Avvaktade till nu i vår när isen försvann så man kunde trava lite.

Allt har gått bra förutom att det låser sig för mig på ridbanan. Är väl rädd sen avramlingen. För en vecka sen skulle jag försöka galoppera lite i en liten uppförsbacke för att det inte skulle gå för fort. Tog några språng sen saktade jag in. Nästa gång vi var ute och red skulle jag galoppera igen, men denna gången for hästen iväg i X antal bockningar. Jag satt som tur var kvar, men nu undrar jag:

Kan man vänta med att galoppera i något år och bara longera henne i galopp nån gång i månaden? Eller kanske löshoppa nån gång i månaden? Jag är alltså för rädd för att galoppera/hoppa men annan ridning går bra.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till medryttare. Har försökt hitta nån under flera år men hästen står ute på vischan och alla runt om har redan egen häst, och ingen medryttare orkar/kan ta sig dit.

Hoppas ni har tips och råd.

Sv: Måste man galoppera?

Klart du kan låta bli att galoppera!!
Såsmåningom kommer du förmodligen att känna dig så säker att du vill ta en liten galopp och skulle du inte göra det så är det ingen katastrof.

Man måste inte galoppera förräns man känner sig säker. Jag är världens fegis när det gäller galopp. Har ramlat av och slagit mig så jag har en mental spärr. Löser det hela genom att träna galoppkommando vid longering, alltså fatta galopp för rösten och sedan bryta av efter ett par steg. Lösgalopperar i ridhus ett par gånger i månaden. Funkar alldeles utmärkt :D. Så småning om kommer jag att få till det där med galoppen, men det är inget jag stressar med. Viktigt att man känner sig bekväm med situationen när man rider.

/Lizzie

Nä, varför skulle man vara tvungen att galopprea? Det finns inga MÅSTEN i ridning. Min tränare är en klok man. Han säger "Det ska vara ROLIGT att rida!" Det är inte roligt att vara rädd. Men det är roligt att rida tycker jag.

När jag köpte min dam, var jag rädd för att rida ut, jag var rädd för att rida fortare än skritt, jag var rädd för att kräva något av min dam och så vidare. Det var ett himla rabalder här på nätet och även IRL ett tag och det tisslades och tasslades bakom ryggen på mig; "Vad ska hon ha häst för?" Men jag lyssnade inte på det, utan jag körde mitt race. Idag är jag och min dam i full gång och har JÄTTEKUL!!!

Låt det ta den tid det behöver och framför allt!!! "DET SKA VARA ROLIGT ATT RIDA!"

Senast ändrad:

Vad SKÖNT att höra!:bow:

Har också blivit rädd efter att jag trillat av två gånger på en månad, och känner "press" från omgivningen att jag "måste" rida. Men just nu känns det inte det minsta roligt. :cry: Har t o m funderat på att sälja damen, som eg är världens bästa. Men nu har jag kommit fram till ta det i MIN takt, kanske bara sitta upp nån dag, skritta ut nån dag med nån som går bredvid, rida på bana och att ta en liten galopp i nån uppförsbacke om hon känns lugn. Jag tycker att det viktigaste är att man känner sej trygg och att det känns bra! Vill hästen galoppera mera lär den nog göra det i hagen ändå! :D

Du gör helt rätt i att vänta och som så många har sagt gör det som är kul! Skulle du känna att du vill testa att galoppera igen så kan du göra som du har gjort, fatta och sedan bryta av efter ett par språng. Bryt av innan du tycker att det är otäckt. Tränar du avsaktningar från trav innan så har du säkert en lydig häst. Det kan ju vara bra att longera av hästen ordentligt innan så är den säkert inte lika bockglad. Lycka till!

Nej, man måste absolut inte galoppera!
Jag red mycket som ung och for fram som en vilde över stock och sten, men när jag tog upp ridningen igen som lite äldre tog det låååång tid innan jag vågade galoppera. Tycker bäst om att skritta och trava, men visst är det numera kul med en och annan galopp i uppförsbacke! Men som sagt, det tog lång tid.
Så stressa inte, låt henne galoppera ibland när du longerar, och känner hon för att sträcka ut så lär hon göra det i hagen!! Det är viktigt att inte känna sej rädd, det ska vara roligt att rida! Heja dej, det kommer att gå jättebra!!:banana:

Cornelia

Tack för alla uppmuntrande svar. :banana: Nu känner man sig mycket gladare när jag inser att det får ta den tid det tar. Kanske det tar 5 år ;) men då har jag i alla fall haft kul under tiden utan att känna press att jag "måste" galoppera!

Du har redan fått många uppmuntrande svar. Jag tycker att du ska vara glad över att du rider igen. Det är ju ett steg i rätt riktning. Det är klart att det är otäckt att sedan göra ngt liknande igen som att rida på samma ställe eller i sammam gångart.
Jag ramlade av min häst ett par veckor före jul. Jag slog mig rejält och fick åka till sjukhuset. Jag har ridit i stort sett varje dag sedan dess. Det var min första tanke -måste rida igen. Jag är en sk återfallsryttare som gjorde ett rid- och hästuppehåll på tretton år mitt i livet. Det var tufft att börja igen så jag bara kände nu i julas att inte börja om en gång till! Men det går lite upp och ner med självförtroendet. Min häst skyggade för ett par fåglar som flaxade upp när jag kom på en väg en bra bit hemifrån. Jag var ej beredd, hade inte fötterna i stigbyglarna och ramlade rakt ner i ett stengärde. Men det jag ville säga är egentligen att varje gång jag går förbi det stället igen får jag någon sorts ångestkänslor. Jag kan inte tänka mig att rida förbi utan går vid sidan om förbi detta ställe. Lite löjligt kanske men vad gör man.

Håller med alla andra. Nej man måste inte galoppera förrän det känns rätt för en själv. Är nog bättre att vänta tills man känner sig riktigt säker istället för att galoppera bara för att man "måste" och sitta stel som en pinne i sadeln!:smirk:

Hade själv ett varmblod som var pigg och hetsig. Trillade av en av de första gångerna jag galopperade med honom, sen var det kört! Kan tillägga att vi hade en hel del problem med vem som var boss.:mad: Jag vågade till slut inte galoppera alls, allt låste sig helt enkelt.

Började efter att hästen min avlivats (pga sjukdom) rida på en liten ridskola med lugna hästar. Har tränat mycket galopp eftersom ridläraren är medveten om min spärr som jag försöker komma över. Gillar att galoppera men inte om det går för hårt!

Kanske du skulle ha nytta av att träna galoppen på nån annan häst? en riktigt lugn en som du känner dig trygg på.

det klart att du kan vänta med att galoppera! jag är förstor för min ponny och då började jag i ställe att tömköra.hästen fick fnatt när man skulle gjöra mer än att skritta och börja jobba honom ordentligt.så då väntade jag först med att trava tills han acceptera att jobba i skritt sen trav och sen galopp och nu är han helt underbar att tömköra! det här tog ca 1.5 år så visst kan du vänta med att galoppera i 1 år! lycka till;)

Håller med alla andra. Jag är lite som du fast med annan bakgrund, jag har återkommit till ridningen efter ett långt uppehåll och i början var jag supernervös, det kändes så konstigt. Jag har bestämt mig för att ta det i MIN takt och om jag är ute o rider och inte känner för en viss sak den dagen så skippar jag det, jag vet absolut att en annan dag kommer då jag känner mig tuffare och då gör jag det. Så är det med dig också. Om du pressar dig och upplever obehag hela tiden kommer du att gå bakåt i ridningen i st f framåt.

Var rädd om dig det är DIG som det ska vara kul för inte omgivningen! :banana:

Jag kommer att åka på ett dressyrläger i sommar och antar att jag kommer att galoppera där på en förhoppningsvis lugnare häst än min egen :)

Jag var ute och longerade i går och då fick hon galoppera lite då också. Hrrmmm... det blev några rejäla hopp och brall i några varv men sen rullade hon på i galopp bra. Så nästa gång jag är modig ska jag nog först rida lite i skritt och trav och sen longera av henne i galopp, som nån föreslog, så kanske jag vågar galoppera lite uppsuttet sen på henne.

Lite av problemet är att nu på sommaren går hon och kompisen tyvärr i mindre hage pga av att hon lätt får fång och har inte lika lätt för att dra några galopprepor i hagen. Vintertid när det är snö och mindre gräs går hon tillsammans med sin kompis i en 2 ha stor hage så då springer de ju lite mer.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar