Måste man blöta lucernpellets?

Sv: Måste man blöta lucernpellets?

Mina inlägg skrevs för att svara på ts fråga.

Nej, jag anser inte att du ska springa runt med någon hårfön på fälten och torka grässtrån. Men hade det varit min häst hade jag nog hållit honom därifrån eftersom jag varit med om livshotande kolikfall. Om man läser de tidigare trådarna kan man se att flera varit med om detta med oblött lucern. Tycker nog att det är viss skillnad att hälla över lite vatten i en spann och att springa runt och torka grässtrån.

det viktiga är väl att hästen får vad den behöver, ÄVEN om det innebär flera kg lusern. gäller det dessutom stora hästar så är det inget ovanligt alls, inte ens med bra hö. vad jag menade med betforen är att lusern sväller MYCKET mer än vad betfor gör. här ger dom flesta pelleterad betfor eftersom kg priset är det samma och den tar väldigt mkt. mindre plats.

Tror att alla har förstått var du står i frågan.

Du som varit med om det.
Om man ska ta bort allt de kan få kolik av så blir det inget kvar.
Som någon nämnde så är det bla vanligt att dom får
foderstrupsförstoppning av havre. Inte slutar folket att
ge sina hästar havre för det.

Nej, fast ifall jag visste att jag kunde undvika foderstrupsförstoppning genom att blöta havre skulle jag givetvis göra det. Något annat vore idiotiskt.

Så du kommer att blöta din havre från och med nu?
(om du ger din häst havre)
Då det är vanligare att de får foderstrupsförstoppning
av havre än av tex lucern.

Min lucern sväller då inte MYCKET mer än vad betfor gör....ska man vara petig så är det faktiskt så som *Lisa* skriver att även havre sväller en hel de om man blöter det, allt som är torrt har ju poteintial att svälla vid kontakt med vatten.

Men visst, alla blir saliga på sitt sätt. Men jag håller fast vid mitt svar på ursprungsfrågan att det går alldeles utmärkt att ge lucernpellets torrt. (och jag håller även fast vid att det inte ska behövas ges flera kg lucernpellets om man har ett bra hö...).

För övrigt blöter jag redan min havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 503
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka