Måste man blöta lucernpellets?

Sv: Måste man blöta lucernpellets?

Finns flera trådar om detta.

På påsarna brukar det stå "bör" blötläggas.
Jag vet många som ger det torrt, men personligen skulle jag aldrig göra det! Jag har haft Kraffts och DanGroes (stavas?) lucernpellets och båda sväller MASSOR! I vissa fall mer än betfor, som ingen skulle rekommendera att ge torrt. Kraffts lucernpellets är dessutom stenhård när den är torr.
Så även om min häst äter sanslöst långsamt så ser jag absolut ingen anledning att ge det torrt. Bara att slå vatten över i samband med fodring eller en stund innan, och slippa oroa sig för kolik eller foderstrupsförstoppning av den anledningen i alla fall.. Det "sväller" ju på ingen tid alls.

Senast ändrad:

det kan ge kolik om man inte blöter.

Nej, det behöver inte blötas.
Men det är inget fel att göra det.

Heh. Med tanke på hur mycket det sväller när man häller vatten på det så skulle jag aldrig ge en häst torrt! Jag upplever att det till och med sväller mer än betfor, samt att du ju antagligen ger mer av lucernpelletsen än av betfor... Lucernpellets blir till en kompakt cementgröt när man svällt det i "lagom" mycket vatten. Jag skulle inte vilja se en häst sätta torra pellets i halsen för det sväller dessutom tokfort! :crazy:

Jag ger det ofta torrt, och vet flera andra som gör det också. har aldrig haft problem. Möjligen skulle jag undvika det om jag hade en MYCKET glupsk häst.

Ouppblött lucern ger INTE kolik som någon skrev...möjligen skulle det kunna ge foderstrupsförstoppnin. Men jag bedömer risken som mycket mindre än med t ex betfor eftersom betforn är i större bitar och det är mycket större risk att en sådan skulle kunna fastna på tvären i foderstrupen.

ett utbildningsstall i närheten gav för ett antal år sedan torr lusern pellets (enligt lev. skulle det gå fint fint). dom hade MÅNGA kolikfall under den tiden, när dom började blöta upphörde kolik anfallen. vad tror du händer när hästen ätit X antal kg lusern pellets som börjar svälla i magen ? i mina öron låter det :eek: så jag tror på stallpersonalens teori att kolikanfallen och det torra lusernet hade ett samband. (vi har pelleterad betfor oxå, det är inga stora bitar alls när den svällt och har dessutom exakt samma kg pris. men lusernet sväller betydligt mer)

Håller med dig. Min gamling fick visst kolik av oblött lucernpellets. Problemet var sedan att han fick det varje gång jag försökte ge honom lucern överhuvudtaget. Fick sluta och ingen mer kolik.

ett utbildningsstall i närheten gav för ett antal år sedan torr lusern pellets (enligt lev. skulle det gå fint fint). dom hade MÅNGA kolikfall under den tiden, när dom började blöta upphörde kolik anfallen. vad tror du händer när hästen ätit X antal kg lusern pellets som börjar svälla i magen ? i mina öron låter det :eek: så jag tror på stallpersonalens teori att kolikanfallen och det torra lusernet hade ett samband. (vi har pelleterad betfor oxå, det är inga stora bitar alls när den svällt och har dessutom exakt samma kg pris. men lusernet sväller betydligt mer)

Man får väl ta till det sunda förnuftet!
Jag ger 2.5 dl / två mål om dagen och jag ger torrt.
Ger man därimot flera kg så kanske man ska börja tänka.

Min häst åt också bara några dl!

2.5 dl torr lusern blir ungefär 7.5 dl "färdig"

jag vet. Men jag ger honom iallafall sin lucern torr.

Det är inget att bråka om.

Min häst åt också bara några dl!

Min häst får kolikkänningar av blött/fruset gräs som kommer fram efter snön.
Ska jag gå med en hårfön och torka det innan han äter oxå?

Alla hästar reagerar på olika saker. Vissa tål inte lucern andra fruset gräs.

Jag blöter min luscern iaf, han får ca 8 dl(torr) uppdelat vid två fodringar.

Jag rekomenderar alla våra kunder att blöta upp då man har mer kontroll på att hästen får i sig tillräckligt med vätska. Lucernpellets drar åt sig massor med vatten och blöter man det inte innan så säger det sig självt att vattnet måste tas ifrån kroppen istället, det finns många hästar som dricker dåligt, särskilt såhär i vintertider.

Ni kan ju gå in o läsa på tråden om foderstrupsförstopning om ni undrar varför man blöter lucernpellets:crazy:

krossar ni o blöter havre till en gröt också eller?
jag har jobbat/varit på en ridskola i ca 7 år. I alla tider har man fodrat ganska stora mängder lucernpellets 3 gånger om dagen. Dessutom åt hästarna kli torrt. Jag har sett EN Häst få foderstrupsforstoppning och det var av havre!!! (och han fick det x antal gånger)... Saliv utsöndras oavsett vad hästen äter. Var och en bestämmer själv hur de vill göra och vad som passar deras häst. Vad är det att diskutera?

OK...det flesta ger inte X antal kg lucernpellets...då skulle jag rekommendera ett bättre hö om man behöver ge så mycket...

Stora bitar menade jag naturligtvis strimlad betfor vilket är det som de flesta ger, och naturligtvis pratade jag torr betfor och inte uppblött, att jämföra äpplen och päron blir ju ganska meningslöst.

Att ett stall har sett en sak betyder faktiskt inte i mina ögon så mycket, det kan vara så många andra faktorer som spelar in. T ex kanse hästarna drack för lite i samband med utfodringen och att det var därför de inte klarade av den stora torra givan.

Jag känner många som inte blöter lucernpellets och jag har även diskuterat blötning av pellets med M. Rundgren som säger samma som jag...

Ditt grundargument håller jag med om. Det är ofta bra att lura i hästarna lite extra vätska så här vintertid. Däremot så är det ju så att även om lucernpelletsen skulle dra åt sig vätska i ett stadie av magtarmkanalen kommer den att sugas tillbaka till kroppen lika effektivt i grovtarmen, så det kommer inte att bli någon större skillnad.

Men shit? Vaddå vad är det att diskutera? Och som *Lisa* tyckte; att det är inget att bråka om... vart ligger problemet? TS ställde en fråga i huruvida man bör blöta lucernspellets eller inte och folk ger sina åsikter med motiveringar... det är ingen som bråkar med er! Om ni inte tål att andra inte ser på era svar som "allsmäktigt alltid korrekta" så får ni skapa ett eget forum, där alla svar kontrolleras av er!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 503
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka