Måste man använda sporrar?

P

Palastina

När jag var i ett stall så pratade jag med folk och då var det en som sa eller min instruktör talade om att man måste använda sporrar när man tävlar dressyr. Är det så?

Problemet är att jag är lite i mot användning av sporrar eftersom jag anser att om man använder det så kan man inte mana på hästen, det som krävs. Men om jag tillexempel skulle behöva använda sporrar på min häst det skulle inte fungera.

Vad ska man göra då? Ja den ända utvägen jag ser då att att inte kunna tävla.

Sv: Måste man använda sporrar?

Om du tar ett par mycket korta sporrar och sätter dem långt ner och vinklar dem nedåt är det ingen risk att de tar i av misstag. :idea:

(Ja, sporrar måste bäras på dressyrtävling. Möjligen kan man slippa i låga klasser på klubbtävling?)

Jag rider aldrig med sporrar till vardags utan har dem bara på tävling. Det funkar.

Såvitt jag vet så ska man ha sporrar...

Men däremot har jag för mig att man måste ha raka sporrar? Eller är de tillåtet att ha "kulsporrar" på dressyrävling?

På lokal tävling och på framridningen behövar man ej ha sporrar.

ett tips jag fick för många år sedan var att fila ner sporrarna så att effekten uteblev, testade det dock inte eftersom det aldrig blev aktuellt att tävla den hästen. men det borde väl vara tillåtet?

jag tycker att det är märkligt att man måste rida med sporrar?
visst kan det vara en fördel om man använder de rätt, det vill säga om man anväder sporrarna med mycket fina hjälper, för hetsintryckets skull.
men egentligen borde all ridning gå ut på att skapa en så bra kommunikation med hästen att så få hjälpmedel som möjligt behövs...

Vet inte om det är tillåtet på tävling eller inte, annars har jag ett tips liknande det förra - ta ett par vanliga sporrar som är lite inåtvinklade för att komma åt hästen - och sätt dom på fel fot! :D

Av nån anledning har jag haft sporrar på ridskorna "för syns skull" (när jag tänker efter så var det för att de kunde vara användbara på ena hästen men den andra visste jag inte hur den skulle reagera på sporrar, orkade inte ta av dom emellan).

Hur är det för ponnyer? Hade för mig att det inte är krav med sporrar på ponnytävlingar? Eller är det bara LC eller lokal-/klubb det gäller?

Ett annat tips är att rida så mycket som möjligt med sporrar på hemmaplan. Man "behöver" inte använda dom, ffa om man använder skänkeln som det är tänkt - sidan av skänkeln, inte häl eller vad. Och så kan man ju träna hästen att lyssna enbart på överskänkeln (låret) och rumpan för att förenkla ytterligare. Man kan ju se det som sitsträning, sitter och inverkar du korrekt med dina hjälper ska hästen inte ens märka av sporrarna! ;)

Jo, de gäller sporrar även på ponnytävling. Dock max 15mm om jag inte minns fel?
Men de är ju någon som sagt att de inte gäller om man tävlar lokalt så jag blir lite osäker :p

Men, måste sporrarna vara raka eller är det okej med kulsporrar? :)

Från reg. och uppåt måste man ha sporrar, men jag tror inte det finns några regler om hur korta de får vara, man kan ju ha pyttesmå, och så ser man till att inte använda dem, kan väl. t.ex hasa ner dem på foten el nåt?
Brukar aldrig rida min häst med sporrar heller men på dressyrtävling får man offra sig, det brukar gå bra ändå med småingarna.

Fast jag förstår inte varför man måste använda sporrar? Borde väl vara bättre om man rider bra utan? Är som med kandar, varför måste man ha det i de högre klasserna (Msv och uppåt) Borde väl vara bättre om man kan rida lika bra med vanligt bett?
Ibl. finns det lite konstiga regler tycker jag :P

Har du faktiskt rätt i :P Man kan ju undra varför de typ är regel (om de nu är det) på att ha sporrar sen samt de med kandar. Men ja. Man måste väl ha något att undra över? ;)

Detta dyker alltid upp med jämna mellanrum. Tanken är inte att man måste ha sporrar och kandar för att klara av hästen utan att man skall visa att man klarar av att rida hästen trots sporrar och kandar.

Även om det har glömts bort lite så är det en konst att rida en häst med sporrar och/eller kandar. Vad man visar är att man är helt enkelt tillräckligt duktig för att kunna rida med detta.

Hur vanligt är det inte idag att man använder kandar för att hästen går då så fint på tygeln eller att jag har sporrar för att hästen är så seeeeeg. Men grundtanken är igentligen att det skall vara ett finjusterande instrument och inte en slägga.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Har du faktiskt rätt i :P Man kan ju undra varför de typ är regel (om de nu är det) på att ha sporrar sen samt de med kandar. Men ja. Man måste väl ha något att undra över? ;)

Det är ju så att den dagen man är redo att rida med kandar då har man hästen ihop i kroppen och kan lägga fram handen och rida hästen mest för sätet - då räcker det med det finlir som kandaret bidrar med.

Svaret på frågorna finns om man läser TR.

Såhär säger TR II - dressyr, om sporrar:

"Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta. Sporrens hals/utkjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mitten av sporrens skänklar.
Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera.
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utsjuktande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej användas.

"P" Förutom ovanstående skall sporrens hals/utskjutande del vara avrundad och ha en total längd av maximalt 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel."

Tror detta svarar på alla frågor som uppkommit i tråden. Du kan alltså ha ett par "platta" sporrar som endast består av "bygeln" runt foten. Och ett par sådana lär ju hästen inte reagera på.

("P" är bestämmelserna gällande ponny.)

Jag håller med dig jag tycker att det inte ska få vara till låtet att använda sporrar och spö på tävling jag har sett att det missbrukas och användning på fel sätt.

Jag var på träningstävling i onsdags och då var man också tvungen att ha sporrar:crazy: Tycker att det är mkt konstigt att ha det som ett måste!

Men på träningstävling måste man väl inte? :crazy:
När jag var på en träningstävling här så behövde inte man inte om man inte ville, var en del som red utan sporrar :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.