Måste kanske sälja pga ekonomin

Center

Trådstartare
Har hamnat i den tråkiga sitsen att jag blivit av med jobbet. Blev varslad i vintras och är nu arbetslös.
En av de tråkiga sakerna är att nu måste jag kanske sälja min häst. Har inte satt ut annons än, men har kontakt med en ev. spekulant. Och fy vad tråkigt det börjar kännas. När det bara är på det där kanske stadiet så är det ändå inte så farligt tycker man, men det börjar kännas när det börjar bli mer allvar av saken.
Känns inte bara tråkigt för mig och hästen, utan även sällskapshästen som är gammal och även mot förra ägaren då jag bara haft hästen i ett år.

Största anledningen till att jag inte har riktigt råd är för att jag valde att ta ett banklån när jag köpte hästen. Hade fast jobb som jag trodde var säkert och trodde absolut inte att jag skulle bli arbetslös. Tji fick man. Så nu står man ju med ett lån som ska betalas varje månad och det tillsammans med försäkringen blir en rätt stor summa för en arbetslös trots a-kassa. Har egentligen i övrigt råd med de vanliga löpande kostnaderna så som foder/strö och skor, då jag har eget stall. (ja jag vet att det är många som är emot lån, men det passade mig just då väldigt bra).

Givetvis så söker jag jobb. Har varit på en intervju, men fick nobben. Synd för det var ett jobb jag ville ha......

I alla fall ville bara få skrivit lite bland andra hästmänniskor. Kanske är det nån som varit i liknande situation och kan dela med sig erfarenheter?
Tar tacksamt emot råd och förslag hur man annars kan lösa utan och sälja.

Funderat lite på halvfodervärd, men det verkar vara svårt att hitta nån seriös. Dessutom har jag inte tillgång till ridbana, vilket verkar göra det mindre attraktiv. Så är lite skeptisk.
Helfodervärd är inte ett alternativ, då jag får fortsätta betala lån då på en häst jag inte har att nyttja själv.

Som sagt behövde bara skriva lite i dessa mindre roliga tider.

Sv: Måste kanske sälja pga ekonomin

Att annonsera efter halvfodervärd/medryttare går ju alltid, så kan du se om du kan hitta någon bra som vill bidra lite ekonomiskt.
Se över försäkringen, kanske går det att få ner den kostnaden? Att sänka livbeloppet har stor effekt på premien. Nu kanske du fortfarande har lån på hela köpesumman och då kanske det inte är ett alternativ.
Du har eget stall skrev du, du kanske kan ta in en eller ett par inackorderingar så stallkostnaderna delas på fler? Svartjobb är ju inte att rekommendera... men du kan ju kanske få in lite på att erbjuda fullservice om du har tid över utöver jobbsökandet?

Det kanske inte är en rolig lösning, men OM du lånar ut på helfoder försvinner ju alla andra kostnader frånsett lånet. Funkar inte det ekonomiskt heller?

Kanske inte är så roligt att betala tillbaka ett lån på en häst man själv inte använder, men å andra sidan så har du kvar hästen den dagen du har råd att hålla den igen.

bor du på egen gård ? då blir det väl inte så dyrt du måst ju bo kvar ? jag tycker du ska vänta du kan ju få ett jobb och så har du sålt din häst . jag är mamma ledig och arbetslös när min dotter börjar dagis till hösten vi bor på liten gård men jag tänker inte sälja mina häatar . har du ingen sambo som kan hjälpa dig nu ? det får min sambo göra . han har valt mig och dåp mina hästar och intresse . sälj inte än .

Jag har haft häst trots långa perioder av arbetslöshet. Det går - men är tufft ekonomiskt. Man får försaka ALLT annat! Inga kläder, äta ute eller biobesök eller annan lyx man skulle vilja unna sig.

Jag drog också in på träningar/kurser med hästen. Hade lägsta nivån på hästförsäkringen osv.

Jag har också stall hemma så jag har inte behövt betala någon stallhyra. Såg till att hästen hade det nödvändigaste, mat, strö och vet-vård när så behövdes.

Försök att få tag i en betalande medryttare för att få lite stöd ekonomiskt.

/Lizzie

Vad har du för ränta på hästlånet? Har du eget stall antar jag att du har hus?!
Hyr du eller äger du huset? Du skulle ju faktiskt kunna gå till banken och försöka baka in ditt häst lån i huslånet isåfall, på så sätt skulle du kanske kunna få ner kostnaderna lite:banana:. Smålån brukar ju ha hög ränta:crazy:
(Så gör de ju hela tiden på lyxfällan. Men då är det inte någon häst de lånat för utan massa värdelöst skräp för det mesta)

Och sätt ut annons på halvfodervärd, det är absolut värt ett försök:bump:.
Sen försök om det går att hyra ut stallplatser i största möjliga mån.

Boka möte med banken för att se om det går att ordna avbet på lånet bättre.

Kolla hur du skulle kunna få ner försäkringsskostnaden. Hur mkt är hästen försäkrad för? Brukar skilja ganska mkt om man går ner 10 000kr. Kanske välja ett annat bolag? Ring runt, jämför.

Det finns faktiskt medryttare som gillar att bara pyssla och mysa i skogen=)

lämna tillbaka sällskapshästen och hyr ut den platsen till någon annan så får du in en slant där.

Jag blev av me djobbet i vintras..

sa upp min lägenhet, drog ner på ALLA utgifter (utan hästarnas, eller jo de får inte nya shabrak/lindor varke vecka) A-kassan går till försäkringen.
Har hästarna i stall hos "närstående" så jobbar av min stallhyra + foder, genom gårds-stall-hästarbete.

Såg bara till att försöka komma så nära 0:- utgifter som möjligt inga aktiviteter förutom gratis då.. fått låna pengar av vissa närstående för att överleva och kunna betala hovslagare och så..

sökt och kommit in på skol aoch tänler på CSN-lån nu..

för mig fanns inte alternativet sälja, då skulle jag hellre dö och låta någon nära ta över dem..

Men ge inte upp Du kan hitta nån halövfoderfärd som vill betala för att få rida..

Jag har ingen riktig paddock men har en underbar ,medryttare och det står folk på kö för att få sköta/rida mina¨hästar (dock har jag svårt att ta betalt för det då de hjälper till mycket)

inka-90s råd var ju också toppen!!

Jag har fast jobb, i komb. med gymnasiet, men om ett-två år (så fort som möjligt efter studenten i vår) kommer jag förhoppningsvis att plugga på liten ort, och då blir det till att klara både mig själv och hästen utan jobbet om jag har otur. Bävar redan för hur jag ska kunna betala tillbaka CSN (de jag pratat med, som går på den skolan, klarar både boende osv. + häst/bil på fullt studielån) efter skolan - kommer då att vara egen företagare :crazy:

Men det man brinner för är sällan omöjligt att pussla ihop, envishet och mer envishet är koden :D .

Se över alla kostnader som attans, är det någon kostnad (vad som helst; försäkringar, mat, kläder, transporter...?) som är lite högre än den skulle behöva/kunna vara - ändra på det.
Du vill inte lämna ut på helfoder, vilket jag kan förstå, men om det gör att du kan ha kvar din häst så kanske det kan vara ett alternativ, trots allt? Du skriver att du kan tänka dig halvfoder - annonsera. Kanske dyker ingen bra upp, men det är värt att ge det en chans. Medryttare?
Har du möjlighet att hyra ut stallplats, kanske du kan lämna åter sällskapshästen och då ta en innakordering istället?

Var envis, ät nudlar och pussla - det kan gå att ordna till!

Tack för alla svar!

Jag har bestämt mig för att göra mitt bästa för att det ska gå ihop. JAg har trots allt en underbar man som brukar hjälpa mig. Men vi har även barn som går före hästarna.
Jag ska sätta ut annons om halfodervärd. Man vet ju aldrig förräns man försökt.
Kanske ska jag även snickra ihop en till box i stallet, för det får plats en till, så att jag kan hyra ut den.
Sällskapshästen kan jag inte göra av med. Det är min gammel-häst. Han är 28år och jag har haft honom i 19år nu. Han har inte många år kvar nu, men han ska få ha det bra de sista åren i alla fall.

Som sagt. Tack allihop.
Fortsätt gärna att komma med förslag :)

Dra in på all lyx du unnar dig, kanske banken kan förlänga lånet så du betalar en mindre kostnad varje månad, kolla om du kan få ner försäkringskostnaderna. Försök få inackorderingar i ditt stall, kanske erbjuda helinackordering och få in en högre slant där. Försök få något helgjobb, på resturang eller mack kanske, en liten slant extra iaf. Sälj inte jag hade 3 hästar och var arbetslös men det gick, fick äta hemma hos mamma o pappa lite oftare och dra in på klädköp och annat smått o gott men det går så ge inte upp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama