Måste jag köra hästen till klinik?

Sv: Måste jag köra hästen till klinik?

Din veterinär har fel. Det finns flera olika varianter av lugnande som ges oralt. Endera i spruta i munnen (helst), eller genom att blanda i fodret.

Dels finns Vetranquil och sedalin, de har acepromacin som versam substans, dvs samma som pleg. Förr fanns plegicil sirap men den är tillbakadragen nu.

Sen finns även domosedan gel, som dock har en annan verksam substans än de ovan.

Plegicilsirap fanns redan för ty 20 år sen (kanske mer med?), och vetranquil och sedalin har funnits flera år. Domosedan gel tror jag är ganska ny dock.

Vetranquil och sedalin ligger på licens, vilket innebär att veterinären måste ansöka om licens för att få skriva ut. Det är enkel pappersexcersis dock, men det kan vara anledningen att en veterinär tycker 'det finns inget jag kan skriva ut'. Det tar dock inte lång tid ansöka om licens och handlar om lite papper som ska fyllas i och skickas in bara. Sen kan det vara knepigt hämta ut på annat apotek än där licensen ligger, men veterinären brukar ju välja ett apotek i närheten.

En häst på jobbet får domosedan-gel i munnen vid skoning, funkar riktigt bra!!
Jag hade en spruträdd och vetrinärrädd häst. Var på klinik en gång, då krånglade hon. De gorde vad jag har för mig kallades "indiangrepp" på henne. Dvs tog tag i en rejäl bit av huden på halsen och vred om. Hästen stog blickstill!! Kanske känner de av hudomvridet mer än stickandet?
Fast får hästem frisspel vid bara åsynhen av sprutan så räcker det kanske inte..

Nu kanske ni har provat detta, men vad händer om du lägger något över huvudet på hästen så hon inte ser vad du gör?

Maria

Förlåt för trådkapning, men min vet. hävdar att det inte existerar nåt sånt, bara på sputa. :confused:(Jag ville ha nåt då min extremt skotträdda madam gärna har ihjäl oss allihop på nyårsafton, och det skulle underlätta om hon var lite lugnad..) Han sa att sånt som man kan lägga i maten inte kommit till sverige än.

Förlåt TS för trådkap!

Vetranquil tycker jag fungerar alldeles ypperligt! Det ges i fodret. Det gäller bara (som vanligt vid lugnande) att ge det en god stund innan och i en lugn och tyst miljö. Har hästen redan börjat stressa litegrann så fungerar det inte alls.

Så till nästa år tycker jag att du ska be att få det utskrivet till din häst! (är en burk med flingor och räcker väldigt länge)

Åter till ämnet.

Jag vet en spruträdd häst som det fungerade att sätta kanylen på när man satt på ryggen (gjordes efter uttröttande ridpass). Hästen såg inte då vad som var på gång och reagerade då heller inte på sticket.

Men hur sjutton man vågade pröva första gången förstår jag inte. :crazy:

Varför inte prova både lugnande och Emla salva på henne .

Jag har positiv erfarenhet av båda ,dock då var för sig ;) Det är värt att testa en kombo ?

Snåla inte med salvan och ca 1 timme innan .

Mia

Förlåt TS för trådkap!

Vetranquil tycker jag fungerar alldeles ypperligt! Det ges i fodret. Det gäller bara (som vanligt vid lugnande) att ge det en god stund innan och i en lugn och tyst miljö. Har hästen redan börjat stressa litegrann så fungerar det inte alls.

Så till nästa år tycker jag att du ska be att få det utskrivet till din häst! (är en burk med flingor och räcker väldigt länge)

Ok, tusen tack. :laugh:

En häst på jobbet får domosedan-gel i munnen vid skoning, funkar riktigt bra!!

Hovslagare får inte jobba med sederade hästar utan närvarande veterinär. Så hästägaren och hovslagaren på jobbet kanske ska be folk att inte prata om det...

Din veterinär har fel. Det finns flera olika varianter av lugnande som ges oralt. Endera i spruta i munnen (helst), eller genom att blanda i fodret.

Dels finns Vetranquil och sedalin, de har acepromacin som versam substans, dvs samma som pleg. Förr fanns plegicil sirap men den är tillbakadragen nu.

Sen finns även domosedan gel, som dock har en annan verksam substans än de ovan.

Plegicilsirap fanns redan för ty 20 år sen (kanske mer med?), och vetranquil och sedalin har funnits flera år. Domosedan gel tror jag är ganska ny dock.

Vetranquil och sedalin ligger på licens, vilket innebär att veterinären måste ansöka om licens för att få skriva ut. Det är enkel pappersexcersis dock, men det kan vara anledningen att en veterinär tycker 'det finns inget jag kan skriva ut'. Det tar dock inte lång tid ansöka om licens och handlar om lite papper som ska fyllas i och skickas in bara. Sen kan det vara knepigt hämta ut på annat apotek än där licensen ligger, men veterinären brukar ju välja ett apotek i närheten.

Aha! :grin: Ang. bredtexten så är det en distriktsveterinär som (surt) sagt det när jag ringde till dem och frågade, det finns många veterinärer och en hästklinik här i stan att tillgå om det hade varit licens som var problemet. Gubbfan.. :devil:

Min förra vet. sa att det fanns, men när jag flyttade och ringde nya gubben så sa han att han inte visste vad min gamla vet. trodde hon sysslade med men det fanns då inga lagliga preparat att ge i foder! Det hade inte kommit till sverige än, jag fick väl ställa hästen på djursjukhuset då om det var ett problem. Tack, tack, tror inte det sa jag. :o

Senast ändrad:

Jag har mötts av samma, fast inte surt och en i övrigt mkt kompetent distriktsveterinär, att 'nej tyvärr det finns ju inget'. Antagligen för det är svårt för distriktsveterinärer att ha koll på precis alla preparat och möjligheter som finns för alla djurslag?

Nu kunde jag ju 'bara' be hemmavet, annars hade jag bett DV att fixa licens. Så prova prata med honom igen, eller någon av de andra veterinärerna då - fast det får ju inte skrivas ut recept utan att ha sett hästen, så har någon av de andra sett den så kan den vara smartaste valet att ringa?

Och nej de är inte godkända i Sverige *egentligen*, det är just därför de är licenspreparat, och man måste ansöka om licens för att få skriva ut dem. Men det är som sagt bara lite papper. Men det är btw också anledningen de inte finns i fass, att de används på licens. (De = vetranquil och sedalin btw. Domosedan gel ligger inte på licens, dock tror jag det är rätt nytt)

Apropå oralt lugnande så pratade jag med klinikvet om just det idag, konvalescenten här som i överigt sköter sig PRICKFRITT får lite för galna spontana glädjeyttringar på promenaderna nämligen :devil:

Senast ändrad:

Ok. Ja, det ska jag absolut göra inför nästa nyår.. Dessa smällare. :crazy:

Lycka till med sjuklingen.;)

sätt på hästen en täckande huva över det öga som ni närmar er med sprutan och spruta den?

Kruxet är att det vi inte får skriva ut dessa utan att kolla hästen o oftast vara med när de används detta är anledningen till att jag aldrig sökt licens på vetranquil eller sedalin.
PL

Nej utskrivningen är ju (väl) som för allt annat, att ni måste sett hästen, för den 'aktuella åkomman'?

Men ang vara med, gäller det även om ni sas vet hur en specifik häst reagerar på t ex acepromazin? Det skrivs ju ganska ofta ut just för konvalescenspromenader osv? Å andra sidan är väl dosen då väldigt mkt mindre än inför exempelvis klippning? (Jag har aldrig behövt använda det för klippning/skoning/sånt, utan enbart för att hålla konvalescenter så lugna som de behöver vara sas)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 629
Senast: Bregen
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka