Måste jag ge havre?

Lillsillen

Trådstartare
Hestekraft har en rekommendation om foderstater.
På denna står att man skall komplettera med ex. havre, alltså ca fifty-fifty. Men om mina värden blir bra utan havre, bör jag ändå försöka få med detta??

Nej du MÅSTE absolut inte ge din häst havre. Det finns ju så mycket färdigfoder nuförtiden som inehåller vad hästarna behöver. Det kan ju vara så att just den sorten från Hestekraft som du ger helst ska kompletteras med havre, men det låter ju inte som det behövs om allt stämmer när du beräknar foderstaten.
Annars finns det ju många färdigfoder utan havre, för hästar som inte mår bra av att äta havre, kanske ska du testa ett sånt om det inte funkar med ditt.

Lycka till!

Min häst fick ingen havre alls innan han kom till mig. Han blev då inte riden regelbundet och fick därför korn istället. De tyckte att han hade så mycket energi endå.
Nu ger jag honom någon näven havre, eftersom jag rider nästan varje dag.

Hestekraften innehåller ju INGET spannmål, därav frågan.
Måste hästarna ha spannmål, eller är det OK bara foderstaten blir bra ändå?

Rekommendationen är alltså 1,5 kg hestekraft + 1,5 kg havre.
Missar man nåt viktigt om man bara utesluter spannmålet?

stämmer alla värdena (protein/energi, mineraler), om du ger Hestekraft, så finns det ingen anledning att ge något annat också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 660
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 082
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka