Måste hästen vara friröntgad???

HannaZ

Trådstartare
Måste man ha friröntgat hästen vid köpet för att få ersättning om det skulle visa sig att den får problem som beror på lösa benbitar?
Min häst var A1 försäkrad i AGRIA när jag köpte honom (Vet inte om han varit det hela livet dock).
Jag gjorde bara vanlig veterinärbesiktning och bytte sedan bolag till Folksam.

Om man röntgar hästen i samband med en hältutredning och det visar sig att det finns lösa benbitar kan det leda till att man inte får ersättning för själva hältutredningen där fynden gjorts?

Någon som vet?

Om man tex ska köpa en häst för 45 000:- men bara är försäkrad i tex 25 000 och man åker till klinik och röntgar den: Hittar man då något går det kanske inte att höja försäkringen alls sedan. Och om dom hittar något att sätta reservation på så sätts den in vid ev. höjning....
Kram

Försäkringen ersätter bara det som uppkommit efter att försäkringen tecknats. Lösa benbitar anses bara uppstå upp tills hästen är 1 år gammal (så räknar försäkringsbolagen i allafall). Så din Folksamförsäkring kommer inte att ersätta några veterinärkostnader relaterade till lösa benbitar. Detta gäller inte bara op av benbitarna, utan också om hästen blir utdömd pga skada orsakad av de lösa benbitarna, då får du 0 kronor från ditt bolag.
Med andra ord - såvida inte hästen är försäkrad från födseln är det bättre att friröntga INNAN sitt hästköp, om man inte vill skaffa sig problem.
Att byta försäkringsbolag kan också vara vanskligt, då det inte alltid går att bevisa när en skada uppkommit och dem kan "skylla på varann" så att båda vägrar betala ut pengar...

tänl dessutom på att de e rätt kvicka med att skylla på andra benproblem (om sådana skulle dyka upp) på den/dom lösa benbitarna

Min e opererad,annars hade de bllivt en reservation på de benet

Hur kommer det sig att inte försäkringsbolagen upplyser om sånt när man ringer och frågar om premier etc.

Ska in på hältutredning med pållen i veckan, tycker att han går aningen ojämt fram.
Har ju ingen aning om det kan bero på osteochondros men man blir ju nervös.
Det står inget i försäkringsvillkoren om att de inte ersätter för detta. Hur ska man som nybliven hästägare veta att osteochondros oftast uppkommer under första levnadsåret och att man inte kan få ersättning av försäkringsbolaget? Då tycker jag att de alltid ska kräva röntgenintyg när man tecknar försäkring eller åtminstone upplysa om att den här A1-försäkringen täcker minsann inte allt.

Eller är det sånt som alla vet :confused:

Blir lite upprörd, ursäkta.

/Hanna

Det gäller i allmänhet försäkringar - dem täcker bara skador som uppkommit EFTER försäkringens tecknande.
Man ska be om försäkringsvillkoren innnan men tecknar en försäkring.
I tex Folksams försäkringsvillkor står det på s 16 under allmänna undantag: "Folksam är fritt från ansvarighet för sådant skadefall som förelegat (påbörjats) vid försäkringens ikraftträdande, dvs även för dolda fel oavsett när felet först kunnat iakttagas...." vidare:
"Det åligger försäkringstagaren att bevisa att premien betalats innan skadan inträffat (påbörjats)"
För travare står dessutom under gemensamma undantag: "försäkringen omfattar inte osteochondros och sk lösa benbitar på varm-och kallblodig travare" (s 5).

En slutsats av detta blir ju att man måste ha friröntgat hästen för att kunna bevisa att benbitarna uppstått senare - eftersom som sagt "Det åligger försäkringstagaren att bevisa att premien betalats innan skadan inträffat (påbörjats)"

ps Du kan ju ringa Agria och fråga hur länge hästen var försäkrad där. Har den varit försäkrad från födseln är det ju inga problem med lösa benbitar (dock kan det ju fortfarande vara ett medfött fel och då täcker ändå inte försäkringen)
försäkringar suck

Men det krävs ju att man vet att osteochondros uppstår under första levnadsåret för att man ska inse att det är ngt som fanns innan man tecknade försäkringen (och följaktligen något som bör röntgas, hade jag vetat det så hade jag helt klart gjort det när jag köpte honom) och det tror jag inte att alla vet. Jag visste iallafall inte vad det var, trodde att det var förslitningsskador (små benbitar som lossnade pga nåt)
Men men. Man lär så länge man lever...

Läste i min vet-bok att det oftare drabbar storvuxna individer så då borde min lilla halvblodskille på 152 cm vara utom fara :idea: :p

Kan ju höra med Agria.

Kunskapssökande är en del av hästägarbiten. Hade inte A1-försäkringen funnits hade kunskapsnivån på hästägare varit betydligt högre...

Nja, storväxta individer må vara överrepresenterade, men många, många, många travhästar har lösa benbitar, och de är ju inte stora. Ingen går säker.

Hrmmmpfff :D det KANSKE beror på att vi röntgar nästan ALLA :p
det är skillnad på rid o travförsäkringar, men vi får ut på försäkringen endast om hästen varit "benfri" vid röntgen innan 1 års ålder och den får det senare i livet och OM den har problem av dom..
och hästar är väl försäkrade från första dagen dom är försäkringsbara :confused: men jag vet ärligt talat inte hur A1 funkar efter 1 års ålder då vi inte får ha den sktiva travaren försäkrad i den.....

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2