Måste hästen kunna galoppskänkeln i clearraound ??

W

WilmDream

Tjena..Jag har precis köpt ett vbl sto på 9 år som har sått i ca 2 år..Före de gick hon i träning hos en tjej som tydligen lärde henne mkt..Men jag har köpt henne och har bestämt mej för att tävla i clearround till sommarn..men jag har prövat galopperat på vägar men hon rusar i väg och sedan galopp..Asså jag börjar trava å det går lite snabbt..sedan gör jag galoppskänkeln och då rusar hon i väg i trav och sedan fattar hon galopp..Men hon galopperar i ett litet tag sedan börjar hon rus trava igen..Sist hon "sprang" på travet var väl för ca 7 år sen..Men tydligen har hon trav steget kvar..men i paddocken då jag rider hon Så är hon lite lugnare..Jag har hoppat några hinder som var ungefär 40 cm..Och då travade jag in men hon började galoppera ca 5 meter framför och då var galoppen mjuk och lugn..Efter hindret var hon fin oxå..Sedan galopperade jag in på nästa hinder oxå..Men jag undrar om jag kan få hon "lugn" där ute på fälterna ?? eftersom hon är lugn i inhägnad..

Någon som har varit med om samma lr som är med om samma ??

Snälla hjälp mej..Vill verkeligen försöka få ut någon om hon..

Mvh Frida:confused::confused:

Sv: Måste hästen kunna galoppskänkeln i clearraound ??

ClearRound är ju en tränings tävling så hästen måste inte kunna galoppskänkel.;) Min kompis hade samma problem med sin ponny, händer väl fortfarande att han springer in i galoppen. Men nu har hon börjat rida för en tränare o han klarar av galoppskänkel jätte bra men latar sig som sagt ibland. Så mitt råd är att börja rida för en tränare som kan hjälpa dig från marken! ;)

Absolut inte . Du får trava runt hela banan om du vill. Det får man i " vanliga " klasser också bara det att man brukar inte hålla tiden om man travar.

Nej, det behöver den ej :D Min ponny som jag hade innan hade väldigt svårt att galoppera(var då 5 år, bara inriden i ca ½ år) Jag fick jobba väldigt mkt med det. Försök att fatta galopp, sakta av galopp osv. Du kan hålla på med hundra igångsättningar varje ridpass innan galoppfattningen blir bra. Men varje igångsättning till gallopp stärker hästens galopp. jag jobbade men han i 3 år (har nyss sålt han) och nu fattar han galopp bara jag tänker galopp ;D
Lycka till :)

Det är ju bra och trava första gångerna...

du får ju ta hela banan i skritt bara du inte tar längre tid på dig än tidsgränsen ;)
ta hjälp av tränare

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 119
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka