Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Sv: Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Edel är billgr men här i sthlm är granngården billigare än mustang.

Nä verkligen inte, mussliefoder fanns inte på 80 talet så konstigt att hästarna kunde prestera OS då trots saknaden utav svindyra mussliefoder:)

om höet innerhåller lite protein köper man Luzern vilket är grovfoder också innerhåller höet för lite energi så ge havre så får du fart i hästen:D
Alt olja eller betfor.

Oavsett vad höet har för näring klarar man sig på havre och betfor och Luzern olika mängder beroende på höets innehåll:)

Men vill man och tycker annorlunda är det fritt fram att lägga ner 1000 tals kronor varje månad på svindyra foder och tillskott...:)
Själv lägger jag ist de pengar på träningar och tävlingar:)

om höet innerhåller lite protein köper man Luzern vilket är grovfoder också innerhåller höet för lite energi så ge havre så får du fart i hästen:D
Alt olja eller betfor.

Oavsett vad höet har för näring klarar man sig på havre och betfor och Luzern olika mängder beroende på höets innehåll:)

nej så enkelt är det tyvärr inte.
har du ett riktigt skitgrovfoder i fråga om värden så räcker inte alltid luzern i sig, är energi/proteinbalansen riktigt skev så lusern innehåller inte särskilt mkt protein för att balansera upp en sån obalans i sig. havre är rent av opassande, liksom flera andra kraftfoder om analysen på grovfodret tex är väldigt högt i energi men lågt på protein, vilket ofta är problematiken i grovfoder.

det bästa är att verkligen veta vad man fodrar med och varför. då slipper man spekulera över huruvida musli är passande, eller havre eller vadsom i sammanhanget och kan fodra med en bättre kunskap om vad bästa oddsen är utifrån vad man vill åstadkomma i sammanhanget.

Senast ändrad:

*halvt kl* Precis, men i år har många faktiskt ganska hyfsat hö, vi däremot har ett med rätt kassa värden. Jag blir tvungen att köpa till proteinpellets för den sakens skull. Men generellt är det mest att kasta pengar i krubban på alla dessa olika foder. Jag skulle ändå säga att "normal"hästen klarar sig rätt bra på hö, havre, betfor och mineraler. Många andra i mitt stall ger det till vårt hö och för ögat och prestationsmässigt så går hästarna bra. Sen är det klart man kan finslipa med kvoter hit och dit.

jag är den första att hålla med dig om att analyserna i detalj ibland går till överdrift i fråga om micro mineraler osv.
dock håller jag inte med ang. att en vanlig grovfoder analys och kunskap om hur man utifrån en sån balanserar sin foderstat med tillhörande kraftfoder eller foder som balanserar upp obalansen i grovfodret i grunden skulle vara strunt samma. Som du säger - går det så går det, ofta går det ändå....

svarade mest på påståendet om att allt löser sig med lite lusern, havre så blir det bra om man har problem. nej det gör det inte.

däremot håller jag helt med om att spendera dyra pengar på diverse muslifoder, eller tillskott osv rent allmänt, blir märkligt och konstigt, om man som sagt inte ens basic har koll på att utgå från grovfodret och dess innehåll innan man börjar betala och spendera pengar på diverse. det var poängen i mitt inlägg till stor del, och jag upplever den problematiken som otroligt stor år 2014 trots att folk verkligen borde sätta sig in sen länge i basic grundstenarna ang. fodring av häst, och att just grundstenen är en analys på grovfodret a la basic först och främst att utgå från.

Kl
Jag tror inte att det är för intet som man förr fodrade med ej gödslat ängshö o till det gav betfor, havre, kli o soja.

Havren o sojan ger bra protein o med kli även fosfor. man hade koll på den ofta sämre kalkhalten i marken o gav det plus vitaminer.

Nej så hyfsad koll har man nog haft i alla tider, men så kom nu de motionshästar som inte behöver annat än hö.

Alla hästar är även individer som kräver olika.
Jag tycker nog att tabellhästar SER sämre ut innan folk fattar att det inte alltid funkar

Soja till hästar är ett tämligen nytt påfund.
Man gav t.ex. drav i stället.

I framtiden när jag köper häst så vill jag förstås ge den bästa föda. I stallet jag jobbar nu, ges enbart Dynavenas foder, alla utom en får nån av deras sorter. Och det ser ju kanon ut!
Men är dessa specialfoder ett måste? Jag planerar i så fall rida blandat, träna på relativt hög nivå i dressyr men inte tävla. Skulle min häst klara sig på det gamla vanliga havre, betfor och mineraler samt kanske lucern om höet/silaget kräver? Eller är dagens hästar i behov av specialfoder?

Svarar dig, inte läst hela tråden.

Jag har haft avelsston som klarat sig på bara hösilage dräktiga, andra som krävt massa extra för stå sig. Haft en tävlingshäst (5åring) som klarade sig fint på silage med. Var nog mycket med fodret i sig och hästen som avgjorde det. Så visst kan man klara sig på bara hösilage. Tror min nuvarande häst skulle kunna klara sig på det med men han får just nu lite extra protein när han sätter muskler (3 år).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama