Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Sv: Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Jag har ännu inte sett en grovfoderanalys där mikromineralerna varit i balans.

Jag har ännu inte sett en grovfoderanalys där mikromineralerna varit i balans.

nej mikromineraler ingår inte i ngns vanliga analys i sverige. Var hittar du mikromineral resultat i en grovfoderanalys öht?
det verkar vara nytrend att några börjat kolla dem ffa här på buke sista 12 månaderna, verkar ha blivit lite hysteri rent av, ang det just sista året just här på buke.
I min erf. så har inga hästar ngnsin mått dåligt om den som fodrar har koll på grundbehoven enligt analys i grovfodret och förstår hur man fodrar utifrån det och har foderlära/kunskap om hästens behov i sig utifrån det. så mitt svar var givetvis inte baserat på att folk kollar mikromineraler det hoppas jag framgick. Kan nog tycka att en analys på grovfodret i sig, räcker väldigt långt vilket är ganska etablerat. Som synd är finns det väldigt många som fortfarande inte öht tycker analys på grovfodrets grundvärden fyller ngn funktion. Det kan jag tycka är en stor brist, med allt vi vet år 2014 om vikten av ett bra grovfoder enligt grundanalys dvs energi, protein och makromineral innehåll. Om man lägger ribban där först och främst, så räcker det otroligt långt. Jag tror faktiskt inte att varken eliten eller de flesta andra beställer mikroanalys på sina mineraler. Hästarna i sverige rikes län verkar må superbra och leva länge och prestera ypperligt om man som sagt fodrar rätt med bas kriterierna. Om jag har fel får du gärna rätta mig.

Senast ändrad:

Det beror på att travfolket vill ha det så.
En högpresterande travare får alltid i sig för mycket protein och har svårt att få tillräckligt med energi.

Prova med att köpa av kobönder i stället.
De har högre protein i grovfodret.

Jodå, du har bara inte hittat rätt ännu.
Man kan få leta runt litet mellan de olika fabrikaten.

varför ska man köpa av kobönder för att få till det? finns massor med producenter som riktar sig till häst och därmed har silerat grovfoder som passar hästars magar i fråga om lämplig TS osv, och samtidigt med ett bra innehåll protein/energi.

Men som du säger - självklart måste man lägga tid på att hitta vad som passar en att köpa ifrån. och ffa vara ute i god tid om man vill köpa in för året. Upplever att det är där problemet ligger för många, de är ute i sista minuten osv.

Förhoppningsvis mår det flesta hästar bra men det finns ju bara här på detta forat otaliga trådar om diverse häståkommor exv hud, päls, muskel och hovproblem som inte omöjligt härrör från obalanserade mikromineraler. Sen har vi alla fång och IR-hästar. Det finns ju utforskat vilka behov hästen har och då tycker jag att man i möjligaste mån ska försöka uppfylla dessa.

Förhoppningsvis mår det flesta hästar bra men det finns ju bara här på detta forat otaliga trådar om diverse häståkommor exv hud, päls, muskel och hovproblem som inte omöjligt härrör från obalanserade mikromineraler. Sen har vi alla fång och IR-hästar. Det finns ju utforskat vilka behov hästen har och då tycker jag att man i möjligaste mån ska försöka uppfylla dessa.

just dessa åkommor du benämner är oerhört intressant i just det sammanhang jag skrev och till viss del kritiserade. De har väldigt uppenbart inte att göra med micromineraler utan just det jag försökte belysa, allmän okunnighet om fodring och hästars väl och ve just utifrån foderbalans i sig. Med allt det komplexa som det innebär, men grundläggande oavsett.

alla borde få koll på grunderna så skulle mycket lösa sig. fång, IR och alla värfärds sjukdomar svenska hästar fått senaste årtiondena har mkt lite att göra med mikromineraler utan snarare och högst påtagligt brister i grundkunskaper i sig ang. fodring, vad hästar mår bra på , vikten av grundanalys på grovfoder i sig och hur hästar fungerar i sig som djur fodringsmässigt......

om alla som skrev om hud, fång, IR osv kunde redovisa hur de har verklig insatthet om sin foderstat grundmässigt, analyserat grovfoder och sen som sagt, kunskap utöver det a la basic för hästars välstånd, så hade jag köpt ditt argument. Men faktum, bortsett från just buke, är ju det motsatta. skrivits spaltmeter om detta från veterinärer, forskare och alla övriga utbildade just ang. dessa problem i nutidens sverige ang. hästfodring och brister i kunskap ang. det som lett till dessa sjukdomar/diagnoser osv på våra hästar . högaktuellt ämne och fortsätter vara.

jag tror utifrån det inte ett dugg på special beställningar från xx land och fokus på mikromineraler osv hos minoriteten, som argument att det leder till hästhälsa i sig. svaret är mycket mer grundläggande och därmed mkt mer problematiskt, eftersom det brister i grunden hos så många.

Senast ändrad:

Intressant att du är så övertygad om att "åkommorna" inte har nåt med mikromineralerna att göra.

Tex "Iron overload" tycks mer och mer ha ett samband med IR och fång och med dagens grovfoder som generellt sett innehåller skyhöga järnhalter och väldigt lite koppar och på det mineralfoderblandningar som även de innehåller mycket järn och för lite koppar, tycker jag är skrämmande.

Jag tror faktiskt att höet var bättre förr. Artrikedomen var säkert större i stället för i dag, en eller max två sorters gräs, samt den allmänna försurningen har nog påverkat mineralinnehållet till det sämre.

Sen finns det inget som tyder på att mikomineralerna är mindre viktiga för hästen än makromineralerna.

Om jag tolkar det du skriver rätt så anser du att varje hästägare bör lära sig att fodra sin häst rätt men att räkna på mikromineraler är hysteri?

Har man en häst som är frisk som en nötkärna så känns det nog inte så nödvändigt att fördjupa sig men så fort ens djur blir sjukt så börjar man sätta sig in i näringsläran.

Nej. Köp ett bra grovfoder så behövs inga tillskott, kanske mineraler.

nej det var inte direkt det jag avsåg med inlägget nej.

Men hur var det förr, när man inte hade koll på sånt? Var det alltså vanligare med foderrelaterade sjukdomar då, än vad det är nu?

Jag vet inte. Man läser att fångfallen har ökat mycket de senaste åren men om orsaken enbart är att hästarna har blivit fetare tror jag ingen kan säga med säkerhet. Skulle vara oerhört spännande att forska på.

Är det sant att hästarna blivit fetare? Varför i så fall har de blivit fetare?

Kanske var fodret bättre förr.

En av anledningarna är nog att dagens vallfröblandningar ofta är framtagna för produktionsdjur dvs högpresterande djur (dräktiga, digivande, växande, hårt arbetande). Detta passar inte in på alla våra hästar, framförallt inte ponnyer.

Förr fodrade man hästen efter jobbet den gjorde....Idag fodrar man hästen som om den var en elitidrottare medans den i själva verket är knappt motionär. :p

Kl

En sak som jag reagerat på är att det nästan blivit mer regel än undantag med fri tillgång på hö i mitt område. Kan detta ha med fånganfallen att göra?

Känns som folk vill hålla hästarna så "naturligt" som möjligt, men sen när i hästarnas historia har tex våra nordiska hästar kunnat äta fritt med gräs året runt utan att ens behöva gå runt och leta efter det? Känns som något väldigt onaturligt, även om det i många fall fungerar. Det har gått från att höa 2 ggr om dagen, vilket var vanligt när jag var liten till det andra extrema, med supermycket mat och ingen annan vettig sysselsättning. :o

Jag ger rätt mkt grovfoder, men ger det på många platser i hagen. Ger så det räcker hela dagen när det är vinterkallt, och så det räcker hela förmiddan höst och vår. Sen får de plocka rester osv som sysselsättning resten av dagen och får portionsvis inne.

Har till och med en granne som kan gå och spana lite och smsa mig om hon inte ser en massa hö nere på åkern och försöka få mig att ställa ut en storbal. Och hästarna har dessa gånger haft en massa hö kvar i sin grushage när jag kommit hem, men det verkar inte vara nog. :meh:

Halvt KL

Det största problemet med att svenska hästar ökat i fråga om övervikt (och ja - det är ett veterinärt konstaterande och finns massor att läsa osv om ngn vill förkovra sig), är att de kort och gott generellt överutfodras. Hästar är gjorda rent genetiskt, för att äta upp sig på sommaren, och sen under vinterhalvåret, gå ner i vikt och då ta av det de byggde upp i extra hull över sommaren.
Numera står många hästar i små hagar vintertid, motioneras mkt lätt, och samtidigt fodras vid dukat smörgåsbord i väldigt väldigt många fall, dvs de är feta året runt, och då har välfärdssjukdomarna ökat, fettma, fång, IR osv. Även mycket processat foder finns med i bilden, som i sammanhanget blir överflödigt och ytterligare bidrar till fel balans i foderstaten/balansen, med magstörningar och ämnesomsättningsstörningar som resultat.

man ser sällan fång på tävlingshästar/hårt arbetande hästar (ridskolehästar bland annat), än mindre IR.

men som sagt, kontentan av mitt tidigare inlägg var att grundkunskapen ang. foder och hur hästar är skapta ang. lämpligt foder osv osv, är för låg, och därav välfärdsproblemen som ökat sista årtjugondet.

Jag håller med. Utländska foder är inte bara svindyra utan också proppade med socker.
Jag väljer färdigfoder när höet inte räcker men skulle aldrig betala 20 kr/kg när jag kan betala hälften för närproducerat med lägre socker och stärkelse.

Och jag har ingen lust att betala några 10kr/kg :eek: Det är sjukt.. fast sjukare är hundfoder som lätt kan kosta nästan 100 spänn kg!

Någon här förfasade sig över 10 kg hö? Men allvarligt talat, det är rätt normalt för en häst på 500-600 kg, om man ska gå efter regeln 1.5 kg ts/ 100 kg häst..inte konstigt hästarna får fetma och fång om 10 kg hö ska orsaka massa :eek::eek::eek: Ge halm istället då om man vill att hästen ska få tugga.. eller hösilage då kan dom ju få 20 kg.

Nu så skall jag gå ut och fodra lokalproducerat pellets.
Och det kostar då rakt inga 10kr/kg.

Min häst får endast hö och mineraler. 12 kg hö om dagen. Har räknat ut foderstat och hon behöver inget annat. Hon tränas på hyfsad nivå i dressyr och är 25% fullblod och inte jättelätt att hålla i hull.

Så nej man behöver inte ge något annat om man har bra hö/hösilage om man inte tycker det är kul att slänga sedlar i krubban :D

Vi bor i Stockholm.

Finns en häst i mitt stall där ägaren undrar varför han aldrig äter upp allt sitt grovfoder...... han får 15 kg hö/hösilage blandat och 3 kg kraftfoder samt 1 kg lucern..... verkligen märkligt att han inte äter upp grovfodret:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama