Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Sv: Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

det finns lokalt och sen finns det lokalt.. De svenska kostar ca 10kr/kg om man väljer av de som finns på granngården.

Förr fodrade man hästen efter jobbet den gjorde....Idag fodrar man hästen som om den var en elitidrottare medans den i själva verket är knappt motionär. :p
:bow:
ej växande hästar som knappt promenadrids. Dagens promenadhästar lullar mindre än vad en 70åring pallar med.

Och här kommer en som kör på utan uträknad foderstat.

Jag går på hur min häst är i hullet, pälsen, muskler och humöret.

Håller min häst i tävlingskondis på enbart krossad havre, betfor mineraler/vitaminer och hösilage.
Egentligen skulle hon kunnat få endast hösilage, men får lite i krubban för att blanda i mineraler och vitaminer.

Ser inget behov i dagsläget av att köpa en massa färdigfoder.

Och jag har ingen lust att betala några 10kr/kg :eek: Det är sjukt.. fast sjukare är hundfoder som lätt kan kosta nästan 100 spänn kg!

Någon här förfasade sig över 10 kg hö? Men allvarligt talat, det är rätt normalt för en häst på 500-600 kg, om man ska gå efter regeln 1.5 kg ts/ 100 kg häst..inte konstigt hästarna får fetma och fång om 10 kg hö ska orsaka massa :eek::eek::eek: Ge halm istället då om man vill att hästen ska få tugga.. eller hösilage då kan dom ju få 20 kg.

Läs om LÄS RÄTT !!!

För den enda som mej veterligen gjort en massa :eek: är jag...
Så återkom när du åter läst mitt inlägg :banghead:

Av den anledningen så handlar jag INTE hästfoder på Granngården.
Det är verkligen onödigt dyrt.
Jag köper foder som produceras lokalt.
I Uppsala så är det Edel på Hanssons och här så är det Mustang i närmaste by.

Ta reda på värdena från höet och räkna ut en foderstat. Min häst äter Silage, mineraler och en näve müsli om dagen. Mera behöver han inte :p

Det du beskriver låter ju bra så något specialfoder borde inte behövas, foderblandningar blir ofta (inte alltid dock) dyrare, så att blanda ihop vad hästen behöver själv är oftast mer ekonomiskt.
Men vad du ska ge hästen märker du väl då, beroende på hö/hösilage/ensilage, träning och annat.

Vi ger våra ett färdigblandat foder som det är helt ok pris på och lucern (stor giva till varmblodet och liten giva till arabvallacken), lite mineraler och morötter förutom deras hö. Lucern brukar funka bra när hästen behöver mer proteiner än vad höet/ensilaget/hösilaget ger och är bra ur synpunkt om man vill undvika att ge kraftfoder till sin häst.

Lycka till med foderstaten! :)

Mindre motion, mer kraftfoder, större övervikt, kraftiga sommarbeten för ponnys framförallt...
Därför Tror jag att fånganfallen ökat utan att ha en enda forskningsrapport att hänvisa till utan jag hänvisar tillI]allmänt "vetande" [/I]

Håller med, för den som vill forska borde det vara intressant att se vad som förändrats under årens lopp!

För kobönder, i synnerhet mjölkbönder har alltid (nästan) proteinrikt foder, dom vill att korna mjölkar mer och det gör dem med sånt foder bland annat :)
Så jag skulle absolut köpa av mjölkbonde om jag ville få proteinrikt foder, du behöver inte ens analysera:D:idea:

Utan analys vet man ju inte vilka mineraler man behöver ge, så analys behövs alltid.

Nackdelen med att ge mycket lucern när man bor i Uppland är att kvoten för kalk/fosfor blir för hög.

Jag vet inte. Man läser att fångfallen har ökat mycket de senaste åren men om orsaken enbart är att hästarna har blivit fetare tror jag ingen kan säga med säkerhet. Skulle vara oerhört spännande att forska på.

Är det sant att hästarna blivit fetare? Varför i så fall har de blivit fetare?

Kanske var fodret bättre förr.

Ja det är sant - åtminstone enligt forskning i USA, Storbritannien och Sverige - att hästarna är fetare idag.
En orsak är att de arbetar mindre (jämför med arbetshästar), en orsak är att vi ger mer mat.
Precis som människor och hundar och katter blir fetare, så göder vi våra hästar för mycket.

Jo, det finns en hel del forskning som handlar om sambandet mellan överviktiga hästar och fång. Sedan får inte alla överviktiga hästar fång, och inte alla hästar som fått fång har varit överviktiga.

Men om fodret är proteinrikt behövs nog inte lucern alls eller endast i små mängder bara.

Ja det är sant - åtminstone enligt forskning i USA, Storbritannien och Sverige - att hästarna är fetare idag.
En orsak är att de arbetar mindre (jämför med arbetshästar), en orsak är att vi ger mer mat.
Precis som människor och hundar och katter blir fetare, så göder vi våra hästar för mycket.

Jo, det finns en hel del forskning som handlar om sambandet mellan överviktiga hästar och fång. Sedan får inte alla överviktiga hästar fång, och inte alla hästar som fått fång har varit överviktiga.

skulle nog vilja förtydliga/lägga till i sammanhanget att som jag tidigare varit inne på så är det NÅGOT som det finns otroligt mkt konstaterande enligt forskning på senaste årtiondet så är det ju precis just att JA - hästarna i sverige har blivit fetare och JA- det har lett till världsfärds problem på många olika sätt. Det är svårt att missa öht att detta är ngt som addresserats och etablerats i fråga om rubriker, forskning och artiklar från veterinärer och forskare i samband med veterinära sjukdomskonstateranden på hästar sista 10 åren. Det finns spaltmeter att läsa som addresserar detta och bör vara en allmän kännedom hos de flesta pga hur mkt som det addresseras och publiceras.

ang. varför hästar är fetare jmf med tidigare, och problemen /orsakerna är ju typ det mest publicerade ämnet som finns senaste åren i fråga om att belysa ?

Senast ändrad:

Utan analys vet man ju inte vilka mineraler man behöver ge, så analys behövs alltid.
Köper man av en riktig kobonde så finns alltid analys på grovfodret.
Man kan inte fodra mjölkkor annars de är mycket känsliga.
Minsta fel som man gör och de mjölkar mindre.

Nackdelen med att ge mycket lucern när man bor i Uppland är att kvoten för kalk/fosfor blir för hög.

Det är ännu värre i min del av Södermanland.
Grovfodret växer på ett kalkbrott, på riktigt alltså.
Det har utan vidare Ca/p på 3 eller mera.

så är det, men inte sällan utifrån såna analyser behöver värdena översättas till det som gäller hur man mäter en foderstat avsedd för häst.
tror många inte förstår detta eller det blir övermäktigt i sammanhanget att isåfall översätta/analysera om man inte från början är införstådd med analyser osv.

ja det finns det självklart men det var inte riktigt det jag menade . men hoppas du har rätt att det därmed löser sig fint :)

Som många andra nämnt så hänger en hel del på grovfodret. Jag hade ett väldigt bra så det var sällsynt att hästarna behövde så mycket extra utöver det mer än möjligtvis mineraler och saltsten. Jag fick t o m minska högivan på en unghäst som tillslut rullade fram..men en häst som skall prestera hårdare träning/tävling kan ju såklart behöva kraftfoder. Sen om man väljer att mixa själv med havre och betfor eller köper färdigt gör nog varken till eller från. Där emot så ska man inte förlita sig på att de färdiga mixarna alltid innehåller allt som behövs i just den mängd hästen kräver!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25