Måste ha råd!!

Naturligtvis. Hunden går ju inte vara blockerad av något annat. Är de så upptagna av sitt skällande att de inte ens reagerar på tillsägelse får man bryta beteendet på något annat vis. Vatten brukar funka bra.

Visst är det också så att hundens aktiveringsbehov i övrigt måste vara tillfredställt, men även en jakthund ska kunna ta det lugnt.

Just runt agilitybanor brukar det dessutom låta som sjutton. Jag fattar inte hur förarna står ut med det oväsendet.

Det är för att det är så roligt förstås.. ;)

Många hundar måste vara så taggade för att prestera på topp och då kommer skällandet som ett brev på posten. Att kräva tystnad innebär nästan alltid att du får en långsammare hund. Många agilityhundar tävlar ju lydnad och bruks och är då givetvis tysta där.

Utförligare

*s* Nej jag skrev inte som du frågar.(icke rätt till stimulans)
Om en detalj beskrivning av hans aktiviteter behövs vid icke jakt så kommer den här:
Vi sök/spår tränar på gården med honom varannan dag, han leker med sina prylar i form av trasor ,fotbollar osv med oss när han själv tagit det initiativet.Vi går mycket med honom i skog och mark,enda biten som vi kanske är dåliga på är att miljöträna honom regelbundet.Detta beror på att han är extremt åksjuk och vi har fått åksjukepiller utskrivna av veterinär.Dessa ska tas 1 timme före avfärd och gör honom trött och slö i ca 8 timmar.Men kortare sträckor klarar han någolunda.Dock endast ca 1-2 km.Han får hänga med så gott han kan lös på gården där det inte finns så stor risk för harar och fasaner osv.
Vi tränar lite lydnad med honom dagligen i löst tillstånd. Han funkar jätte bra på allt utom när det kommer någon gåendes förbi gården.Vi kan hålla på med lek eller vad som helst, ser/hör han någon så sticker han tvärt mot staketet och skäller. Kommer det en hund också så vrålar han mer än vanliga skall.Så jag tvivlar på att det skulle vara något fel på honom.Och ska jag utgå från hans övriga beteende så är det absolut inga fel på honom.Kan nämna också att han vistas inte i hundgård mer än när vi inte är hemma.Jag har provat det mesta man kan komma på i tillrättavisbningshållet muntligt.Men däremto provade vi vatten igår kväll och "peppar,peppar" det verkar funka bra (hoppas det håller i sig ).Men tacka alla för råden jag har sparat de och ska prova dom om det avtar med vattenskräcken ;)

Re: Utförligare

Nu kommer jag bort från ämnet, men måste fråga :)

Blir hunden så trött och slö av pillren så det är uteslutet med promenad?
Min sambos hund har nämnligen inte blivit van vid att åka bil, och hon verkar inte åksjuk, men hon skakar och tycker det är otroligt jobbigt. Vi har funderat på åkpiller, men jag har aldrig testat det, och funderat på detta om hur trötta de blir.
Jag tränar henne och vi gör bara positiva saker när vi åkt bil, men det hjälper inte.

Nej promenad är väl okej men de är betydligt slöare.Det ingår lugnande medel i den tabletten vi ger honom så han ser riktigt groggy ut.
Tyvärr så dreglar och spyr han något fruktansvärt utan piller så vi ger bara dom i nödfall.Veterinären säger bara att det enda vi kan göra är att köra korta sträckor regelbundet så kanske vi kan få bort åksjukan.Men som sagt han klarar bara 1-2 km sedan är det dax för illamåendet igen.De säger att åksjukan beror på ett "för" bra balans sinne,hur kan man då träna bort det med korta rundor??Hmmm. :confused: :)
Våran var livrädd för att åka bil i början.Han var dock 4 månader när vi hämtade honom.Han skakade och ville bara bort från eländet.Men redan efter 1 -2 veckor så sprang han in i bilen och nu vill han inget annat när han märker vi ska iväg.Men tyvärr så blir han så dålig,så oftast får han bli hemma.Tyvärr..

Då ska jag nog testa det. Kanske man kan få henne och koppla av och inse att det inte är så obehagligt.
Sambons hund är tre år, och har alltid sluppit åka bil eftersom hon inte gillat det. Han har väl också tyckt synd om henne vilket gjort att hon tyckt det blivit ännu värre.

Åksjuka kan man nästan alltid träna bort, genom att just utsätta dem för bilåkning. Mina har alltid varit åksjuka som valpar men det har växt bort. Tiken köpte jag som 5 mån och hon var åksjuk tills ca 6-7 månader men då jag måste åka ca 10 min till jobbet varje dag så blev hon så illa tvungen. Och hon kräktes och mådde illa men nu är det inga som helst problem. Vill och har du möjlighet att sätta hunden så att den sitter mellan de bakre hjulen så är det "lugnaste" stället för hunden att ligga på.

Ja tyvärr så har vi ju just nu en 740 så han kan inte komma längre än till baksätet.Men sedan när han väl åker och blir dålig så sitter han alltid och åker bak å fram eller sidled och gungar i takt med att han "ulkar". Men när vi fått tag på en kombi så ska han genast tränas regelbundet, för hur det än är så vill man inte behöva droga hunden för att han ska kunna följa med.

Först - ang åksjuka. Det finns hundar som aldrig går att få åksjukefria. Men många fungerar det att åka korta, 'roliga' turer med, så de förknippar bilen med KUL.

Sen ang skällandet. Med en 'bjäbbfia' som tog på sig att vakta hela byn i princip och där i princip ingenting fungerade så involverade vi helt sonika grannarna.

De knatade förbi gården, hunden började skälla, jag röt TYST (hon KAN kommandor tyst såtillvida att hon vet preciiis vad det betyder egentligen). När kommandor ignorerades så sprutade personen på andra sidan stängslet vatten på henne. När hon då tystnade blev det massor med beröm både från mig och grannen.

Viktigt är att man ger kommandot tyst först och de som går förbi inte bara sprutar vatten, då lär sig hunden rätt snabbt att bli ÄNNU mer skällig men 'utom vattenavstånd'

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan...
Svar
14
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka