Måste ha råd!!

Shettisar

Trådstartare
Nu är det stor kris.
Vi har en hamiltonstövare (hane)på 1år och som har den fula ovanan att skälla på alla som går/cykla förbi vår trädgård. Då han inte lyssnar på tillsägning utan fortsätter efter en microsekund igen.Vi inköpte då ett antiskäll med citron doft.Detta total ignorerar han.Vad göra då???
Han blir mer och mer skällig och skriker rent ut numera. :confused: :mad: :confused:

Vad använder Ni er stövare till? Han har troligen dötrist och får inte utlopp för det han behöver. Läs lite i tråden berikning

Han blir mer och mer skällig och skriker rent ut numera.
Han talar om att han mår dåligt skulle jag vilja säga. Och han blir inte lyckligare för att ni sätter ett antiskällhalsband och tar bort ett av de sätt han kan tala om det på heller. Som tur är fortsätter han trots antiskällhalsband att tala om att det är något fel.

Hej!

Nära vänner till mig har stor erfarenhet av norska älghundar och när en av deras tikar var runt 1-3 år (kommer inte ihåg) så skällde den jämt och ständigt på folk som gick/cyklade etc utanför deras garageuppfart. Det var en dålig vana av den hunden och de lyckades bli av med skällandet genom att vara beredd med en hink vatten som de försökte hälla på vovven när den sprang och skällde. Hunden lärde sig att koppla det "otrevliga" vattnet med att skälla på människor utanför gården och nu skäller hon aldrig på dom. Det har inte inverkat negativt på jakten sen, utan det är bara på folk som kommer utanför gården som hon har slutat skälla på :) . Testa det! :idea:

Jag gick en hundkurs en gång där en väldigt skällig samojed var med. De fick rådet att lära hunden att skälla på kommando och ge dem massor av beröm och godis när den gjorde det på kommando. När hunden kunde det fick de lära den att vara tyst på kommando. Det fungerade jättebra på den. Helt plötsligt blev skällandet en uppgift han gjorde på husses kommando och inte hela tiden på eget bevåg. Du kanske skulle gå en hundkurs?

Han används till harjakt,rävjakt och sällskap. Han är ute varje dag och går.Ursäkta mig men tack för erat"råd" men har du jakthundserfarenhet? Det finns något som heter tillåten och ej tillåten jakt tid nämligen. :smirk:

Nja, han kan skälla på kommando och får mycket beröm för allt han gör rätt.Men en kurs är visst ett bra råd.Men nu under sommaren så finns det inga här i närheten dock.

Så du anser att han inte ska få utlopp för sitt behov bara för att det inte är jakttid? Tror knappast att han bryr sig om ifall det är jakttid eller inte, han behöver sitt i alla fall och då får ni göra det så verklighets troget en jakt som möjligt.

Jaha så han skriker "det är något fel" när det gå folk förbi men inte annars???

Olika hundar väljer olika sätt att visa sitt missnöje. Det är upp till ägaren att känna sin hund så pass väl att man ser att något är fel.

Att folk hela tiden ska ta bort skällande genom att jobba med negativ förstärkning istället för positiv förstärkning förstår jag inte. Varför ska man bestraffa skällandet när man kan belöna tystnaden?

Men det finns faktiskt hundar som skäller av ovana också. Inte minst bland jakthundsraserna. Att en hund står och skäller behöver inte betyda att den mår dåligt. Jag tycker det är lite otrevligt att anta enmassa saker utan anledning.

Tala om för hunden att han ska ge sjutton i att vakta reviret. Det är inte hans jobb utan ditt.

En annan vinkling på det hela är att sätta en burk med godis av något slag utanpå staketet tillsammans med en skylt där man uppmanar alla som går förbi att kasta in en godbit. Då kan man ändra hundens förväntan på förbipasserande och få den att förknippa dem med godis istället för inkräktare som ska drivas bort.

Hos många hundar som har nära till skallet är skällandet i sig en sådan stor drivkraft och belöning att ingenting föraren erbjuder kan konkurrera med det. Är beteendet dessutom befäst genom att hunden lyckas driva bort människorna varje gång tvivlar jag på att man kan belöna bort beteendet.

Har gjort det på ett antal hundar och några av jakthundsras. Fungerade på dem utmärkt. Men självklart med en del jobb, men det är det absolut värt om grannar och ägare ska stå ut med en sådan hund.

Eller också talar man om för dem vad som gäller ordentligt en gång och slipper tråckla med det hela i månader. Negativ förstärkning är inte farligt utan en del av livet. Allt kan inte vara en dans på rosor, inte ens för en hund. Snart kanske begreppet curling-hundägare också blir vedertaget.

Det är också ett alternativ, men jag föredrar att träna med positiv förstärkning och månader av träning är väl att ta i, men det tar väl i alla fall 2-3 v om man är noga.

Det fungerar ju endast om hunden kan ta emot en ordentlig omgång och fatta vad det är frågan om. Min JR skäller när det är snabba hundar på agilitybanan. Du kan ge honom hur mycket stryk som helst han skulle inte tystna ändå. Fokusen är så total att han tar stryk i detta läget.

Nu vet vi ju inte om Shettisar har provat att tala om på skarpen för hunden när han vaktar. Om hon/han redan har gjort detta så och det inte fungerar så måste man ju hitta något annat.

Personligen tycker jag nog att Kaza har en poäng. Hunden skall ha mer aktivering än promenader även när det inte är jakt. Han är ett år och har hur mycket spring i benen som helst, dessutom är han Hamiltonstövare och då har han ännu mer spring i sina ben.

Ja visst är sånt så j-vla enerverande!! :mad: :(
Har själv samma problem med min gamling.
Fick oxå tipset då att lära honom skälla på kommando vilket oxå var väldigt lätt gjort :D men inte sluta han skälla för det :mad:
Inte ens lite!

Till viss del kan jag tro att det har med leda att göra, men inte jämt.
Han skäller mer om han har haft en tråkig dag (att vara ute utan matte hela dagen och ingen sol att ligga och mysa i :D), då skäller han även på förbipasserande människor och fordon. Kan även skälla på sambon som kanske kommer fram bakom knuten... :smirk:
En "bra" dag skäller han bara när dom kommer in på gården, vilket jag tillåter till viss del (tycker det räcker med några voff).
Men han är väldigt skällig annars av sej oxå. Hör han en biltuta från tv;n så kan han säga till. :crazy:
Ringklockan är ett hatobjekt, numera urkopplad :smirk:
När vi (familjen) kommer hem och går in genom dörren och han varit hemma så skäller han. Men det beror på vem som går in först. Barnen och sambon blir utskällda medans mej gnäller och piper han åt...
Nu är det tyvärr oxå så att han vissa gånger även får med sej unghunden i skällandet, som annars är bland det tystaste hund jag mött :).

Tror att vatten är bland det effektivaste.
Har du honom i hundgård, lina eller lös?
I hundgård är det ju lätt att göra någon sorts anordning med vattenslang.

Jadizas förslag var intressant, skulle vilja veta om du skulle prova det och om det funkade.
Har själv inget staket och för lite fotgängare som går förbi...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan...
Svar
14
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka