måste ha några tips!

T

Tjalfe

jag har ett shettis sto(sörre modell av shettis;)) som jag nu ska försöka köra in. Problemet är att hon är så EXTREMT rädd om bakdelen. Jag har haft henne sen hon var väldigt liten(hon blir 9år i sommar.) och så länge hon har vart hos mej vet jag inte att det hänt henne nått skrämmande. men hur gör jag? måste få henne inkörd eftersom jag växt ur henne för längesen och absolut inte vill sälja min ögonsten!
har ridit in henne själv och det gick jätte bra, hon är mycket lättlärd men problemet här är att hon är rädd:cry:

måste ha några tips!!

Sv: måste ha några tips!

Mitt tips är att träna träna träna vid ljud bakom. Inte vara för försiktig, prassla å gör mkt med ljud bakom.
Om du undviker ljud/beröring där den tycker det är obehagligt, kan den ju heller aldrig vänja sig.

Sen kan det hjälpa med tussar i öronen så ljudet inte blir lika skarpt.

giffan skrev:
Mitt tips är att träna träna träna vid ljud bakom. Inte vara för försiktig, prassla å gör mkt med ljud bakom.
Om du undviker ljud/beröring där den tycker det är obehagligt, kan den ju heller aldrig vänja sig.

Sen kan det hjälpa med tussar i öronen så ljudet inte blir lika skarpt.

jo jag har gjort lite allt möjligt.. men hon är inte bara rädd för ljud utan så fort något nuddar bakbenen, det går självklart att vänja henne, men allt blir så krånglit eftersom hon sparkar som en tok så fort något nuddar henne eller låter bakom..:crazy: men jag har börjat med en grej, när vi är ute och går så drar jag en lite mindre hoppbom imellan oss. i början tyckte hon att det var hemskt men nu verkar det som att hon börjat vänja sej..:)

Jag vet en "granne" som skulle vänja sin häst vid plastpåsar men det slutade med att hästen blev räddare för plast, mer än innan :eek:

Så man måst börja men det lilla ponnyn accepterar och sedan öka succesivt.
Att du har bara handen kanske räcker till en början?
*vet ju inte hur känslig ponny du har* :smirk:

Ett exempel:
Börja där ponnyn tycker det är skönt att bli klappad/kliad uppepå baken säger vi :D sen tar du ner handen mer och mer mot magen/bakbenen "känsligt område", när hon reagerar lite kan man hålla handen stilla tills hon är helt lugn då har man upp handen till baken där det var trevligt med kliande, och på så sätt vänja vid beröring.
Om man tar bort handen när hon blir och är irriterad, lär man ju bara hästen "blir irriterad så slipper du beröring där"

Om allt det funkar utan problem kan du ta en liten plastpåsebit, 5x5 cm (viker ihop en plastkasse tex) och grejja på samma vis med.
Succesivt tar du större plastpåse (viker ut den), o håller på med samma lugna övningar, och snart är pålle van att bli inlindad i en hel pressenning :rofl:
Nejdå men lite mindre rädd för prassel kanske och mindre bakskygg!

Men du har gjort helt riktigt genom att du själv drar något när du leder ponnyn.
För att göra det lätt för hästen brukar man dra den först på utsidan, men nu går det ju bra att du drar den mellan er så :)
Ett bra knep är att släpa när man leder in och när man leder ut (om man har sådan möjlighet) för det är mkt bra daglig träning! :)
Och själv ska man ju helst inte vara vid en inkörning :D

/Lisa

Men det låter ju jätte bra ju. Bara att fortsätta och öka det "läskiga" i takt med vad hästen klarar.
Man måste vara bra envis om man ska få det att lyckas...

Att ha en bakskygg häst behöver inte innebära att den blir svårare att köra och köra in. Min häst är av den bakskygga varianten och samtidigt världens bästa att köra med!:love:

Fortsätt vänja din häst vid ljud, lägg på sele på henne, longera med bakselen på så att hon vänjer sig med den osv. Mycket av rädsla sitter även hos ryttare/kusk då man lätt projicerar sin egen osäkerhet på hästen.

jag har tummkört henne en del.. i början gick det jättebra men nu har hon börjat "snurra runt" så fort jag bara kliver undan...:confused:

Att hon har börjat att snurra runt låter i mina öron som att hon försöker "testa" dig. Har hon kanske kommit på att hon kommer undan lite om hon gör så...? Du använder väl pisk när du tömkör? Det ska man alltid göra, annars har man ingen chans att parera eller något att "sätta emot" om hästen försöker vända. Så fort du märker minsta lilla tendens att hon vill snurra, så ska du vara där med pisken och säga "stopp här går det minsann inte att vända"! (oftast räcker det att du bara visar pisken på den sidan som hon föröker vända mot). Se till att hon har bra framåtbjudning också och tömkör aldrig (utom möjligtvis avkrittning) på långa tömmar.

Jag tycker det låter som ponnyn inte förstår utan försöker titta på vad du gör.
Be en person leda ponnyn tills den kan tömkörning! :idea:
Alt led bort och tömkör hemmåt, men det kan ev dölja problemet o inte lösa det :crazy:

Använd en tömkörningsgjord där du kan sätta tömmen lågt på sidorna, då glider tömmen inte över bakdelen! För om ponnyn vänder då trycker ju bakdelen på ena tömmen varvid det blir lättare att förstå för henne att hon inte ska snurra runt. Ev att hon vänder naturligt tillbaka pga av trycket på tömmen.
OBS detta kan ju ställa till det om ponnyn inte förstår alls utan kastar sig från sida till sida eller helt om, därför så bra med medhjälpare :smirk:

Men jag tycker att du ska skaffa mer hjälp, för vad jag har förstått har du inte så många medhjälpare? Du har inte skirvit det iaf :angel: :D

(En inkörning brukar bla gå till så genom att en leder ponnyn/hästen, en sköter skakeln vid selen (den ska ju inte sättas fast ifall ponnyn blir rädd och sticker) o en håller skakeln via ett grimskaft och ser till att den inte släpar i backen för mkt till en början samt inte slår i ponnys bakben för mkt först, en tömkör och styr även alla andra!)

Om du är osäker och inte vet bestämt blir naturligtvis ponnyn osäker och kan även bli rädd!
Även om du visar dig bestämd kan ponnyn ändå bli osäker om du är det, de läser av oss mkt bra nämligen :D

/Lisa

Solstrimma skrev:
Att hon har börjat att snurra runt låter i mina öron som att hon försöker "testa" dig. Har hon kanske kommit på att hon kommer undan lite om hon gör så...? Du använder väl pisk när du tömkör? Det ska man alltid göra, annars har man ingen chans att parera eller något att "sätta emot" om hästen försöker vända. Så fort du märker minsta lilla tendens att hon vill snurra, så ska du vara där med pisken och säga "stopp här går det minsann inte att vända"! (oftast räcker det att du bara visar pisken på den sidan som hon föröker vända mot). Se till att hon har bra framåtbjudning också och tömkör aldrig (utom möjligtvis avkrittning) på långa tömmar.

jo men eftersom hon är liten så vänder hon väääldigt snabbt! hon studdsar runt!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 528
Senast: tara
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 538
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka