måste ha hjälp fort, LIV/DÖD!

S

summerday

Hej!
idag på stallet så hittade vi två kattungar(utanmamma), :(bara några dar gammla., har inte öppnat ögonen helt än. De är magra och mjamar/skriker nästan hela tiden.:crazy: vi testade med att ge dem lite mjölk men dom ville inte ha. snälla vad ska vi ge dom för att de ska tjocka på sig regält.
jag vill verkligen inte att dom ska dö, dom kan få ett sånt underbart liv.:cry: snäällaa hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:confused:

/ R

Sv: måste ha hjälp fort, LIV/DÖD!

OK, tar det stegvis:

1. De behöver värme. En pappkarton med tidningspapper och en mjuk filt i botten är en bra kattungelåda. Den ska stå dragfritt, i rumstemperatur. Oftast räcker det, men ibland får man lägga in en värmedyna (eller ställa lådan närmare ett element).

2. De behöver vätska och socker. Vanligt vatten med socker och lite salt i funkar bra i nödfall. Att de skriker och att de stretar emot betyder antagligen att de är väldigt hungriga så du kan få droppa/spruta i dem vätska (väldigt försiktigt).

3. Fixa mjölkersättning så fort som möjligt. Mjölkeersättning, doseringssprutor (för att lättare få i dem vätska) och nappflaska finns att köpa på Apoteket.

4. Efter varje matning måste de stimuleras så att de kissar och bajsar. Det gör man lättast med en lite fuktad bomullstuss.

Detta är det absolut allra viktigaste. Prio ett är värme och vätska (med socker).

Hej,

här kommer några snabba råd:

1) Det absolut bästa: försök få tag på mamman!!

2) Om mamman är borta eller död, försök hitta en annan katthona som nyss fått ungar. Kan även gå bra med en hona vars ungar är så stora att de mer eller mindre slutat dia. Gör så här: gnid in de nyfödda ungarnas päls med litet smör (det är för att få bort lukten av främmande katt). Lägg dem sedan hos fostermamman.

3) Om inget av ovanstående fungerar finns det bara ett sätt: att flaskuppföda dem. Det är väldigt jobbigt och kräver en stor insats från din/er sida. Du behöver ha en pipett med gummipropp, eller en nappflaska för kattungar. Pipett finns på apoteket, nappflaskan på djuraffär. Sedan behövs speciell modersmjölksersättning för kattungar (finns på djuraffär). Vanlig komjölk ska man helst undvika, men i det akuta läge du/ni befinner er i nu kan ni pröva det ändå, i avvaktan på den riktiga ersättningen. Se till att mjöken inte är iskall utan litet ljummen. Dra upp 2-3 ml i pipetten, för försiktigt in pipettspetsen i kattungens mun och låt den suga. Den dricker förmodligen inte mer än 1-2 ml om den är så liten som ett par tre dagar. Efter att kattungen ätit tar man en liten trasa eller bomull fuktad med vatten och masserar magen och baken försiktigt. Detta gör man för att kattungen ska stimuleras att kissa och och lämna avföring. Matningsproceduren, och masserandet av magen, måste göras varannan timme dygnet runt den första veckan. Därefter kan man nöja sig med varannan timme på dagen, var fjärde på natten. När kattungen blir ca 4 veckor brukar den kunna äta från fat själv.

Som du ser är det ett enormt åtagande att försöka handmata och föda upp dem själv. Om jag vore i din situation skulle jag sätta igång och mata i akutläget, och samtidigt satsa på att förslöka hitta en fostermamma. Lycka till!

Enligt vetråd när jag var i samma läge, så innan man får tag i mjölkersättning så om man måste ge komjölk så var det bättre med laktosfri. Sant eller ej ska jag låta vara osagt.

'Mina' dog dessvärre, den ena mest troligt av lunginflammation (jag var ung och okunnig och fick nog ner mjölk i lungorna på den tyvärr), den andra var för illa däran för att kunna räddas och dog inom några timmar, saknade sugreflex så var nog dömd redan från början. De andra två såg det ut att gå bra för, men de dog med nån dags mellanrum efter ngn vecka, ingen aning varför tyvärr. Enligt veterinären var det dessvärre inte ovanligt.

Men lycka till med de små. Och så ska jag vara sådär präktigt tråkig, men som flera redan skrivit i sina utmärkta svar är det ett dygnetruntjobb och nästan på heltid att nappa upp kattungar, och om du/ni känner att ni inte kan, så hellre än att börja 'slira' på tiderna och tycka 'det räcker nog med var X timme istället för varannan' eller så, så låt dem somna. Det är INTE fel att göra det om man känner att man inte kan/vill/orkar, och det är inte elakt, tvärtom har man då besparat dem från att svälta och frysa ihjäl.

Lycka till som sagt och uppdatera gärna.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka