Måste får råd ligger sömnlös ang knäledsinflammation

Mindy47

Trådstartare
Har en valack varmblod 13 år som gått mycket på travet sen blev ridhäst.
har haft han 1 år och ridit sparsamt inget i vinter eller vår för man kan bara skritta honom inget annat pga knäledsinflammation han haft och blivit opererad 3 ggr för det så haltar ibland men igår red jag honom en runda 10 min utan problem och masserar honom med starkt långvarigt liniment.
Har aldrig varit problem att skrittta med honom.
Men blir han bättre eller sämre?
Jag älskar honom för han är som en hund supersnäll men har fått anbud att få en skadefri häst istället som kan alla gångarter men gått som fölsto 2 år men varit ridhäst innan men man vet vad man har men ej får så jag ligger sömnlös för jag vet ej hur jag skall göra då jag vill rida minst 4 ggr i veckan ,det är terapi för mig att ta en promenad i skogen.Jag är över 50 år och pensionär med värk så det känns alltid bättre i ryggen när jag ridit.

HJÄLP MIG ATT GE MIG RÅD

Om ni vore i mina kläder vad hade ni gjort

Sv: Måste får råd ligger sömnlös ang knäledsinflammation

HJÄLP MIG ATT GE MIG RÅD

Kontaktat veterinär för att få en bedömning är det självklara svaret för mig.

Skaffar du ny häst så gör en ordentlig besiktning så vet du vad du får.

Enligt ATG vetrinärer ser prognosen dålig ut tror ej ha håller då måste han bort men man kan pröva enligt dom och se om han blir sämre.

Men vet ej om jag skall skaffa en skadefri häst i stället men vem vill ha en skadad häst till salu?Fats han är som en hund supergo.

Ta bort honom. Ta dit en ambulerande avliningsstation som avlivar dem på plats så slipper han stress med resa och nya lukter. Ha någon vän som kan stå med honom när han bultas. Det är helt stressfritt och helt ok. Låt honom få massa godis medan han väntar på nådaskottet.

Ta en ny häst. Det finns även massa oskadade travare ute i landet som "ingen vill ha" Så är inte den nya hästen ok. finns det många trevliga hästar som vill ha en trevlig matte.

Om han efter ett år av sparsam/ingen ridning fortfarande är halt i någon gångart eller situation som jag ville använda honom till (alltså inte haltar till pga sten el liknande) skulle jag ta bort honom utan att konsultera veterinär. En häst som är halt har ont eller har lärt sig ett felaktigt rörelsemönster för att undvika smärtan och i det fallet kommer ytterligare smärttillstånd att dyka upp vartefter. Om han är opererad flera gånger för samma problem och dessutom anpassat arbete under ett år har man verkligen gjort vad man kunnat för att få hästen smärtfri. Ibland går det men ibland är skadorna tyvärr för stora, så är det bara.

Enligt ATG vetrinärer ser prognosen dålig ut tror ej ha håller då måste han bort men man kan pröva enligt dom och se om han blir sämre.

Men vet ej om jag skall skaffa en skadefri häst i stället men vem vill ha en skadad häst till salu?Fats han är som en hund supergo.

Ingen vill ha en skadad häst till salu... Om hästen blivit opererad och behandlad ett flertal gånger under lång tid och fortfarande är dålig, så tycker jag att det verkar vara bäst för hästen att få somna in och slippa ha ont.

Har de kollat ryggen på han?

Har en valack varmblod 13 år som gått mycket på travet sen blev ridhäst.
har haft han 1 år och ridit sparsamt inget i vinter eller vår för man kan bara skritta honom inget annat pga knäledsinflammation han haft och blivit opererad 3 ggr för det så haltar ibland men igår red jag honom en runda 10 min utan problem och masserar honom med starkt långvarigt liniment.
Har aldrig varit problem att skrittta med honom.
Men blir han bättre eller sämre?
Jag älskar honom för han är som en hund supersnäll men har fått anbud att få en skadefri häst istället som kan alla gångarter men gått som fölsto 2 år men varit ridhäst innan men man vet vad man har men ej får så jag ligger sömnlös för jag vet ej hur jag skall göra då jag vill rida minst 4 ggr i veckan ,det är terapi för mig att ta en promenad i skogen.Jag är över 50 år och pensionär med värk så det känns alltid bättre i ryggen när jag ridit.

HJÄLP MIG ATT GE MIG RÅD

Jag förstår inte själva grundproblemet.

Mår man bra psykisk så mår man även bra fysiskt.

Vi verkar lika "skruttiga" fysiskt båda två men verkar älska varrandra och ha kul ihop vilket leder till psykiskt välmående.

Gå å lägg dig somna och du kommer sova som en stock.

Liknande trådar

Hästvård Köpte för 1 år sen en varmblodstravare valack 13 år som blivit vanvårdad och misshandlad av en ägare så den fd ägaren gjorde om honom...
Svar
2
· Visningar
1 028
Ridning Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men...
Svar
9
· Visningar
1 591
Senast: sandrafors
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 383
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 343
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka