Måste få klarhet i de här med hö på loft!

jenny_bella

Trådstartare
Hejsan!
Vart ute i nya stallet och flyttade grejer häromdagen. Kollade även upp vilken plats på loftet som blir "min".

Pratar då med dottern på gården som säger att dom alltid packar in allt sitt hö i halm, dvs hela vägen runt om,uppe på och under. Samt att dom alltid strör salt mellan varje lager för att ev. fukt ska sugas upp av detta.

Jag har en gång tidigare, för ca 4 år sedan, haft "eget" hö på loft och då låg de en hel säsong utan att vara täckt överhuvudtaget. Och utan salt. Pratade även med en bonde som sa att salta var vanligt för men att man i princip sluttade på 70-talet.

Just nu har jag 250 småbalar staplade på att loft. Salt mellan varje lager och 10 cm tjockt halm lager under allt. Men inget uppe på, längs med sidorna eller bakom.

Frågan är, behövs det verkligen? Vill ju inte ha allt förstört eftersom den maten ska räcka hela hösten/vintern. Det rör ju sig om en del pengar, och den andra frågan är: Hur pass mycket "panik" är de i så fall att få de täckt, nu har de legat otäckt i 2 dygn.

Tacksam för svar!

Sv: Måste få klarhet i de här med hö på loft!

Vi saltade lite mellan varje jager sist vi körde hö. Det är väl en 8-10 år sedan. Det var i samma veva det regnade en hel höst och var väldigt fuktigt ute. Vi körde torken de dagarna med låg luftfuktighet men hade inte täckt med halm. Vårt hö klarade sig men många i våran närhet fick sitt hö mögligt på att yttre ytor.
Jag har inte hört om dessa problem något annat år i våra trakter men jag vet flera på öar där det är fuktigt som var förvånade över att vi inte täckte vårt.

Salta ska man INTE göra. Saltet drar ner fukt i höet (ur luften) och har alltså motsatt effekt mot den önskade.

Täcka med halm tycker jag är ett absolut måste, jag har aldrig lyckats hålla hö fräscht i Skåne utan att täcka ovan och runt med halm. Under har jag aldrig täckt, vi har inte haft problem med fukt från hästarna genom golvet.

I Örebro så är det inte lika fuktigt om vintern som i Skåne kan jag tro så vi brukar inte täcka med halm utan bara se till att lägga det långt från väggarna och ha något skydd på väggarna, som t.ex. presenning eller växthusväv för att minska inblås. Det är ju fukt utifrån som är ett problem om man har ordentligt torrt hö från början, annars kan det ju mögla inifrån om balarna innehåller fukt. Jag tror att det är den fukten man försöker få bort med salt, men är det behov av att dra ur fukt från balarna så är höet inte tillräckligt torkat innan...

Jag tror att du ska lyssna på stallägaren. Hon har säkert haft erfarenheten att det brukar bli fuktigt på deras loft. Så halm är inte en dum idé. Du behöver dock inte oroa dig än. Det är först när den fuktiga höstluften kommer som det blir allvar.

Oj, här är det som värst nu. Superfuktigt och jättevarmt, hö möglar innan det ens legat en vecka på loft.

Tack för alla svar!

Saltat har jag redan gjort så de är "för sent" dock bara ytterst lite eftersom jag själv var tveksam till de så tror inte de gör någon skada.

Jag har haft 20 balar som jag använt mig av de senaste 3 veckorna som inte möglat än iaf, längst ner i Skåne.

Glöm inte att lukta på höet, det går fort när sporerna väl sätter igång. När det inte längre luktar hö utan "ingenting" eller något annat än just hö - då är det dax att slänga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej alla! Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö I år har jag fått slänga mycket hö, känns jättetråkigt och på mitt loft har jag aldrig haft problem innan. Var lite slarvig och slängde...
2
Svar
22
· Visningar
4 736
Senast: Maléne
·
Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst