Måste en häst ligga ner och sova?

Kaba

Trådstartare
Jag har ett sto som är 15 år gammal som det senaste året i princip aldrig har legat ner och sovit. Jag kan med 95% säkerhet säga att hon inte har gjort det, jag har full uppsyn över hela hagen och har så haft det senaste året.
Jag har sett alla hästar ligga ner och sova under detta året, men aldrig hon. Hon är alltid den som står.

Nu de senaste månaderna har jag sett hur hon står och blir tröttare och tröttare för att till slut nästan ramla ihop, benen viker sig. Och precis innan hon ser ut att rasa ihop så vaknar hon till och ställer till sig igen.
Jag har hört någonstans att hästar bara klarar sig ett tag utan att ligga ner och sova "ordentligt". Tillslut kommer de att falla ihop. Det känns ju lite sådär att veta att hon kommer att rasa ner och skadorna som kan uppstå pga detta.
Jag kan tillägga att hon går på lösdrift "light", dvs. matte tar in när vädret är jävligt, annars ute i stort sett hela tiden. Och det ser inte ut som att hon sover inne heller. Hon bör inte känna sig hotad i hagen, och det är en stor hage där alla verkar vara goda kamrater. Stor härlig ligghall. Alla förutsättningar för att vila, vilket hennes kompisar gör men inte hon.

Bör jag oroa mig? Kan jag göra något?
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Hästar kan sova stående, men för att gå in djupsömn och drömma måste de ligga ned. Tror nog att hon ligger ned, men det kan vara på natten när du inte ser? Min häst ligger väldigt sällan ned och sover. Ibland kan man ha tur och se det tidigt på morgonen, men väldigt sällan mitt på dagen. Däremot står han och sover mycket.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Det tänkte jag också på. Det kanske gör ont eller känns konstigt att lägga sig/resa sig.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Jag har hört att gamla eller sjuka hästar helst inte ligger ner eftersom det tar sån tid för dom att resa på sig. Därmed inte sagt att din är gammal och sjuk men hon kanske tycker det är för omständigt att lägga sig ner.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Under 9 år har jag sett min häst ligga ute två ggr. Han verkar inte kunna slappna av.

Nu har jag äntligen hittat ett stall där han får sova inne nattetid året runt och slipper därmed den s.k. sommarhältan han alltid haft av för lite vila.

Hon kanske behöver komma in nattetid och vara inne ett tag för att komma till ro? För min häst duger det inte att bara komma in på dagen, han ligger bara på natten...
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Det kan vara så att hon är låg i rang o måste vakta de övriga.
Vistas den i ligghallen?
Om den inte reds skulle jag se tiden an, men inte annars.

Ligger den inte inne? Man ser ju om strö finns i svans osv`?
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Förmodligen vågar hon inte vila ute. Min äldre häst är likadan, hon ligger inte utomhus/med andra hästar. Hon känner sig helt enkelt inte trygg. Om din häst bara är inne någon enstaka natt skulle jag tro att hon inte hinner vänja sig och därför heller inte lägger sig. Det brukar ta någon vecka när man stallar in innan hästar slappnar av och har vant sig vid rutinen.

Jag skulle stalla upp hästen nattetid, lösdrift passar inte alla hästar. Speciellt inte äldre hästar (nu tycker jag inte att din häst är äldre iofs, min är 26 :p )
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Förmodligen vågar hon inte vila ute. Min äldre häst är likadan, hon ligger inte utomhus/med andra hästar. Hon känner sig helt enkelt inte trygg. Om din häst bara är inne någon enstaka natt skulle jag tro att hon inte hinner vänja sig och därför heller inte lägger sig. Det brukar ta någon vecka när man stallar in innan hästar slappnar av och har vant sig vid rutinen.

Jag skulle stalla upp hästen nattetid, lösdrift passar inte alla hästar. Speciellt inte äldre hästar (nu tycker jag inte att din häst är äldre iofs, min är 26 :p )

Samma här med våran tant. Hon ligger bara ner inne i boxen, då hon är ganska stel i sina bakben. Samtidigt blir hon stelare av att stå på box, men å andra sidan kan hon vila ordentligt.. Pest eller kolera?
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Min gamling ligger inte heller ute (eller i ligghallen), däremot när han kommer in i boxen ligger han mer än gärna.
Jag tror som många andra påpekat att vissa hästar är lite otrygg att ligga utomhus eller tillsammans med andra hästar.

Åldern kanske inte alltid har med det hela att göra, men jag tror att detta fenomen är vanligare bland äldre hästar än yngre.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Ja du bör vara orolig om det verkligen är så att hon inte ligger. Hästar måste ligga ner några timmar för att vila ordentligt. Om hon inte ligger i lösdriften skulle jag som Mitrolle föreslår ha henne inne varje natt så hon får möjlighet att sova i fred.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Det enda jag hört är att hästar behöver djup sömn sammanlagt 1-2 timmar under ett lopp av 3-4 dagar. Det innebär att det räcker med att de ligger ned och sover djupt några minuter åt gången, varje natt, alt sover en timme nån gång ibland. Däremot sover de stående flera timmar om dygnet men de behöver även sin djupsömn för riktig återhämtning.

kan det vara så TS att ditt sto faktiskt sover 5-10 minuter på natten som du inte vet av? Rullar hon i hagen?
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Det man måste tänka på är att hästar trots allt lever som bytesdjur o bara för att de kan stå o vila innebär det inte djupsömn eller riktig sömn alls.

Hästar lägger sig följdaktligen ner om de inte känner sig hotade eller är så sjuka att de tror att de inte kommer att kunna ta sig upp- med undantag av fång.

Har ngn av mina hästar inte legat på natten så felsöker jag.
De ligger även ute i mörkret sommartid- vet att de inte blir hotade.
Förr la de sig ner i gryningen.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Eftersom du låter orolig förutsätter jag att du redan noga kollar man och svans osv efter tecken på om hon legat ner. Jag skulle också vara orolig - ny forskning visar ju mycket riktigt att hästar behöver ligga ner och vila huvudet för sin djupsömn.

Jag tror att du har rätt i att hon inte ligger ner och jag har läst om flera exempel där hästen då börjar bete sig som du beskriver - dvs faller i djupsömn ståendes mot sin vilja för att de helt enkelt är för trötta och rycker då till och ser lite ut som en människa med narkolepsi.

Jag är en stark förespråkare av lösdrift men skulle omedelbums stalla in delar av dygnet och experimentera med tider och sällskap till damen tills hon verkar trygg nog att vila och sen köra på med det minst tills jag såg en tydlig förändring.

Jag har turen att trots bara två pållar ha killar som ligger ner båda två samtidigt, både ute och i ligghallen. Tassar jag dit och sätter mig i närheten när de väl ligger så passar nästan alltid en eller båda på att ta djupsömnen med huvudet i backen och ryckande läppar och ben! Är din dam så trygg med dig kanske du skulle sova i stallet några nätter. :)

Hoppas du hittar en lösning, hör av dig hur det går!
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Axel är in i rätt spår dock inte med räng ordning tror jag, snara att hon har känt sig som dom andras bevaker, nu på gamle dar vill hon behålla sitt jobb men kroppen börja säja ifrån.
Tid och naturen för har sin gång.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Axel är in i rätt spår dock inte med räng ordning tror jag, snara att hon har känt sig som dom andras bevaker, nu på gamle dar vill hon behålla sitt jobb men kroppen börja säja ifrån.
Tid och naturen för har sin gång.
Ofta är det de lågrangade som får hålla vakten. inte föl då deras mödrar vakar.

såg BTW en film igår från Afrika där gräsätarna faktiskt la sig ner på natten fast det är jakttid för rovdjuren.
 
Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Ofta är det de lågrangade som får hålla vakten. inte föl då deras mödrar vakar.

såg BTW en film igår från Afrika där gräsätarna faktiskt la sig ner på natten fast det är jakttid för rovdjuren.

Aha, min gammle Ami har inte fätta det, SHE THE BOSS!! och jag har sett henne månge gånger sto vakt över de andra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp