Måste en häst ligga ner och sova?

Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Det du ska oroa dig för är väl isåfall orskaken till detta, då det oavsett inte är normalt beteende för hästen, om den är frisk och sund och har omständigheterna som tillåter att den ligger ner.

Jag tycker inte det är speciellt oroande med tanke på att hästen just bytt stall. I nya miljöer är det inte ovanligt att det tar ett tag innan de lägger sig ner. speciellt hästar som inte är så vana att flytta och byta miljö. Jag skulle inte oroa mig så här i början.

KL

Tack för alla svar! I vanliga fall (där hästen bott tidigare) så har han sovit olika tid på dygnet, och varit väldigt trygg med det, alltså legat kvar även om jag kommit in mitt i natten (lösdrift) och kollat till dem. Han har även då kunnat gå in och lägga sig på dagen, även om ingen annan häst varit med inne eller i närheten.

Men det är klart att det blir säkert helt annorlunda när han bytt stall. Jag funderar bara på att jag borde ju på något sätt kunna se om han legat ner! Normalt brukar han ha halm i hela svansen, men nu ser bädden lite annorlunda ut, och om jag inte är där inom en liten stund efter att han ev legat ner, så kan ju halmen ha åkt ur svansen.

Inatt har han i alla fall haft ett ljust täcke på sig, så skulle han tex ha sovit ute borde jag se något på det. Jag förstår ju att det inte kan vara bra att inte få den nödvändiga sömnen (relaterar till mitt eget sovande och icke sovande), undrar mest om jag behöver oroa mig redan nu ifall han inte legat ner än.

Uppdaterar.

Hästen i fråga har legat ner sammanlagt 3-4 gånger på 5 veckor. Inte legat alls på senaste veckan. När bör man börja oroa sig?

Men kan du vara helt säker på att hästen inte legat ner mer än så? :S Låter lite lite...

Svarar båda ovan.

Nej, jag ser inte hästen 24 timmar per dygn. Dock vet jag att han inte lägger sig utomhus för att vila. Ligger han inne i lösdriften så syns det i pälsen (ljus skimmel).

Lite utförligare här:

Sleep deprivation is not narcolepsy in horses (Proceediings)

och Dave Sauter, DVM (Doctor of Veterinary Medicine) säger:

As noted in last month's article, sleep deprivation will occur in horses if they are either prevented from lying down or unwilling to do so. Unlike humans, horses take several days or even weeks to develop symptoms of sleep deprivation. Symptoms include:
- Excessive daytime sleepiness
- Collapsing episodes, especially during relaxing circumstances (e.g., during grooming, while resting in a standing position)
- Unexplained wounds or scars, especially on the front of the front fetlocks and the front of the knee—these injuries are caused by the collapsing episodes

...en bit på vägen bara.

Rolle IpL

Hade en import under en period och när hon kom till mig så hade hon alla dessa symtom.
Hon kunde somna när man borstade henne i gången, riktigt, riktigt borta med huvuden i golvet nästan, och vips, vek sig benen på henne och hon ramlade nästan.
Likadant i boxen kunde hon ramla ihop. Varje dag nästan hade hon nya sår i huvudet. Stackarn:crazy:
Det blev bättre och bättre sedan försvann dessa "symtom" Hon var väldigt stor och fick rejält med spån i boxen för att våga lägga sig. Vet inte vad hon hade varit med om eller varför hon inte vågade lägga sig ner o sova..

Svarar båda ovan.

Nej, jag ser inte hästen 24 timmar per dygn. Dock vet jag att han inte lägger sig utomhus för att vila. Ligger han inne i lösdriften så syns det i pälsen (ljus skimmel).

HUR kan du veta att han inte lägger sig ner o sover? På min syns inte mycket och han ligger både i ligghallen och utanför i snön. Finns inga spår vissa dar, om jag inte hade sett att han låg ner.

För att om han skulle ha legat i hagen innan snön kom så skulle det synas lera eller grus i pälsen. SKulle han ha legat i snön syns fukt eller torkad fukt, alltså att han varit blöt. Skulle han ha legat inne syns det från bädden där det fuktat igenom halmen (nej bädde är tyvär inte så torr som den borde vara, inte mitt stall).

Ang att ligga ute så vet jag att han inte ligger ute och vilar. Jag har ägt honom i tre år, haft honom utanför fönstret i flera år av dessa. På sommaren om det är riktigt torrt i gräset kan han i undantagsfall ligga och vila ute. Är det fuktigt ligger han aldrig ute. Hemma har han tillgång till ligghall året runt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 005
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 068
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat