Måste en häst ligga ner och sova?

trofé

Trådstartare
Jag hoppas att jag lägger tråden rätt.

Jag funderar över om en häst måste ligga ner och sova? Alltså kan den få samma vila även om den står upp och sover, eller måste den ligga ner och sova ibland för att allt ska fungera som det ska och den ska må bra?

Följdfråga, om hästar måste ligga ner för att få rätt och tillräcklig vila, hur länge kan den låta bli att sova/vila liggande utan att det påverkar negativt?

Sv: Måste en häst ligga ner och sova?

Ja ca 3 timmar per dygn. Inte i sträck alltså. Om den inte får det så rasar den ihop till slut.

Måste den sova liggande TRE timmar per dygn!? Trodde inte det var så mycket faktiskt...

Vet du hur länge en häst klarar sig utan att ligga ner och sova?

Jag hörde ett vetenskapligt program på radion som påstod att en häst måste ligga ner, även med huvudet i backen, x antal minuter varje dag för att överleva:eek:

Vet ej om detta är sant!

Okey hur länge tar det innan den ramlar ihop ?

Hade en häst i hängmatta bra länge på Strömsholm ?

Mia

Hästen måste ligga ned med stöd för huvudet för att kunna sova i REM-sömn, dvs "drömsömn". Denna sömn är livsviktigt för att kunna bearbeta nya intryck osv.

Ju äldre hästen är desto längre klarar den sig utan att ligga ner och sova. För föl och unghästar (de ligger ner och sover väldigt ofta) är det mycket viktigare än för vuxna hästar, antagligen för att de möts av massa nya intryck hela tiden. En vuxen häst klarar sig länge (kan vara flera år) utan möjlighet till att ligga ned och sova, men till slut kommer hästen att helt enkelt ramla omkull och falla i REM-sömn. Det händer dock antagligen väldigt sällan, men det är ändå viktigt att tänka på att kunna ligga ned är ett av hästens behov som de behöver ha möjlighet till för att kunna må bra. Särskilt viktigt att hästar som står i spilta har tillräckligt långt grimskaft för att de ska kunna vila huvudet ordentligt mot underlaget.

:)

Svarar flera.

Det där med hängmatta är ju en intressant aspekt, vissa hästar står ju i hängmatta långa perioder, men de faller väl inte ihop?

Undrar då det gäller en häst som bytt stall och som jag inte sett legat ner på en vecka.

Som jag nämnde så klarar de sig utan att ligga ned i flera år om det är "kris". Så en häst i hängmatta klarar det, även om den hemskt gärna skulel vilja lägga sig om den fick möjlighet. Övriga påfrestningar på hästkroppen i hängmatta är nog betydligt värre än sömnbristen..

Du kan nog vara ganska säker på att hästen kommer börja lägga sig ned så snart den kännder sigg "hemma" och trygg. Dessutom passar många hästar på att ligga och sova en stund i hagen på dagen (inte alltid vi ser det), funkar lika bra som i boxen.

(Har fått den info som jag skrivit från M.R som är forskare inom hästens beteende på SLU, så inget eget påhitt ;))

Det låter betryggande! Då behöver jag inte oroa mig för att inte verkar ha legat ner på en vecka i alla fall :)

Det du ska oroa dig för är väl isåfall orskaken till detta, då det oavsett inte är normalt beteende för hästen, om den är frisk och sund och har omständigheterna som tillåter att den ligger ner.

Det har du så rätt i. Hästen har som sagt nyligen bytt stall, och flocken är ny, och miljön och allt. Hästen står på lösdrift kan tilläggas.

Utan i detta skede orka leta reda på källorna men jag är tämligen säker på att det är på SLU/SVA jag läst det.

Hästen kan vila stående men för att sova måste den ligga ner med stöd för huvudet, oftast med "hakan" i backen. För att den ska få REM sömn måste den ligg ner helt.
Även om hästen klarar sig längre än vi utan sömn tror jag inte en häst som inte kan få sin REM sömn tillgodosett mår lika bra som den som kan det. Framför allt så tyder det på att hästen inte är så pass trygg att den vågar sova vilket jag inte tror är positivt för hästen. Som någon sa så vilar/sover hästen c:a 3 timmar dygnet med variationer för ålder.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

När jag bodde i stallet i 4 dagar (fick ett oväntat föl i dåligt skick) så lade sig mitt sto på andra dygnet första gången,jag "störde" nog henne rejält med att jag skulle dit och mjölka henne en gång i kvarten.

Tack för ditt svar .

*KL* Egen fundering ...

Då kan man fråga sig hur länge en häst ska få hänga i hängmatta ,rent djyrskydddmässigt om den inte får sova ordentligt .

Mia

Men vilket stöd får hästen i en hängmatta?
Kan den släppa all tyngd, även huvudet?

Min ena häst lägger sig inte så ofta helt utsträckt på sidan, han "låser" istället fast huvudet mot benen för att kunna få sin REM-sömn i magliggande (istället för sidliggande). Alltså, om de kan hitta en position där de kan vara helt avslappnade kan de få sin REM-sömn, kanske då även i hängmatta?

*KL*

Saxat från SLU

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.

Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU

Rolle IpL

Synd att det inte står i texten hur länge den kan klara sig utan att ligga ner och sova. Jag minns att Margareta R tog upp detta på en föreläsning på en kurs jag gick i Uppsala. Hon berättade hur länge hästar kan klara sig utan denna sömn men jag har tyvärr glömt hur lång tid det är frågan om. Men undrar verkligen om det är flera år det handlar om som ngn skrivit i tidigare inlägg, minns det mer som flera månader. Jag har googlat lite men inte lyckats hitta det.

Lite utförligare här:

Sleep deprivation is not narcolepsy in horses (Proceediings)

och Dave Sauter, DVM (Doctor of Veterinary Medicine) säger:

As noted in last month's article, sleep deprivation will occur in horses if they are either prevented from lying down or unwilling to do so. Unlike humans, horses take several days or even weeks to develop symptoms of sleep deprivation. Symptoms include:
- Excessive daytime sleepiness
- Collapsing episodes, especially during relaxing circumstances (e.g., during grooming, while resting in a standing position)
- Unexplained wounds or scars, especially on the front of the front fetlocks and the front of the knee—these injuries are caused by the collapsing episodes

...en bit på vägen bara.

Rolle IpL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 005
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 068
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat