måste dubblekolla nu..

ZanMiguel

Trådstartare
visst får man starta en 14årig häst i avd b:confused:
startar man först 1m som vanligt och sedan 110 som avd b

jag läste igenom tr men orkade inte förstå rikigt...

Sv: måste dubblekolla nu..

ja de får man. det enda som inte är tillåtet är att hoppa avd B i en klass och hoppa i avd A i andra klassen.

Altså man måste göra som du tänkt avd A i första klassen och avd B i andra !

nej den räknas inte som unghäst.

men from 2007 får alla hästar oavsett ålder starta i avd B.

på ponny blir poängen att vuxna kan rida och utbilda äldre ponnier i unghästklasser.
På häst vet jag inte riktigt vad som är poängen..
Enligt mej är avd B till för unghästar som ska slippa gå mot tiden i omh.
Vuxna hästar kan man rida i avd A o ändå rida lungt o strunta i omhoppningen , men finns säkert nån bra anledning!

Ska man bara rida rundorna för utbildning eller kval så är ju avdelning B allt som oftast billigare.

JAg vill rida den klassen för att slippa tänka på omhoppning, slippa t'nka på tid och bara rida mitt tempo...
Visst kan man göra det i avd a men det kostar ju en bra bit mer.

Smyger in med ett exempel som jag funderat på:
Nationell hopptävling på 10 årig häst.

Fredag: 1,10 Avd A
1,20 Avd B

Lördag: 1,10 Avd A

Söndag: 1,15 Avd A
1,20 Avd B

Är detta tillåtet?

Men riktiga unghästar får väl göra så? Iom att 120 är svårare än 110. Men jag kan mycket möjligt ha fel :smirk: Inte så inne i sånt här. Men synd att det inte gick, hade gärna debuterat 120 i avd B

det blir betydligt billigare.
Jag kommer nog rida lite avdelning B på min häst, jag blir själv så himla stressad o det går ut över hästen. Därför är det skönt att kunna rida avdelning b helt utan press.

Så fort du har ridit Avd B på ett Meeting så måste du rida avd B även om du ridit som avd A innan.

Så jag kan starta avd A en hel helg och sen starta avd B i bara sista klassen? Och sen på nästa tävling starta avd A? Nu blev det rörigt :p Förstår du hur jag menar?

Får jag fråga, får en äldre häst starta i avd. B ? varför ?

Tycker detta låter super :)

Så tex jag startar:

90 avd A
1 m avd B

går det bra?

då ska jag anmäla mig så till nästa tävling :bump:

Så fort du har ridit Avd B på ett Meeting så måste du rida avd B även om du ridit som avd A innan.

mja, så tolkar inte jag det som står i senaste versionen av TR...

"Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får ej starta i avd A."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka