Måste det var kotledsinflammation?

lis

Trådstartare
Bara för att en häst är halt i trav och där inte är någon svullnad och det visar sig på böjprov att det sitter i kotan måste det då vara kotledsinflammation? Och att man måste spruta den? Kan det inte vara en vrickning lika väl? Sitter här och funderar för mej själv:angel:

Sv: Måste det var kotledsinflammation?

Jag tycker det börjar likna ren komedi snart med alla dessa diagnoser...så fort man inte kan hitta felet så hojtar de kotledsinflammation!

Personligen har jag börjat säga ifrån, ifrågasätta och göra klart för veterinärer att jag inte godtar en sådan diagnos utan att man går till botten med orsakerna. Jag har också nekat injektion i led och därmed fått en betydligt noggrannare utförd utredning. Sen om det är rätt eller ej det kan jag inte svara på men jag har sett tillräckligt många hästar som sprutas gång på gång utan att detta ger ett varaktigt tillfrisknande.

Vila tror jag mycket på, möjligen antiinflammatoriskt per oralt under vilan också.

Sv: Måste det var kotledsinflammation?

Nej. Enbart de undersökningarna "bevisar" inte att hästen har en kotledsinflammation. Det ligger väl iofs nära till hands att misstänka.

Bedövar man leden och hältan försvinner stärks misstankarna ytterligare. Lägger man en bedövning under huden påm benet (nervblockad)visar det bara att hältan sitter fr kota och nedåt (beroende på i vilken höjd blockaden läggs).

Även om det rör sig om en kotledsinflammation så tycker inte heller jag att diagnosen därmed är ställd. Kotledsinflammation uppträder som ett brev på posten vid flera smärttillstånd i rörelseapparaten - rygg, bakben, muskulatur osv. Är själv inte mycket för sputande i leder, men visst kan det i vissa fall vara nödvändigt att bryta den inflammatoriska processen i leden - bara man inte glömmer bort att hitta och behandla grundorsaken. Vila och antiinflammatoriskt borde vara första alternativet. Längre vila än vad som ordineras idag.

Vid trauma (vrickning, stukning) kan man förstås få en primär inflammation i kotleden. Det måste alltså inte alltid finnas ett bakomliggande problem. (Eftersom vrickning och stukning ofta är synonymt med blödningar i bla ledkapseln innebär skadan oftast att en inflammation i leden uppstår).

Håller med föregående talare ang hästar som behandlas gång på gång - sådan djursjukvård känns inte helt 100.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka