Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Rambo

Trådstartare
Jag står i ett stall med min häst. Jag trivs jätte bra på alla sätt och vis med stallkompisarna och dom som jobbar där. MEN i går kom tjejen som jobbade där och sa att jag var tvungen att byta till en mindre box.

Jag betalar för en stor box och har haft min häst där i flera månader. Jag har inte möjlighet att kontakta ägaren till stallet då han är utomlands i ett par veckor.

Jag kan inte ha min häst i en mindre box då han rullar fast samt gör illa benen och hovarna. Jag vill inte byta stall men jag kan inte ha min häst i en box där han kommer göra sig illa. :arghh:

VAD HADE NI GJORT ?! Behöver verkligen tips och råd !:(
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Hur stor är din häst?
Hur stor är boxen du står i nu och hur stor är den mindre boxen?
Hur stor är hästen som vill flytta in i din nuvarande box?
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Om du har kontrakt på en stor box så ska du ju inte behöva byta. Står det inget om speciell boxplats så måste du nog byta.. tyvärr.
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Varför måste du byta? Säg som du sagt här att hästen väldigt lätt rullar fast och att du inte vill byta till mindre box. Har du kontrakt på just den boxen så kan de inte tvinga dig att byta.

Be stallskötaren att se om det finns ngn möjlighet att ngn annan i stallet vill byta till mindre box, och var övertydlig med att din häst rullar fast och inte vill flytta den till mindre om det inte är akut behov från ngn annan häst att ha den stora boxen( t ex mega stor häst eller sto med föl som flyttar in. Och att du vill prata igenom dina alternativ med stallägaren när den kommer hem.
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Stallägaren hade sagt att hans häst kunde byta till den mindre boxen men stallskötaren tyckte det skulle vara fel eftersom att stallägarens häst är större än min.
Jag pratade med stallskötaren om att min häst inte kan stå i en mindre box men hon tyckte mest jag var larvig och sa att det skulle vara elakt mot stallägarens häst om den fick stå i en mindre box..

Innan vi bytte stall i våras hade jag min häst på lösdrift då jag inte hittade något stall som hade stora boxar. Grejjen är den att måste jag byta box måste jag flytta hästen D:
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Har stallägaren sagt att hans häst kan så i lilla så är det ju inget att bråka om egentligen. Stallskötaren ska inte få tvinga dig att flytta bara för att hen prompt tycker att din häst ska flytta då den är mindre.

Hade blivit lite lagom irriterad på stallskötaren om jag var i din sits.
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Såvida inte boxen är mindre än lagstadgade måttet är det inte elakt mot stallägarens häst.
Stå på dig!
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Jag skulle stå på mig och säga att du har pratat med stallägaren och stallägaren har sagt att min häst ska stå kvar i den nuvarande boxen punkt slut!
Skulle också säga att du får tycka jag är löjlig de struntar jag i hästen står kvar i sin box!!=)

Sånna där människor ska veta sin plats, hon jobbar där och ska göra som hon blir tillsagd och inge mer!!
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Är detta ord/order från stallägaren?

Jag hade inväntat till stallägaren kommit hem för att ta upp diskussionen då och reda ut vad som gäller. Jag hade haft mycket svårt att lyssna till mellanhänder, som inte ens riktigt verkar kunna motivera varför ett byte är nödvändigt och speciellt i ditt fall där det är aktuell box eller avflytt som är alternativen.

Om nu stallägaren har sagt att dennes häst kan stå i den mindre boxen så är det ju bara att ställa den där tills stallägaren kommer hem, så får ni altså ta upp då hur boxarna ska fördelas.

Varför ska bara din häst flytta, är det den enda som är flyttbar?
Hästar som lätt rullar fast ska definitivt stå större, så jag hade tagit upp frågan varför just ingen annan häst kan tänkas stå "mindre" i stället
 
Senast ändrad:
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Men enligt hur jag fattat det betalar du för större box?
Då finns ju inte problemet . Än mindre om stallägaren inte har problem utan det är ngn stallskötare som håller på och snurrar ?

Stå på dig och stå kvar i boxen tills stallägaren kommer hem . Jag hade tagit det med ro utifrån din beskrivning då det inte låter som ngt problem i sig verkligen existerar .
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Lite OT

Vad är egentligen minumåtten för en storhästbox?
Min står idag i en box som är ca 2,5 X 3 meter.
Hästen är 1,62

Ska snart flytta och då får vi en box på 12 kvm.
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Oj
Ja det kan man ju lugnt säga
Nu ska hon iaf få 12 kvm, rena lyxen om man jämnför då :)
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Om det finns ett kontrakt mellan dig och stallägaren om en stor box så gäller kontraktet till stallägaren påvisar något annat. Kontaktar hen dig gällande ett byta så ska ett nytt kontrakt skrivas (med en lägre stallhyra antar jag).

Så, så länge du inte har skrivit ett kontrakt med stalltjejen ifråga eller hen har fullmakt att sköta stallägarens åtaganden är det inte mycket att orda om.

Anser jag i varje fall med hemmasnickrad juridik....;)
 
Sv: Måste byta box ev. byta stall !! Hjälp?

Skit i stallskötaren och stå kvar i boxen tills eventuellt nytt kontrakt skrivs, har dessutom stallägaren sagt att det är okej att dens häst byter box så är det ju inga problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
853
Senast: Sassy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp