Måste böja mer på armarna, hur?

millan10

Trådstartare
Sitter med för raka armar när jag rider och måste böja armbågarna, men hur lyckas man med det? De glider gärna fram till det läget jag nyss hade dem i. Något tips?

Jag har själv problemet att jag är för ostadig i mina yttre armar och jag brukar tänka att jag ska ha armbågen mot midjan, alltså att den ska vidröra midjan. Inte spänna axlarna utan mer ha en "bra hållning" och jobba med magen/core.

Ta ett kortare spö eller annan pinne. Ta den bakom ryggen och lägg armvecket runt så du inte tappar den. Blir lite fel vinkel men man får ändå en känsla för hur man kan bryta det invanda mönstret.

Grundproblemet sitter i att du inte är tillräckligt stark i sitsen inkl bålen . Armarna är ett symptom på det . Träna och stärk sitsen , mycket kan din tränare du rider för hjälpa dig med det i form av att instruera dig med fokus på just sitsen .

Grundproblemet sitter i att du inte är tillräckligt stark i sitsen inkl bålen . Armarna är ett symptom på det . Träna och stärk sitsen , mycket kan din tränare du rider för hjälpa dig med det i form av att instruera dig med fokus på just sitsen .

Jag håller inte med - eller, det kan gälla vissa kanske men inte alla. Jag är stark i min sits, men tränare tjatar jämt på mig om armarna. Det är en ovana helt enkelt. Så fort jag tycker att jag sitter med en snygg buren hand så börjar dom tjata om armarna. Det är något jag gör bara, jag har inga problem att ha armbågarna vid midjan bara någon påminner mig om det.
Sen kan det vara en fråga om att man är byggd olika....eller om det kan bero på hästen....men jag har faktiskt reagerat på att Charlotte Dujardin har väldigt raka armar jämfört med övriga dressyreliten.

TS: jobba med det, tänk på det varje gång du rider, även under en slapp skrittur i skogen :) Visst kan man testa att ha saker bakom armbågarna för att dra dom bakåt, jag har aldrig velat jobba så för att jag tycker inte om tanken att ha armarna låsta ifall det skulle hända något.

@Tussinussen och jag i min tur håller inte med ;) hästen är inte på sitsen/ryttaren har inte sits i sak och armarna blir ett symptom . Det är min åsikt . Så snart en ryttare får hästen för sitsen så blir problemet i armarna ganska per automatik löst om man förstås som alltid oavsett hela tiden jobbar med sin kroppsmedvetenhet allmänt . Ngt alla ryttare måste göra hela tiden 365 dagar om året .

En buren hand är inget kvitto på bra effekt/bra sits i sig alls .snarare tvärtom ibland .

Jag har en "sitshjälp" som jag nu givetvis glömt namnet på :angel: men det är en resårsnodd, ungefär som en smal täckgjord, som man sätter om överarmarna och bakom ryggen.
Hjälper en att hålla rätt på kroppen utan att tvinga den på plats och skulle hästen mot förmodan bocka eller man av annan anledning måste få loss armarna så kasar bara gummibandet upp och du är loss utan att behöva göra ett skvatt. :)

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur