Måste bli bra!!!

P

Penea

Nu är jag snart inne på 3:e behandlingen av min pärla.
1:a ggr fick hon cortison i lederna på klinik, 2:a ggr Hyonate (tuppkam)i blodet hemma i stallet eftersom det var snöstorm och drivis på vägarna till Kalmar.

Hon verkar väldigt piggelinus nu då hon bara är skrittvilad i över 2 månader nu. 1.a behandlingsperioden med cortison gick hon bara i hagen och mös!
Nästa måndag är det dags igen för behandling.
Är inne på en behandling med tuppkam till iblodet innan hon böjs igen för jag vill att hon ska bli helt bra eftersom jag ändå ska skritta minst 4 veckor till innan hon sätts igång igen torde väl detta vara det bästa?
Jag har fått för mej att det där hemska böjprovet försämrar läkningen?
Hon är ohalt utan böj på longering
Är jag ute o cyklar helt???

Kommentarer?
Tips?

Kom igen nu!!

Sv: Måste bli bra!!!

Min häst körde jag som 2-åring. Hon behandlades 3 ggr med tuppkam/cortison.
Hon har visat mycket på böjproven 3-4. Tröttnade på behandlingar och böjprov. Lät henne ta det lugnt förra vintern. Började rida in henne i februari. Sen dess har hon inte visat hälta när jag rider, men när jag kört henne och det blir lite tungt har hon haltat lite.
Nu bara rider jag.
Har hört att böjprov kan även vara av ondo. Och jag tror att min häst är känslig för dessa.
Jag tänker inte göra några fler. I och för sig skulle jag testa nu när hon inte visar hälta men jag vet inte om jag vill utsätta henne för det.
Lycka till med din häst ! :)

Skönt att höra!
Jag tycker ju nu när man ändå skrittar och vintervilar och inte tränar på böjt spår eller hoppar borde det vara det mest skonsamma!
Fast inte det billigaste kanske..

Så länge försäkringsbolaget inte knorrar så ska det väl gå bra:smirk:

Hej!

Jag tror att ju längre man kan ha tålamod att vänta med de slutgiltiga böjprovet desto bättre så har mina erfarenheter varit iallafall, är hästen eller ponnyn dessutom lite till åren så tror jag ibland att det förstör mer än de gör nytta. Båda mina hästar har blivit bra efter "tupp" spruta men de tar tid :( Hoppas att de blir så även för din pärla Lycka till

Hon är 92:a och jag hoppas att hon håller för hoppning upp till 1.30 igen.
Men jag är supernöjd om hon går 1.10-1.20 ett par säsonger till.
Fick din häst intravenöst åxå?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 988
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka