Måste bara tala om ngt positivt

H

Häst 2004

En del av er har kanske läst min tråd om mitt lilla sto som fått hovledsinflammation och efter 3 behandlingar samt 4 månaders konvalecens ej blivit bättre...
Bestämde mig för att åka till en annan klinik, kändes inte bra att behandla hovleden om o om igen om det nu inte var den primära orsaken...
Har idag varit på den nya kliniken ! Efter grundlig undersökning , böjprov, longering länge, böjprov 2 ggr på hö bak där hovledsinflammation konstaterat samt böjprov runt om så ser veterinären väldigt glad ut ! Säger sedan att din häst är inte halt, hon är helt ren på alla fyra. Jag fattar ingenting och blir givetvis överlycklig ! Vad har hänt - hon måste till slut ha svarat på behandlingen och vilan i sjukhage måste gjort sitt till ! Åker hem överlycklig ( känns lite onödigt att åka c:a 30 mil för att få detta konstaterat...men, men :) )
Ska fortsätta med sjukhage och sätta igång henne i skritt försiktigt försiktigt - kommer att låta igångsättningen ta väldigt lååång tid!!!

Sv: Måste bara tala om ngt positivt

Skönt att det ordnat sig!! Grattis till en frisk häst!!
Jag gjorde som du när min häst var skadad- åkte till slut till en annan klinik där det tog typ 10 min att hitta den verkliga orsaken till hältan....

Så här glad blev du igår :bump:
det kan jag intyga ;)

Skönt att det är över nu, nu kommer hon bli bra din lilla Donna.
Hon är ju underbar trots att hon inte ville kliva på släpet hem :angel:

Jättetack för all hjälp igår, jag är jättetacksam ska du veta!
Du är så snäll så !!!!!!!

Ja nu får hon allt hålla sig frisk donnan....
Men det märks att hon är mkt piggare, gick en lång runda med henne idag - när det kom andra hästar började hon hoppa på stället o galopperade runt mig :devil: jäkla häst. Men jag blev jättarg ( jodå jag kan bli det ;) ) o vevade o slog som sjutton med grimskaftet... och hon gav sig snabbt, sänkte huvudet och gick bakom mig hela rundan sedan.. 1-0 till mig :cool: Jag har clemat bort henne när hon varít dålig....

Tack ni andra som svarat med!
Kommer absolut att åka till denna kliniken igen om ngt händer.

Härligt!! Det var roligt å höra, har tänkt på dig faktiskt.
Gratulerar :bow:
Ni får ni ha en mysig igångsättning och njut av att rida din älskling igen :love:

känner inte dig eller din häst men det är ju alltid kul när de blir bra efter en längre tids konvalecens :bump: lycka till och hoppas igångsättningen går smidigt :)

Först jättekul att din häst inte är halt längre! Livet leker igen, eller hur?

Du tycker att dom är så bra på klinik nr två att du absolut kommer att åka tillbaka dit igen om något händer.

Fattar ingenting!

Det enda dom gjorde där var ju att konstatera att din häst inte var halt. Alltså hade hon svarat på den första veterinärens behandling!

Märkte du inte själv att hon inte var halt längre?
Hästar som varit halta gör ju ibland som som vi människor haltar "för säkerhetsskull" dvs man är alltid väldigt försiktig efter en skada. Man vågar inte riktigt tro på att man inte har ont längre.

Och lite stel blir man ju alltid efter en skada. Både häst och människa.
Kan det ha varit skälet till att du ine märkte att hon svarat på behandlingen.
Eller sade den första veterinären att hon inte svarat på behandlingen?

Det är väl inte alltid så lätt att märka om en häst är halt?!? Min häst var halt i ett halvår, ingen såg det! Inte jag, inte mina stallkompisar, inte mina tränare, inte veterinären som besiktigade honom, inte veterinären som undersökte honom på klinik pga överben, ingen! Men veterinären jag tillslut åkte till pga att ena frambenet blev svullet omochom igen, rätt kraftigt, hittade felet direkt!! Fast hon hittade hältan på andra ben än alla vi andra trodde det satt på!!

Så stort GRATTIS till trådskaparen och fortsätt åk till den veterinären du själv litar på om du skulle behöva det nån gång i framtiden! (vilket vi håller tummarna för att aldrig händer) :)

Men i det här faller var ju hästen INTE halt. Och det enda veterinär två gjorde var ju just att konstatera detta.

Om jag inte helt har missuppfattat så var det veterninär ett som så att säga botat hästen.

Äras den som äras bör.

Vad det gäller din häst så kanske man inte kunnat se någonting förrän veterinär två såg den. Var kanske för tidigt innan.

Och att ingen sett det kan ju bero på att hästen var dubbelsidigt halt.
Det är nog oftast bara man själv som ryttare som känner sin häst som kan säga att ngt är fel långt innan det syns.

Och att den var svullen på ett helt annat ben är ju faktiskt väldigt vanligt pga av överbelastning av det friska benet.

Åh va bra!
Skönt att det löser sig...

Kan vara bra att skaffa en "second opinon" ibland.

// M

Det här handlade väl inte om att ära eller inte ära en veterinär?!? Jag förstod det som att TS valde att åka till en annan veterinär för att den kanske skulle hitta något annat eftersom hästen inte tidigare svarat på veterinär 1 behandling! Att sen hästen var frisk när hon kom dit är ju helt enkelt ett jättelyckligt slut!! :)

När det gäller min häst... jag är säker på att han var halt när jag var och röntgade honom för överben! Hon böjde honom och tittade på honom på böjt spår. Säger att han ser stel ut men det beror nog på att han inte varit riden på ett tag! Hon borde sagt att "här är nåt fel, jag vill kolla mer, kanske röntga andra benet också" eller något liknande! Hon avfärdade honom alldeles för lätt! Vi var där på kliniken, varför inte kolla hästen ordentligt??? Blåögd åkte jag glatt hem med min "friska" häst och han fick ha ont ett tag till..... :(

Det är ju precis det jag menar!

Hästen var inte tillräckligt halt och hade följaktligen inte tillräckligt ont för att visa hälta efter böjprov eller arbete på böjt spår.

Men efter ytterligare en tid klarnade problemet.

När jag var ung (väldigt länge sedan) sade man ofta att man skulle fortsätta att rida som vanligt för att få fram vad som orsakade en diffus tendens till hälta eller stelhet.
(Fanns ju inte så sofistikerade röntgenapparater då.)
Låter lite grymt kanske men kan ibland vara enda sättet att få fram vilken behandling hästen behöver.
Och har hästen verkligen ont så haltar han ju synbart.
Kan ju faktiskt vara ett problem vid dubbelsidig frambenshälta dock.

Men vid tillräcklig smärta brukar ju hästen säga ifrån ordentligt.

Den stelheten som hon såg, var hälta, och jag råkade ut för en veterinär som inte såg helheten utan var så inbunden att det enda hon såg var överbenet som jag kom dit för, eftersom det bråttet (han hade haft en spricka) var läkt så antog hon att det var stelhet han visade! Hon letade hälta på det benet och det satt i det andra! I efterhand skulle jag bett henne böja honom igen, men jag ville ju ha en frisk häst och det var det enda jag hörde.... Jag har en mycket positiv häst med mycket hög smärtgräns! Det är ju kul med en positiv häst, förutom när det är något fel på den och han inte visar det, iallafall inte så att nya matte förstår...

Sorry TS, inte meningen stjäla din tråd!!

Hej alla o tack för alla svar!!!
Jag förklarade kanske inte tillräckligt varför jag tyckte att klinik nr två var mycket bättre...
Vi fick ett helt annat bemötande på klinik nr 2, de gick igenom min häst grundligt, böjde alla fyra benen högt o lågt, longering länge där veterinären tittade noga.
På klinik nr 1 var det mycket mera löpande bands principen, fick heller inga förhållningsorder om sjukhage el dyl. Enl vet skulle hon gå i sin vanliga hage - och så länge hon gjorde det blev hon inte ok. Det var jag själv som bestämde att hon skulle stå i sjukhage efter 3:e behandlingen. Enl klinik 1 skulle hon svara på 3:e behandlingen nästan direkt och vara helt ohalt efter 14 dgr, och det var hon inte, kände då inte för att åka dit ännu en gång och få en 4:e spruta i hovleden. Beställde då tid på klinik nr 2 för att få en annans veterinärs utlåtande! Jag ska ärligt säga att jag inte kollade om hon var halt dgr innan vi skulle åka, hon har varit halt så länge ( 4 månader) så jag trodde inte att hon skulle bli ok igen:crazy:
Men nu föll det sig så lyckligt att hon efter 3 veckors vila i sjukhagen var ohalt ! Hurra :banana:

Jag kan verkligen hålla med om att ett seriöst bemötande av en veterinär är väldigt viktigt i synnerhet för förtroendet.

Det är viktigt att kontakten blir bra.

I såna fall blir det lättare att kommunicera och man kanske lämnar mer information och "vågar" ställa fler frågor och kanske begära att undersökningen blir grundligare utförd.

Och alldeles helt och hållet självklart vänder man sig i framtiden till den veterinär man fått förtroende för och kan kommunicera med.

Fast det behöver ju inte betyda att den ena veterinären är skickligare än den andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar