Måste bara få berätta!

B

**BORTTAGEN**

Lär man en häst något genom att sparka den hårt i magen när den inte vill stå still?
Lär man en häst något genom att sparka den i ansiktet när den små nafsar en i foten?
Lär man en häst något genom att gapa och skrika och sparka på den när man fastnat med sporren i en vägskylt??

Vi har en tjej på stallet som har ett brutalt sett att visa sin häst och våra hästar när dom gör något fel.
Min häst sparkade hon i ansiktet och sin häst sparkar hon där hon kommer åt först.

Skulle ni ta hjälp av en sån här ryttare??

Där kunskapen slutar tar våldet vid heter ju ordspråket...
Det visar ju bara på att det är en okunnig människa och varför ta hjälp av en sån?

Allt slags våld mot både djur och människor slutar precis där det börjar: i intet. Det är det vidrigaste jag vet när människor tar sig rätten att med smärtsamt våld försöka övermästra ett djur. Djur av alla slag. Den här tjejen borde veta bättre, och jag skulle inte tveka, inte en sekund att säga åt henne att i det här stallet slår vi inte, sparkar inte och skriker inte åt djuren, Vill hon göra det får hon ta det till en annan plats. Det är inte fel att säga till någon som gör så här: trots att det är "hennes häst" osv. Jag menar att man som människa och djurvän bär ett ansvar för att alla djur, oavsett vem som äger det, ska må bra och få ett gott bemötande!

SÄG TILL HENNE! Stå inte ut med elaka människor säger jag!

Maja

Jag hatar o se sånt.. en kompis till mig som hade häst i samma stall som mig innan är lite sån av sig! Så fort hästen inte står still eller gör som hon vill så slår, rycker o skriker hon på den! Vi lånar aldrig ut nån häst till henne längre... Usch..

Om någon sparkade min häst i ansiktet så skulle jag nog sparka tillbaks! Det låter ju hemskt, finns det ingen som kan prata med henne?

Om någon skulle sparka en av mina hästar så skulle denna få en sån utskällning som SKA utmynna i tårar och bedjan och vädjan om nåd.

Skulle någon i samma stall som jag sparka sin häst så skulle denne först få erbjudandet om att jag hjälper henne/honom till ett annat sätt att hantera sin häst, så att våld och misshandel inte behövs. Skulle detta erbjudande inte antas skulle människan få en något mer brutal uppläxning i hur hästar fungerar, och lämnas med ett hot om anmälan om djurmisshandel - för vem vet om det gömmer sig en kamera någonstans? Kanske inte en anmälan leder nånstans, men en anmälan finns sparad och kommer väl till pass när andra, tredje eller fjärde anmälan kommer.

För det du beskriver är djurmisshandel och inte annat, och att hon inte åkt ur med huvudet före från stallet är för mig ett mysterium - hur kan stallägaren tillåta ett sådant beteende!? När jag hade inackorderingar så var hyresgästerna väl medvetna om att hårda slag, sparkar, hårda ryck i bettet och andra dumheter var alldeles tillräckligt för att de skulle få höra orden "Du har X antal veckor på dig att antingen skärpa dig eller flytta".

Man slår inte djur, man skriker inte åt djur. Punkt. Få henne att fatta det, innan hon ger sig på en människa också.

:mad:
visst kan man lära hästen saker på alla sätt. men lärdomarna blir inte bra.
min häst har blivit sparkad i magen av en hovslagare. detta var under förra ägarens tid, som dock har sagt att hästen inte blev sig lik när det kom hovslagare i närheten.
det är inte det enda min häst har råkat ut för så, han har lärt sig att vara misstänksam och "visa aggressioner" mot nytt folk i stämningar han inte trivs.
det är synd och nej, aldrig skulle jag ta hjälp av någon som höll på på det viset. våld på det sättet skapar rädsla..även om hästen kanske gör som ryttaren har sagt.
men det är inte respekt, framförallt inte ömsesidig respekt som jag strävar efter hos mina hästar.
//ANNA

Visst har jag slått till min häst nån gång och skrikit på henne, Även på andras hästar. Som när dom jagade min förra häst med sparkar trots att hon gick undan. Eller om nån sprungit över mej så jag blivit skadad. Eller om hästen bet eller sparkade mej för att va elak

men skulle aldrig lära en häst på dte sättet. men samtidigt så i dte vilfda. Sparkar en häst en annan får den antagligen en spark tillbaka så att slå till nån gång är enligt mej ingen fara.

Men skulel jag däremot se nån sparka min häst i ansikten slå på nån annan häst/anant djur pågrund av att den inte står still eler så. Skulle hon få sej en utskällning.

Stallägaren till dte stallet jag står i slår sin häst nåt så otroligt utan anledning hon är sadist. Hon slår för att hon tycker att dte är kul. Hon skrattar om hennes lr nån annans häst är skadad. Henens häst har vart jätte vanvårdad innan och är rädd för allt. När han inte ville gå in i transporten (av ren rädsla) när dom skulle på tävling första gången. Slog dom honom med spadar,sopborstar. Dom slog så hårt att en spade gick sönder.

Skulle aldrig göra så mot ett djur.

Hur kan ni som står i det stallet sponsra den människans fortsatta hästhavande genom att ha hästar i hennes stall?

Nej vad lär man hästen genom att göra så?
i ett av stallen där jag jobbade förrut så hade vi några hästar som hanterades av en och samma tonåring. Man kunde lyfta handen för att se vilka hästar hon hade hand om, dom hästar som kastade sig bakåt av ren förskräckelse var hennes sköthästar.

Vad är det för hjälp du kan få av henne? Är hon så här brutal från marken så lär hon vara lika brutal och hårdhänt från hästryggen kan jag tänka mig.

Hovslagare som ägnar sig åt att "buksparka" hästar skall ägna sig åt andra arbeten!
Det finns hjälpmedel för att få hästar fogligare.
Folk som "roar" sig med att misshandla hästar skall sitta inom lås och bom!
Bra att ni tar upp allt som pågår uti "buskarna".
Jag är med,Stally

Har en extremt speciell häst. Hon skulle bara sparka henne en gång. Jag garanterar att hon aldrig mer skulle våga att ens morra åt en häst!! Hedersord!! Hota henne med min häst om du vill!!

Jag ser liknande saker flera gånger i veckan:

Man bestraffar hästen genom att rycka den i munnen.
Man straffgalopperar, typ 23 varv på volten.
Man sparkar hästen på frambenen om den inte vill gå in i transporten.
Man skriker åt hästen var och varannan minut.

Jag har fått spel ett par gånger och skällt ut några som burit sig illa åt mot sina hästar. Tyvärr har jag själv fått det i nacken på annat vis senare.
Numera försöker jag knipa näbb och ägnar mig istället åt att ta väl hand om min egen häst. Henne kan jag se i ögonen utan att ha dåligt samvete - hur många kan göra detsamma med sin häst?

Immer

Tyvärr finns det allt för många sådana idioter som har hästar. Jag vet hur jag funkar som människa jag hade tryckt till den tjejen rejällt har gjort det förr och kan göra det igen. För den dagen man går över gränsen med vad det än gäller skall man vata att man lever helt klart.

Hon har ju igrund o botten ingen kunskap eller vett där tar ju våldet till. Men säg till henne att hon får ge sig.

Lycka till

Jag kan faktiskt också se min häst i ögonen och ha ett gott samvete :love:
Att en sådan har häst överhuvudtaget är ofattbart. Vad får hon ut av den hästhållningen???En spark tillbaka så småningom antagligen (och förhoppningsvis ;))

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka