Måste bara berätta...

1887

Trådstartare
För några månader sen köpte jag och min syster en varsin guldhamsterhona från samma kull (om man nu säger kull när det gäller hamstrar), vi satte dem självklart i varsin bur eftersom guldhamstrar ska hållas själva.
Efter ett tag började min hamster rymma, hände ett par gånger innan jag visste hur hon gjorde och kunde rymningssäkra buren.
Ett tag senare upptäckte vi att min systers hamster gnagt hål i sin bur och var nära att rymma, så hon sattes i en annan bur, även den har hon gnagt väldigt mycket i men vi trodde inte hon skulle kunna rymma.

Imorse hittade vi båda hamstrarna uppkrupna i ett hörn i min hamsters bur, tätt intill varanda och på väldigt gott humör :love:
Har ingen aning om hurGloria som min systers hamster heter har lyckats ta sig in i min bur.
Känns på något sätt som att dom har rymt hela tiden eftersom dom saknat varandra, men jag vet inte om hamstrar kan tänka så?
Gulligt är det i vilket fall som helst :D

Systrarna:
31132587.jpg

Sv: Måste bara berätta...

Är ni helt säkra på att båda är honor?
För i sådana fall är den ena väldigt välpälsad.
Rent pälsmässigt ser det ut som en hane (den till vänster).

Det håller jag också med om. Jag har fått hamstrar fel könsbestämda vid flera tillfällen. Se upp, ts!

Svarar till båda:
Ska kolla upp det lite närmare :) Hade ändå inte tänkt fortsätta ha dom i samma bur men man vet ju inte vad som kan ha hänt under natten.

"sakna" varandra :devil:
ett annat ord för hög könsdrift :angel:
du får räkna 16-17dagar från senaste rymmningen :p

Och jag håller med de andra, de ser ut som ett solklart fall av hona och hane :p

Jag ville väldigt gärna att det skulle vara så :rofl:
Men ja, det är en hane. Jag tittade lite närmare.
Men alltså, tänk om ungarna kommer ut med typ ett öra och tre ögon eller nåt :crazy:

Ingen större risk, inavel tar många generationer för att bli så grava missbildningar.
Inavel blir dessutom bara farligt om djuren har sjuka gener, nu är de ju antagligen djuraffärshamstrar eller något så vad som finns bakom dem är okänt.
Men som sagt, det krävs rätt mycket inavel för att det ska bli kroppsdelsbortfall x)

NU ÄR UNGARNA HÄR!:eek:

Typ 6 st små illrosa klumpar. På badrumsgolvet...
Min hamster är nämligen lös i ett litet badrum för hon åt upp sin bur:o
Vad ska jag göra? Ska jag låta allt vara och bara ge mat och vatten?

Har hon inget bomaterial? typ toapapper?
Kanske läge att investera i en bur för de kommer krypa runt på golvet inom 2-3 dagar även om de är blinda några dagar till.
Ungarna vill iaf ha majs/ärtor eller liknande i boet om några dagar (de grymtar typ när de är hungriga) lite i taget förstås så magarna hinner vänja sig. Men i övrigt är det vanlig skötsel med mer utfodring av honan som gäller.

Jo hon har en del papperspellets, toapapper, en strumpa:p och annat material på golvet, och ett litet hus, men av nån anledning la hon ungarna mitt på golvet!
Hon kan även gå in i sin bur som står på golvet genom hålet hon gnagde men det vill hon inte...

Majs och ärtor alltså!
Tack för tipsen:laugh:

I ditt ställe hade jag sprungit runt som en tok på alla loppisar och kollat annonser om större akvarium som ska säljas till ett överkommligt pris.
Där har vi något som är omöjligt att gnaga sig ur i alla fall.

Min hamster är nämligen lös i ett litet badrum för hon åt upp sin bur:o

Jag har haft samma problem med mina råttor och jag kan rekommendera en bur med plåtbotten. Jag testade det mesta, satte t om hönsnät runt plastbotten men nog tusan kom de ut ändå.

Jag avrekommenderar akvarium för doftens skull, då det inte kan cirkulera luft på samma sätt och blir mer instängt.

Förlåt, men jag fick mig ett litet skratt åt dina små söta kommentarer och en smiley, dels "nu är ungarna här:eek:", och sen den om missbildningar!

Men jag tänkte tillbaka ja vad kan det bli, så där 35 år sen, då var jag en hamstermänniska, och hade köpt en, det var nog min sista, den var ilsk som satan, bets och var allmänt otrevlig och jag tyckte inte den var något rolig.

Vaknade en natt av att det lät i buren..och ja, jag hade köpt mig en dräktig hamster, för annars hade det varit jungfrufödsel, 11 små hamstrar föddes:eek:, och 10 överlevde, alla mina kompisar hade små hamstrar sen..med mellanhand av min mamma och kompisarnas föräldrar!

Min hamster blev trevlig efter dräktigheten, hon var väl inte så road av kel när hon var lite "tjock"

Senast ändrad:

Hoppsan så det kan gå ;)

Jag skulle också, som Modig_Korn tipsat om, leta efter ett akvarium. Det behöver ju inte vara funktionellt som just akvarium, gör ju inget om det bara är själva tanken så att säga. Har akvarier till mina smådjur, men med egenbyggda lock av (ram av trä och svetsnät fastsatt runt om), så det inte blir som KisseNova skriver, dålig lukt. Har alltid haft akvarier till mina smågnagare och har aldrig haft dålig lukt m.m, man kan ju inte ha tex täckglas med bara en springa i ena hörnet på ett akvarium med smådjur i liksom...

*kl* (typ)

som nödlösning, om det finns och är möjligt...
badkaret kan fungera som inhysning

KL

Har börjat leta efter typ akvarium till henne, men än så länge funkar badrummet ganska bra, hon har typ strö på golvet, bomaterial och en bur att gå in i, men som hon då även kommer ut ur:D

Fem stycken hamsterungar lever och verkar må bra! De är 8 dagar gamla nu, har fått antydan till päls och kravlar runt i sitt bo.
När ungefär brukar de öppna ögonen?:laugh:

Hehe.. Låter som när jag köpte två hanar från djuraffären. 2 veckor senare hade jag ungar och det bara fortsatte. Till slut hade jag fått 54st ungar sammanlagt - inte illa pinkat :D

KL

Fast jag hade dvärghamster, inte guldhamster.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka