Massör eller Kiropraktor?

S

SuperSpringBoy

Hej! Min polle har svårt för höger galopp och jag har börjat fundera på om jag ska kontakta en massör lr kiropraktor för att gå igenom honom ordentligt och kolla så att det inte är något fysiskt som är "ivägen". Nu kommer min fråga, vad är det igentligen för skillnad på en kiropraktor och en massör? Vad skulle passa mitt problem?:confused:

Sv: Massör eller Kiropraktor?

Jag har ingenerfarenhet av massör, men jag har en kiropraktor som knäcker min häst. Hon känner igenom honom och sen använder hon nålar (kommer aldrig ihåg vad det heter på riktigt :p). Hästen vilar någon dag efteråt sen kan mna rida som vanligt.
Rider du för tränare? om du gör det kanske du kan be din tränare sitta upp på pållen, annars skulle jag nog rekomender en duktig kiropraktor som kunde se om han hade någon som gjorde det besvärligt för honom. Annars kan det ju vara så att han bara är bekväm av sig?

Ja men det "tar imot" både i fattningen och under galoppen, det är därför jag undrar om det är något fel eftersom det även är svårt för andra att få han att gå i höger galopp. Problemet är bara att där jag bor så känner inte jag till någon kiropraktor utan bara en massör som jag har hört mycket positivt om. Hon skulle tydligen ha någon slags "magnetmaskin" som löser upp spänningar och "knutar" i musklerna och gör hästen helt lösgjord i hela kroppen. En kompis hade hem den här massören till henne och hon kände inte igen hästen efteråt.

Hej. Jag skulle börja rekomendera att du börjar med en kiropraktor. För det är inte bara muskler som sitter fast utan även kotor. Massör är inte bara skönt utan att det är bra för musklerna o bli mjuka o ska släppa spänningarna hästen har. Om du inte masserar och strechar din häst kan muskeltrådarna dra ihop sig igen till det parti hästen har problem o får ont igen. Det onda kan sitta även i bakpartiet diagonalt. Har andvänt mig mycket av detta o haft enorma resultat. Lycka till:D

Allmänt svar:

Kotor kan inte sitta fast

Behandling med nålar kan vara Akupunktur

Massör masserar Muskler

Kiropraktor utför Kiropraktik

Skulle hästen ha problem med sitt rörelsemönster skulle jag rekommendera ryttaren att även- kolla- upp sitt eget rörelsemönster. Testa dig själv!

Är du liksidig om du "fattar galopp" på marken utan häst, i båda varven?

skulle aldrig i hela mitt liv låta en kiropraktor dra i min häst innan en duktig ET/massör hade kollat igenom den!
Vad händer med stela muskler som drar om du rycker till i skelettet... inte sååå bra !

akupunktur kan vara lite vanskligt... du släpper på problemomr, men tänk HELHET... vad händer om du släpper alla spänningar i tex ryggen pang bom... med största sanolikhet så händer det något någon annan stans oxå.. visst, ryggen kan bli bra, men det är förmodligen för stunden!

om du får musklerna att hamna rätt och vara balanserade så kommer oxå skelettet vara det. en duktig ET kör ju "allt" men inte med ryck å knyck.

Jag skulle rekommendera dig att ta ut en Equiterapeut som håller på med både kiropraktik och massage. Eller på annat sätt jobbar både muskulärt och med skelettet.
För som någon sade så påverkar det enda det andra och det kanske inte bara hjälper med en av sakerna. Onödigt att massera och massera om en kota har roterat och fortsätter ge spänningar. Likväl som det är onödigt att bara "knacka" kotor om musklerna är spända, då dras kotorna bara snett igen. Du förstår vad jag menar! :D
Man får bara behandla gång på gång då. Viktigt att hålla efter själv oxå!
Akupunktur och "riktig" laser är oxå något som funkar väldigt bra på många hästar.

Börja i den änden och sen kan du ta hjälp av någon i ridningen när du vet att han inte har några fysiska hinder. Tänk bara på att det kan bli svårt iaf, det finns mycket "muskelminnen" kvar och kanske behöver han muskla om sig för att orka?
Lycka till iaf! :rofl:

Även sådana saker som att hästen inte fattar den ena galoppen kan bero på hältor eller andra problem som vetrinären löser bäst.

Så mitt råd är att börja med ett besök på vetrinärklinik, och hittar dom ingenting så diskutera med vetrinären om hon tror att det är massören eller kiropraktikern som kan göra mest nytta på din häst.

Och en seriös kiropraktiker eller massör ska inte behandla en häst som inte är genomgången av vetrinär först.

/Camilla

HeJ!

Håller med dej!

Först veterinären- så man ser att där inte är ett "allvarligare" fel. Sen tar man vid behov ut massör/kiropraktor el. dyl.

Lustigt att bara vi 2 ser det så..

/ Lavinia, som inte tar ut nån annan förrän vet kollat upp hästen.

HeJ!

Håller med dej!

Först veterinären- så man ser att där inte är ett "allvarligare" fel. Sen tar man vid behov ut massör/kiropraktor el. dyl.

Lustigt att bara vi 2 ser det så..

/ Lavinia, som inte tar ut nån annan förrän vet kollat upp hästen.

men jag räcker oxå upp handen på det alt... även fast jag inte skrev så...
tror många massörer (seriösa) även rekommenderar det innan de ger sig på, eller så kollar de å säger att de vill att vet. ska kolla oxå!

min massör är så iaf :) inser sina begränsningar!

ok, finns det någon lista eller något på internet som man kan kolla upp alla kiropraktörer, massörer, ET i sverige?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 077
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka