Massera själv hästen.

Joyride

Trådstartare
Någon som masserar sin häst med en "blå bläckfisk"? Hur gör ni då, för rörelser mm. Något man bör tänka på när man masserar själv?

Prova att massera min häst häromdagen med cirkelrörelser, och hon verka tycka det var skönt :smirk:

Sv: Massera själv hästen.

Det du ska tänka på är att aldrig massera när hästen

- har feber, infektion, akut kolik, akut hovböld
- har akut skada, blödning, vrickning, onormal svullnad eller värme - vänta 5-7 dgr efter skada
- är dräktig
- får smärtstillande medel
- nyligen fått kortison, kiropraktorbehandling - vänta 1-2 veckor
- är lungblödare - hästen kan gå i chock!
- har smittsam hudsjukdom t ex ringorm

Om du är osäker ska du låta bli att massera!

Ett vanligt fel är att ta för hårt eller för fort. Långsamma, lugna grepp och hellre för löst än för hårt. Lyssna på din häst.

Lycka till!
Lejonelle (hästmassör)

varför ska man vänta med att massera om hästen fått kiropraktorbehandling?? hade kiropraktor ute i tisdags och han sa att jag skulle massera på de ställen han hade rättat till ryggen.

Jag och många andra massörer tycker att man inte ska blanda behandlingar hur som helst, det behöver gå lite tid mellan för att man ska se effekten av respektive behandling. Kiropraktisk behandling _kan_ vara ett ganska drastiskt ingrepp, hästen kan bli mör och det är onödigt att blanda in mera mörbultning i det läget.

Om din kiropraktor tycker att det i ert fall är jättelämpligt med massage efter behandlingen så är det säkert det, jag kan inte veta bättre än den som varit på plats och har sett hästen. Förmodligen ville er kiropraktor inte att gamla muskelspänningar skulle dra ryggen fel igen.

När det gäller injektioner som kortison så har jag fått lära mig att massage sätter fart på cirkulationen och det gör att läkemedlet inte stannar kvar i området och gör sitt jobb. Det blir alltså sämre effekt av behandlingen. Och det är ju synd med tanke på vad det kostar. Jag har inte sett någon forskning kring detta men jag tycker det är onödigt att chansa med mina kunders hästar.

Hälsningar
Lejonelle

Ah, då förstår jag. Min pålle blev så öm att han krampade i hela djupa ryggmusklen vid beröring. Så grannen som är massör har fått hjälpa honom.. han hade så ruskigt ont.

Lejonelle skrev:
När det gäller injektioner som kortison så har jag fått lära mig att massage sätter fart på cirkulationen och det gör att läkemedlet inte stannar kvar i området och gör sitt jobb. Det blir alltså sämre effekt av behandlingen. Och det är ju synd med tanke på vad det kostar. Jag har inte sett någon forskning kring detta men jag tycker det är onödigt att chansa med mina kunders hästar.

Hälsningar
Lejonelle

Hej!
Detta är väl nog en så bra anledning till att inte massera nära en kortison injektion, men det finns en anledning till som är viktigare och det är att kortison har den biverkningen att den förtunnar vävnader. Med vävnader menas både hud, bindväv och senor m.m. Detta innebär i sin tur att man med för stort tryck kan orsaka skador på senor och orsaka blödningar i huden. Kanske vet du redan detta Lejonelle, men för dem som skall massera själv kan det vara bra att förstå varför man skall ta kontra-indikationerna på allvar.

Mvh/Marie

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka