Massera ned testikkel

Jag skulle inte göra prisavdrag för kroksvans eftersom det inte påverkar hundens användning (i min ras)
Däremot hade jag gett avdrag för bettfel (som kan påverka bitarbetet) krypt, brock och annat som kan behöva vård i framtiden.
Efter att ha haft en hund med kroksvans, där veterinären på besiktningen sa att det bara var ett skönhetsfel och därefter sett röntgenbilderna när han var ett år och hur det var svängar på ryggraden som jag är övertygad om påverkade hans kroppsliga mående så skulle jag aldrig köpa en valp med kroksvans igen. För mig är riskerna för stora att det finns fler problem som inte syns. Sen hade han kanske inte varit lika påverkad som sällskapshund men vi köpte en jakthund och det höll han inte för fullt ut. Vi jagade dessutom sparsamt de sista åren och han blev bara 8 år. :(

Efter att ha haft en hund med kroksvans, där veterinären på besiktningen sa att det bara var ett skönhetsfel och därefter sett röntgenbilderna när han var ett år och hur det var svängar på ryggraden som jag är övertygad om påverkade hans kroppsliga mående så skulle jag aldrig köpa en valp med kroksvans igen. För mig är riskerna för stora att det finns fler problem som inte syns. Sen hade han kanske inte varit lika påverkad som sällskapshund men vi köpte en jakthund och det höll han inte för fullt ut. Vi jagade dessutom sparsamt de sista åren och han blev bara 8 år. :(

Kan inte hunden ha varit född med skev rygg då? Sånt händer ju även hundar utan kroksvans.

Kennelklubben rekommenderar att alla hundar säljs som sällskap - vilket också innebär att de avråder prisavdrag för den typen av fel :mad:

(som valpköpare skulle jag dock - vis av erfarenheten - inte ta en krypt hund, eftersom den inte får ställas ut, inte kan få titlar på tävlingar benämnda prov och skulle man behöva kastrera så hamnar man i en konstig sits då de flesta tävlingsreglementen tillåter en kastrerad hund att delta, om det finns veterinärintyg på rätt belägna testiklar före kastrationen. Tolkas regeln bokstavligen får en kastrerad krypt hund öht inte tävla. Lägg därtill ökad risk att försäkringsbolagen krånglar...)

Fast så står det ju inte? Det står "Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid utställning, prov eller tävling. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. " Står ingenstans att testiklarna måste finnas på plats innan kastreringen.

Sen står det också en radda om att kastrerad hanhund som ska deltaga på utställning eller exteriörbeskrivning behöver ett vet.intyg efter 6 månaders ålder på att testiklarna funnits på rätt plats men sedan 2017 får man ju ändå inte ställa ut kastrerade hanar öht ändå.

Brukschampionat kräver utställningsresultat och övriga liknande (championat i spår, sök, rapport, IGP, patrull, räddning) kräver godkänt testikelintyg så där är det ju kört med en krypt hane. Men championat i lydnad, rally, Freestyle, HTM och agility kräver inte testikelintyg utan där kan även kastrerade hanar (oavsett var testiklarna fanns vid kastreringen) få championat. Finns övergångsregler från tidigare regler där testikelintyg krävdes, så tidigare var det så men idag är det ändrat.

Rätta mig gärna om jag läst/fattat fel.

Kan inte hunden ha varit född med skev rygg då? Sånt händer ju även hundar utan kroksvans.
Ingen aning, det var som sagt inget som syntes på besiktningen som valp och man gör ju inte röntgen av ryggen vid valpköp. För mig känns det ju rätt troligt att ryggen och svansen hängde ihop, sen hade han mer kroppsliga problem men för mig är risken för stor för att göra samma val i framtiden.

Nej, någon hälsotest har vi inte hunnit ta, då vi bara haft hunden på prov. Det är en omplacering som sagt, så prisavslag är inget att diskutera för vår del. Mitt bekymmer är ju om det är större risk för att han skall bli sjuk, få cancer etc om den inte kommer ner.

En kastrerad hund får delta i f. Eks rallylydnad? Det är nog vårt största interesse utöver en bra familjhund

Nej, någon hälsotest har vi inte hunnit ta, då vi bara haft hunden på prov. Det är en omplacering som sagt, så prisavslag är inget att diskutera för vår del. Mitt bekymmer är ju om det är större risk för att han skall bli sjuk, få cancer etc om den inte kommer ner.

En kastrerad hund får delta i f. Eks rallylydnad? Det är nog vårt största interesse utöver en bra familjhund
Rallylydnad ska inte vara problem. Tidigare kastrerade man ofta krypta hundar, men enligt vad vet sagt till mig har man ändrat rekommendationen. Numera är det många som inte längre kastrerar i förebyggande syfte.

En krypt hund har viss förhöjd risk för testikelcancer och testikelomvridning (vilket enligt människor i omgivningen gör väldigt ont). Men vi talar om sannolikheter som är ganska låga som blir mindre låga

En del försäkringsbolag säger att de inte tar sådana sjukdomar på krypta eftersom det finns en koppling till en medfödd defekt.

PS oavsett hur jag lät tidigare i tråden. Min hund är krypt. En prisnedsättning var inte av betydelse för valet att köpa honom. Han är högt älskad precis som han är. När det gäller sällskap så är det viktigast av allt att man gillar varandra

Är inte kroksvans relaterat till ryggmärgsbråck? Dvs "släkt" på så sätt att en sådan hund genetiskt sätt kan nedärva bråck? Jag hade en Gordon Setter med kroksvans, vilket för mig personligen var irrelevant men han fick varesej ställas ut eller tävlas med. Vi fick öht inga papper när vi köpte honom (kullen var reggad hos SKK).

Hos min vovve stämmer det in iaf. Min Chihuahua föddes ned kroksvans, så litet att veterinären som besiktas missade det men inte uppfödaren. I vårat fall visade det sig även att han blev krypt. Men han började få problem med diskarna i ryggen redan vid 3 års ålder. Peppar peppar så har det hjälpt med kortisonkurer när han fått känningar och han är idag 9,5 år gammal :D Uppfödaren drog av halva summan för svansen så tog inte upp att bara ena testiken trillade ner sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 135
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 152
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka