Massera hur ofta??

Smurfmodesty

Trådstartare
Blev lite fundersam över en sak.

Kan man massera hästen varje dag, eller kan det vara skadligt på något sätt?
Hästen är halt, och har efter klinikbesök fått order om att vila och stå i en liten hage tills återbesöket om 2 v.
Equiterapeuten var ute i torsdags och han är kort i bogmuskeln höger fram och även lite spänd i "ryggfilén" på höger sida så jag skulle massera dessa och stretcha bogmuskeln.
Men hur ofta kan man/ska man göra detta? Tänkte inte på att fråga, virrig som jag är.

// Karius

Sv: Massera hur ofta??

Japp, du kan massera varje dag.

Jenny-som någonstans i sin forntid gått massörutbildningen på Axelsons!

Okej, tack och bock.
Behöver du friska upp dina kunskaper och åker förbi stan så hojta ;)
Stackars pållen får leka testdocka när jag håller på. Men än så länge så verkar han tycka att det är okej :D

Ska man värkligen massera varje dag? Om man får massage varje dag så blir man ju alldeles öm i musklerna, och det kan ju inte vara bra om musklera ska bli bra och inte onda.

Om man lyssnar på hästen brukar det bli bra. Är den öm brukar den inte vara så intresserad.
mvh
Lejonelle

Okej...
Jo det märks ganska väl när han inte gillar det.

Eftersom man inte rider och han är lite halvdeppig vill man ju få han att må så bra som möjligt och pyssla om han allt som bara går.

Måste fråga, skulle du bara greja med och stretcha den ena
sidan?????

Jag har en häst som behandlats med massage sedan ett år tillbaka. Han är frisk nu, men vi masserar ca 2-3 ggr/veckan ändå för att det är bra och skönt för hästen. Vi har ockås stretchat ända sen jag köpte honom och även använt det i "behandlingen" när han var trasig.

Enligt de kiropraktorer/massörer/ryggvet. jag använt mig av ska man massera högst varannan dag. Musklerna måste nämligen få vila imellan. Man kan ju dock smeka med händerna för att hålla igång blodcirkulation varje dag.

Strecha kan du dock göra varje dag OM du rider/motionerar hästen. Du får nämligen aldrig försöka stretcha ut en muskel som inte är uppvärmd. Ska du stretcha måste du först massera den eller låta hästen värma upp den genom rörelse som ridning eller promenad. Annars kan du göra det ännu värre. Gör du det kan du stretcha varje dag. Jag stretchar efter varje motions-/ridpass och det tycker jag att man alltid ska göra.

Hm, funderar samma sak. Jag skulle vilja gå över hästen likadant på båda sidorna, inte nödvändigtvis hela hästen men i alla fall liksidigt.
Och jag skulle också göra det ordentligt och sedan låta hästen vara ett par dagar. Om du töjt och provocerat musklerna till läkning tror jag hästen mår bra av att vila till sig mellan massagerna.

Om du tar så lätt att det mer blir bindvävsmassage eller lymfdränage kan du nog greja på varje dag, men om du går in i musklerna så låt dem vila ett litet tag innan nästa omgång.
Beror såklart på hästens status, om den har mycket problem blir den nog mer påverkad efter massagen och om den har väldigt snabb återhämtning kan den nog må bra av tätare behandlingar..

Har varit med om två fall då hästen sagt ifrån sig behandling, annars brukar de vara engagerade och visa hur hårt jag får ta i o hur många upprepningar, samt att de är helt koncentrerade och "inåtvända" mot känslan i kroppen.
Man kan göra en överenskommelse då det känns ont-skönt för hästen, typ nu tar jag i några tag så får du pusta och slappna av en stund innan nästa massagegrepp, så hittar man en rytm som hästen känner sig trygg med.

Okoncentrerad flamsig häst tycker nog inte att massagen gör någon vidare nytta, prova att byta taktik isåfall eller håll upp ett tag.

nitus skrev:
Hm, funderar samma sak. Jag skulle vilja gå över hästen likadant på båda sidorna, inte nödvändigtvis hela hästen men i alla fall liksidigt.

Precis, men om det är som det står så är jag inte förvånad, för det är inte första gången jag hör om en ET som bara behandlar en sida, eller bara fram-eller-bak.

Man behandlar/stretchar/masserar båda sidorna i den mån det går och i den mån man rimligtvis vet hur man ska göra.

Hej där!

Hon sa bara att jag skulle massera och stretcha ena sidan, men jag jobbar med båda sidorna. Tycker det verkar vettigare?? Eller???

Eftersom han inte ens ska skrittas, mer än det han rör sig i hagen så har jag gjort så att jag masserar honom först innan jag har stretchat honom.

Jag masserar ganska mjukt, eftersom jag inte vågar massera så hårt, är livrädd för att det ska bli tvärtom effekt, att han får ont i stället.

Har beslutat mig för att bara massera honom ungefär var 3-4 dag, och dom andra dagarna bara mysa, rykta och känna igenom honom.

Smurfmodesty skrev:
Hej där!

Hon sa bara att jag skulle massera och stretcha ena sidan, men jag jobbar med båda sidorna. Tycker det verkar vettigare?? Eller???

Naturligtvis, detta är en självklarhet. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka