Massage på häst

V

Verah

Skulle vilja höra vad ni tycker om hästmassage! HAr ni använt er av det, tycker ni det är bra skulle ni vända er till en hästmassör med problem som skulle gå att lösa med massage?

Sv: Massage på häst

För några år sedan hade vi en massör på det ena arabstoet, han anses i mina hemtrakter vara väldigt bra. Några dagar senare red jag henne, och reagerade på hur mycket enklare hon hade för att fatta högergalopp än innan.

Har haft andra massörer ochså, men inte med så markant resultat. Så vissa kan göra bortemot underverk på en enda behandling, andra har lite mindre effekt. Men hästen får åtminstone en skön stund när någon klämmer på henne. Sådant gillar hon.

/Ida

Både ja och nej...
En häst som har ont, eller har problem som ägaren vet om skulle jag tillkallat Equitereapeut( efter att vet. undersökt hästen)...men massör är bra när man känner att hästen inte känns fräsch eller är spänd i sin muskulatur...massage kan ju verkligen göra underverk!

Min häst fick massage i höstas, fick då tips om hur och var jag kan "underhållsmassera" och jag tycker att han blev mycket mjukare att rida, framförallt i hans stelare varv. :)

Nu har jag tyvärr inte kunnat massera honom på ett tag då han haft hovböld och vid igångsättningen så kändes det stor skillnad mot när han har blivit masserad. Nu är det ok att börja massera igen så dags att få bort lite spänningar :) :bump:

Massage är super, det vet man ju bara när man gå till sej själv....
Massage på hästar har funnits i 3000 år. Framförallt då när de gamle grekerna masserade sina hundar och andra husdjur. De upptäckte ganska snart att djuren fick glansigare päls, blev trevligare att ha att göra med, de fick mer elastiska leder och rörde sig bättre...
Den moderna djurmassagen har sitt ursprung från USA. De upptäckte snart att hästarna hade liknande spänningar som oss människor. Enda skillnaden var att behandlingen fungerade snabbare på hästar ftersom de inte besitter samma mentala spänningar som människor.;)

En sjuk häst skulle jag aldrig massera eller låta en massör massera. Men annars tror jag bara att massage är positivt!

Jag har haft en massör till min häst i många år! Hästen är ute på foder nu, så jag inte kräva att de lyxar till det med massage. Han som masserade var väldigt duktig och jobbade med flera `stora´ ryttare i deras stall. Jag ser bara positivt på massagen, min häst blev som ny efter EN behandling. Innan var han snedbelastad och orkade inte bära upp sig så bra. Efteråt så har han blivit märkvärt starkare och stadigare. Jag kan begära ett tempo i tex. trav och han orkar ligga kvar på det begärda tempot hur länge som helst. Innan var det mycket tjaffs och rus. Jag kan starkt rekommendera att ge hästarna kontinuerlig massage! Massören jobbar samtidigt med magnetiska kulor också, vilket har funnits i flera tusen år, och det fungerar verkligen!

Ja masage är br och det är mängder med hästar som har såkallade muskelknutor oftast så sitter dom på korset, skinkorna, längs med ryggen, mellan övre bogbadet och manken, runt manken och även på halsen i bland. Ofta är det hästar som precis satts i gång som unghästar eller att dom int har varit använda på länge, eller som rids mycket, eller framför allt äldre hästar, och även hästar som har lite mer hull än vad som kanske behövs. Detta är dom stora "kattegorierna" som ofta är utsatta för muskelknutor men fler hästar än vad man tror har det. Jag rekomenderar att man maserar lite innan man börgar rida ett pass och även efter, men det är ju inte alltid man har tid, men det gäller att hästen är riktigt uppvärmd innan man börgar rida för att i alla fall minska risken för knutor och spända muskler. Markabeta i alla fall mycket innan man börgar kräva något större prestation av dom. När jag ska jobba i skogen eller bara köra vagn så tömmlongerar jag alltid mina hästar i både skritt o trav i båda varven, det är inte fel om man har tiden innan man börjar rida att longera dom innan, du ser mycke lättare om den går ojämt med ngt ben, och den har chansen att mjuka upp framför allt ryggmusklerna utan belastning. mvh Jessi

Massage är super för hästen! Min pålla får massage 1-4 ggr/mån. Jag blir av massören uppmärksammad på var hon har spänningar och hur hon känns muskulärt.

/Malin

Min mamma är hästmassör och jag tycker att det är bra att få hästen igenomkänd 1 gg i veckan.

Man önskar ju många gåner att fler hästa får masage än vad det är som får det, och även tätare men i alla fall som du skriver en genom körare en gång i veckan då har man lättare för att upptäck muskelknutor o dyligt i tid. Så läng man är försiktig o låter hästen gå sina rundor och inte trycker mer än vad man själv klarar av att ta emot på sin egen kropp så är risken till att skada den minimal, men ta d lungt mvh Jessi

På förra medryttarhästen hade jag massage ca. 1 ggr/månad.

Jag använde massagen som förebyggande och som koll på att ingenting var "på gång".
Att pållen sen gillade massagen är ju enbart positivt.

Min häst får masage en gång i månaden och jag rekommenderar alla som har möjlighet att göra det! Inte bara för att det är bra för hästens muskler utan det är bra då man får information om vissa muskler som kanske behöver tränas mindre/mer.
Min massör visade mig även hur man själv kan massera innan ridningen. Det är jättebra! :bow:

Tack ska ni ha för era sunpunkter, själv tycker jag oxå att det borde vara något som alla hästar skulle få någon gång ibland och inte bara tävlingshästar. Man kan bara gå till oss människor, alla känner väl att en massagebehandling var välbehövd när man väl tar sig tid och unnar sig det, även om man inte är elitidrottare.

Är man ute efter att påverka musklerna är inte massage lösningen på problemet

Hästen muskler sitter för långt in för att kunna påverkas. Snedhetsproblem är t ex ofta kotförflyttningar eller att ekipaget har gjort sig sneda tillsammans och det kan inte en massör fixa.

Där emot är massge "lugnande medel" för stressiga/spända häst. På så sätt kan det göra att de slappnar av för det känner sig tryggare i tillvaron osv. genom massagen, så för spända hästar är det super!!!

Jag tror mer på kiropraktorer som går igenom hela hästen och även ibland ryttaren och de kan påverka de mesta bl a skelettet och rörligheten på ex. gammla hästar.
kiropraktorer kan också upptäcka "skador" som ex. upphakningar som inte är så tydliga för ögat

Du kan inte skada hästen med massage men om du betalar för massagen så är det slöseri att massera för ofta eftersom effekten inte blir bättre för det. Hästen kan bli mör i kroppen och öm och då är det bättre att ta det lite försiktigt eller kanske vänta lite. Om du själv masserar kan det vara bra att massera oftare men inte hela hästen. Så jobbar jag ofta på min häst. Jag tar det som behövs när det behövs. Hästen brukar berätta vad den gillar, och diskutera gärna med din massör vad som är lagom för din häst - jag tycker en förebyggande behandling per månad är ganska lagom för de flesta hästar om det inte finns något direkt problem. Men en gång i veckan är ingen fara om man kan passa in det i tävlingsprogrammet på ett bra sätt.

Finns det något speciellt problem att jobba loss är det ofta bra att massera lite tätare ett par tre gånger och kolla vad effekten blir, oftast kan man sen gå ned på mycket glesare massage och effekten kvarstår.
/Lejonelle (hästmassör)

Orsak och verkan är ofta väldigt komplicerat att reda ut och muskler och skelett hänger ihop i ett enda rörelsemekaniskt system. Spända muskler drar skelettet snett, leder som ligger i olag orsakar spänningar i muskler. Massörer och kiropraktorer angriper problemet från olika håll och har stor respekt för varandras kompetens. Ofta samarbetar de. Snedhet handlar ofta om ligament, infästessenor, bindvävsbildning och kan angripas både genom att arbeta med mjukdelar som massörer gör, och att arbeta med ledmanipulation som kiropraktorer gör. Huvudsaken att man hittar en person som är seriös och som har den kompetens som man betalar för och som man kan diskutera sitt träningsupplägg med. Pratar vi om sjuka och skadade hästar bör man anlita veterinär.

Låter ju bra att de brukar sammarbeta :) eftersom jag anar att det är som du skrev.

Allmänt nu:

Kiropraktorn vi har här var massör och utbildade sig vidare till kiropraktor. Hon gjorde det för hon tyckte massörer inte kunde göra tillräckligt mycket för många hästar utan istället blev lite "superman" och la in allt i svåra meningar för att få komma tillbaka 7 ggr för att hoppas det löser sig, istället för att lösa problemet på en dag som hon nu som kiropraktor nu upplever att hon kan.

Ex. kompis masserade häst som var lite stressad av massör, hästen var lugnare dagen efter men började sedan igen, massören sa att hon var spänd i ländrygg och insida av bakbenet. kunde det bero på att hästen gick på hackamore pga av sår i mungipa? nejdå.
Hon sa att hon fixade saken och behandlade med laser. rider sedan och hästen går som en gudinna men dagen efter är den lika dan.

Tipsar kompisen om kiropraktor och tar ut kiropraktor (inte den jag skrev om över). Hästen hade en tydlig kedja som kiropraktorn förklarar: det börjar mellan bakbenen, hon trycker på en punkt och hästen reagerar kraftigt, sedan i ländryggen,hon trycker och hästen reagerar, sedan på bogen, hästen reagerar åter, sedan vid nacken och hästen reagerar smått, Sedan får hästen ofta sår i mungipa. hästen hade även upphakning i vänster fram knä.
Kiropraktorn sa att detta syntes med hjälp av en sorts värme kamera som hon använde och felet var i muskelaturen. det inte finns behandling utan man måste rida rätt, i lägre form och gärna klättring så kroppen hänger med.

Massören som är utbildad och ganska "känd" kunde inte se detta. Men som sagt så tycker jag massage är jätte bra för avslappning.

Kom i kontakt med hästmassage och akupunktur på hästar för ett antal år sedan och testade det på min häst. Blev en så otrolig förändring att jag nu är låst i detta :p Går massageutbildning själv nu, och har som förhoppningar att läsa vidare till hästmassör i framtiden. Går på alla kurser och läser alla böcker jag kan komma över. Masserar min egna häst ordentligt varannan vecka och lite då och då på nacke/hals/rygg/kors då han har lätt för sig att bli stel där.

Vad jag har lärt mig så kan massera ofta. Djupmassage och akupunktur bör man ju vänta en vecka minst.

"Massage handlar om att måla häst"

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30