Massage och ammning

Sv: Massage och ammning

Ja, jag med... så jag tänkte att det vore kul att äntligen få ett svar.

Vad gäller originalfrågan är det förstås en underbar idé som jag själv skulle uppskattat väldigt mycket!
 
Senast ändrad:
Sv: Massage och ammning

Låter som en suverän idé tycker jag!
 
Sv: Massage och ammning

*kl*
jobbar extra på ett spa, de snackar också om dessa "toxins" som man frigör efter en massage, det var en ammande tjej inne för någon vecka sedan, tror inte att de kom till någon slusats om dessa toxins var skadliga för babyn (låter ju som att det inte är så bra) och hur länge hon måste vänta med att amma. Tjejen hade iaf förberett med en massa urpumpad mjölk i frysen :D
 
Sv: Massage och ammning

Men vilka toxiner handlar det om? Varför sitter de i musklerna? Varför frigörs de vid massage men inte när man använder musklerna?
Vilken utbildning har de som påstår detta?
 
Sv: Massage och ammning

"Massage - klassisk massage av rygg, nacke, huvud och ansikte. Rensar kroppen på slaggprodukter och frigör spänningar. Ökar ditt välbefinnande! -så står det i en beskrivning av vad de erbjuder på en massagestudio":confused:

"Massage påverkar de inre organen till avslappning och till förbättrad funktion, samt mjukar upp de spända musklerna, som då kan transportera bort slaggprodukter och ta in mer syre. Det är viktigt att dricka rikligt med vatten efter massage för att hjälpa till med transporten av slaggprodukter." -så står det på en sida på nätet:confused: ..

"En annan sak som hindrar tillförseln av nytt syre och näring är slaggprodukter som bildats under träningspassen. Dessa slaggprodukter ligger kvar i muskeln och måste bort innan nytt syre och näring kan flyta in. Genom massagen ”sköljs” muskeln med blod som transporterar bort slaggprodukterna utan att nya bildas. Massagen luckrar även upp spänningarna och får igång genomströmningen i de delar som blockerats"... -taget från ett annat ställe

vad jag kan hitta så är slaggprodukter sådant som vi fått i oss genom mat å dryck.. gifter som inte e bra för kroppen å som kan finnas på ex äpple som är besprutade och dyl... Det mesta lämnar kroppen då vi svettas dvs genom huden men vi kissar å bajsar ut en del samt andas ut endel... Njurarna renar kroppen men de kan ej ta hand om allt så vi bär med oss sådant ständigt..:smirk:.. å tydligen så gillar slaggprodukterna att stanna i våra muskelvävnader..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Massage och ammning

Men vilka toxiner handlar det om? Varför sitter de i musklerna? Varför frigörs de vid massage men inte när man använder musklerna?
Vilken utbildning har de som påstår detta?
klart de frigörs vid träning.. det är därför det går att jämföra träning med massage.. i det avseende med att man tränar med musklerna och det är musklerna som blir "arbetade" vid massage
 
Sv: Massage och ammning

klart de frigörs vid träning.. det är därför det går att jämföra träning med massage.. i det avseende med att man tränar med musklerna och det är musklerna som blir "arbetade" vid massage

vilken utbildning de har som ssäger detta.. sjukgymnaster, träningsinstruktörer, massageterapeuter och min barnmorska:D
 
Sv: Massage och ammning

slaggprodukterna kan snurra runt i kroppens blodbanor å ut i tuttarna...

om du tränat någon gång å svettats så kanske du ej luktsde hallon ;) det är dels pga de "gifter" du svettats ut.. låter inte så gott att det skulle cirkulera in lite i tuttarna å sen ut i mjölken eller?:smirk:

när kossorna från gården fick ensilage så smakade mjölken ensilage:( å då min kompis mamma käkade lök så smakade det lök från hennes tuttar:smirk: så jag tror ppå detta rön.. men det är valfritt:idea:

iden är underbar å hon kan alltid pumpa ut innan å två målmat efter...:banana:
 
Sv: Massage och ammning

Slaggprodukter är sådant som bildas vid nedbrytning av annat. Vad är det för slaggprodukter som sitter i musklerna? Varför skulle besprutningsgifter hamna i musklerna och inte i njurarna där de rensas ut som de flesta andra produkter och biprodukter som vi inte behöver?

Att mjölkens smak påverkas av vad mamman äter är inte så underligt.

Men att gifter skulle frigöras från musklerna vid massage, det köper jag inte...

Jag har också en liten utbildning att lägga bakom :)
 
Sv: Massage och ammning

Slaggprodukter är sådant som bildas vid nedbrytning av annat. Vad är det för slaggprodukter som sitter i musklerna? Varför skulle besprutningsgifter hamna i musklerna och inte i njurarna där de rensas ut som de flesta andra produkter och biprodukter som vi inte behöver?

jag vet inte för jag är inte alls utbildad eller påläst:crazy: men har förstått det som att njurarna klarar inte av allt "gift vi får i oss" gift är oxå dålig mat med dåliga fetter osv vad jag förstått det som..:confused: Varför det sätter sig i musklerna vet jag inte men det är väl tydigen ett bra ställe att lagra "strunt" på:smirk:

Att mjölkens smak påverkas av vad mamman äter är inte så underligt.nä kanske inte underligt att slaggprrodukter liksom smakämne hamnar i tuttarna eller.. nja jag vet inte faktiskt:angel:

Men att gifter skulle frigöras från musklerna vid massage, det köper jag inte...det gör faktiskt jag, brukar kännas i kroppen som om man varit på ett träningspass efter jag varit hos massör:)

Jag har också en liten utbildning att lägga bakom :)ja å det har ej jag så detta är bara mina egna funderingar.. vi får se om nån kompetent å kunnig inom området vill delge oss vad som är rätt å riktigt
:D .....:angel:
 
Sv: Massage och ammning

när kossorna från gården fick ensilage så smakade mjölken ensilageQUOTE]

:eek:
vad hade ni för superkor då? såvitt jag vet så äter massor av kor ensilage, och jag har aldrig kännt en sådan smak :eek:


Nytt svett = luktfritt; när svetten blandas med bakterier från hud/kläder etc det är DÅ det börjar lukta....
 
Sv: Massage och ammning

Muskler är inget bra lagringsställe. Njurar och lever är fantastiska på att rensa ut sådant kroppen inte kan tillgodogöra sig.

Jag vet inte hur du definierar en kompetent och kunnig person. Duger en läkare?
 
Sv: Massage och ammning

Jag är utbildad massageterapeut och det finns ingen kontraindikation för massage för ammande mödrar vad jag lärt mig. Endast i början av graviditeten (de två, tre första månaderna) ska man inte massera. Finns viss risk för avstötning (man är inte riktigt säker).
 
Sv: Massage och ammning

Min massageterapeut (som är duktigt påläst inom anatomi) säger samma sak som du. Slaggprodukter ställer han sig väldigt frågande till varför de skulle hamna i musklerna, däremot masserar han aldrig någon som har minsta tecken på infektion i kroppen.
 
Sv: Massage och ammning

Precis, det är en kraftig kontraindikation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp