Massage-Nackdelar/fördelar?

Hyperaktiv?

Jag har inte märkt något sådant.

Jag brukar alltid promenera av honom 20-30 min direkt efter massagen.
Det är för att han ska få tillbaka "kontrollen" över sina muskler igen.

Däremot har jag märkt att han är mycket gladare och mer arbetsvillig dagen efter.
Naturligtvis brukar han också vara otroligt mjuk och följsam dagen efter massagen.

Sv: Massage-Nackdelar/fördelar?

jo, jag brukar också ut och gå ca 15 -30 min efter massagen, men denna dag fick han det på morgonen och fick direkt gå ut i hagen, vilket inte var så smart, och det blev väll lite för mycket för pöjken. Massören som jag har sa att det kan bli så första gångerna, att dom nästan blir som "dopade", speciellt om man har en häst med mycket temperament och som är lite tossig. annárs har han alltid kännts glad och nöjd efter massage, samt mjuk och följsam.

nanni skrev:
har inget i mot masage men använder hälre ultraljud ...

Hur fungerar ultrajlud? Hur används det på hästen? intresannt att veta lite andra metoder, är alltid öppen för andra metoder.

Jag masserar hästarna för att lösa upp knutar, få igång cirkulation och för att få loss spänningar. De flesta håller sig dessutom friskare om de masseras regelbundet, då massage ökar cirkulationen av ett flertal viktiga flöden. Man hjälper hästen rensa ur dåliga ämnen.
Många hästar slappnar också av mentalt av massage, då de märker att de t ex kan sträcka ut den där muskeln som ömmat så länge. Hästar kan också bli mycket stressade, precis som vi människor, och massage är ett bra sätt för att få hästen att slappna av. sen får man ju åtgärda det som gör hästen stressad.

Man kan ALDRIG massera bort en felridning. Det kan man bara korrigera genom att ändra på träningen.
Man kan aldrig massera bort stress på längre sikt. Där måste man se över hästens livsmiljö.
Man kan aldrig massera fram muskler, men däremot kan man få kroppen att slappna av, så att den kan bygga musklerna.

ako skrev:
Det som jag kan komma på som skulle kunna vara en risk är väl om man masserar en häst som har en begynnande infektion i kroppen och på så sätt hjälper till att få igång blodcirkulationen extra mkt och däremd infektionen, det är ju därför man inte ska massera t ex nyvaccinerade hästar.

Man ska inte massera hästar som är eller nyligan varit sjuka, hästar som äter nån typ av medicin, dräktiga hästar, nyligen vaccinerade hästar eller hästar med allergiska reaktioner, t ex hudutslag.

Det här med infektioner kan vara både bra och dåligt. De är ju inte alltid så lätta att veta om, och de kommer gärna upp fortare när man masserar, just för att cirkulationerna ökar. Detta är ju bra på det sätt att hästen då snabbare kan rensa ut den. Annars hade den kanske legalt dold en längre tid och kanske blivit värre när den väl bröt ut av sig själv.
MEN, misstänker man nåt, ska man inte massera.

snigelfarmor skrev:
mia-"--"-

min häst, som var på hobbynivå...fick otrolig träningsvärk efter första massagen, kunde knappt gå dagen efter. jag red ut en runda men vände om för hon blev så trött så! :cry:

Har du märkt det? Eller någon annan?

/j*

Jafå, har varit med om liknande! Djupträngande massage kan vara jobbigt för musklerna, och hästarna kan få träningsvärm av massagen.
Därför brukar jag bara skritta, helst för hand, dagen efter första gången. Sen får man ju se hur hästen reagerar.
En del blir så glada (som jag) och fulla med energi, så de vill hoppa ut ur boxen! (Jag blir skitpigg första dygnet efter massören eler kiropraktorn!)

Jag använder faktiskt hellre vanlig massage, då jag själv får en känsla av hur hästen känns.

Men, smaken är som baken...

malumbub skrev:
Jag använder faktiskt hellre vanlig massage, då jag själv får en känsla av hur hästen känns.

Men, smaken är som baken...

men om man uppskartar lite mer djupgånge effekt..

Alltså... Båda har sina för- och nackdelar.
Båda är bra, så länge de görs av folk som vet vad de gör. De kompletterar varann bra.
Men, om jag skulle bli tvungen att välja, skulle jag välja massage. Av just den anledningen att jag får en känsla av hur hästens vävnader känns och hur de reagerar...men jag är en sån som vill känna så...

ja visst jag förstår de som vill liksom "känna".. men jag ville bara saga att ultraljud gär längre ner i musklerna än vad massage gör.. eller det e vad jag har hört iaf..

Jag kommer inte säga bu eller bä om hur mkt djupare ultraljudet tränger eller hur mkt bättre det är än massage förrän jag fått prata med nån som är utbildad och erfaren på det med just hästar. Jag vet faktiskt inte om det är så mkt bättre. Så jag säger piiiiiiip... ;)

Jag själv tyckte ultraljud var en konstig upplevelse när sjukgymnasten behandlade min ena hälsena med det... Det blev varmt och var på gränsen till att det gjorde ont, men jag märkte ingen direkt skillnad efter 3 behandlingar...men jag höll ju på med så mycket annat då också...så...
Men om nån vill komma och köra det på mina lårmuskler så är det bara att pm:a... Försök gärna att ge mig en bättre bild av u-l! :D

Om hästen har något problemområde så kan det behövas ett par behandlingar för att komma igenom problemet. Sedan handlar det mycket om att hålla efter och förebygga.

Spänningar som återkommer har oftast någon orsak som man kan behöva leta djupare efter. Något ledproblem som gör att hästen vill avlasta. Eller kanske utrustningen eller hästens konstitution (felställda ben t ex belastar hela rörelseapparaten). Men där kan massagen hjälpa så att problemet inte ger rörelsestörningar och andra problem pga det. Exempel: Jag har själv problem med muskelspänningar i min rygg, men med regelbunden massage är jag ganska smärtfri och har inga andra problem i rygg och axlar. Får jag inte massage brukar ont i nacken och axlarna komma smygande efter någon vecka.

Jag brukar rekommendera mina kunder friskvårdsmassage c:a 1-2 gånger i månaden och att hålla efter själv, om det inte finns några särskilda problem (alla hästar som tränas har ju spänningar, det är inget onormalt). Min egen häst får massage c:a 1 gång/vecka.

mvh
Lejonelle

Hästar reagerar ganska olika på massage. Det beror lite på vad som sitter i kroppen och vad man släpper loss. En del är jättefina direkt efter massagen, andra är som bäst dag 1 eller dag 2 efter behandlingen. Äldre hästar kan bli jättepigga "unga på nytt". Och träningsvärk kan de få, som du beskriver, både pga av spänningar som släppt och också pga av att de använder kroppen på ett nytt sätt när spänningar släppts loss. Du lär dig snart hur din egen häst brukar reagera och kan lägga in massagen där det passar bäst, 1, 2, 3 dagar före tävling.

Man kan inte massera bort felridning men däremot kan man hjälpa till att skapa en "bra cirkel". Häst och ryttare påverkar ju varandra. En felriden häst kan man snabbt få resultat med om man sätter in massage OCH kunnig träning. Massagen gör det möjligt för hästen att utföra det tränaren begär och vips, så går det att arbeta rätt och bygga rätt muskler. Jag vill verkligen rekommendera er som jobbar med hästutbildning att ta hjälp av massör vid korrigerande ridning, det sparar många timmars jobb för er.

mvh
Lejonelle

Jag har en häst som haft Erlichias och är behandlad två gånger. Han är alltid mer eller mindre "öm" i musklerna. Har du masserat någon häst som liksom aldrig blir bra??
Min får massage ca 1-2 ggr i veckan. Ibland hela och ibland bara punktvis beroende på hur han känns. Har fått utraljud runt bogbladen när det inte hjälper med massage.

Hästar kan bli väldigt möra och ömma i huden efter långvariga infektioner. Jag har stött på en del hosthästar som reagerat så. Hur länge har ni behandlat med täta massagebehandlingar? Hur länge sedan är Erlichiosen? Vad är problemet med bogbladen? Tät massage gör ju också vävnaden lite mör och det får man respektera.

Spontant skulle jag säga att om en häst inte blir bättre efter ett antal massagebehandlingar skulle jag fråga mig om massage är rätt sätt att hjälpa denna häst. Massage kan ju ge en positiv effekt men inte lösa grundproblemet. Då kan man som massör fördröja att hästen får "rätt" behandling och det är ju inte så bra. Men jag vet ju inte vad i övrigt ni undersökt och prövat, om ni har kunnat utesluta andra problem och om du märker att massagen ändå hjälper hästen. Jag menar detta bara som ett allmänt råd, den massör som behandlar hästen vet givetvis mycket bättre än jag som aldrig har sett din häst. Men diskutera med din massör, ställ frågor, och be att hon/han föreslår alternativ hur ni ska komma vidare.

mvh
Lejonelle

Det är viktigt att hästen får röra på sej efter massagepasset för att avlägsna slaggprodukter.
En utbildad människomassös varnade mej för att massera min häst för mycket. Och man kan ta i för hårt också. Kanske är lagom bäst!

Ett trevligt sätt att umgås med hästen, den njuter, ett bra sätt att ha koll på vad som händer i hästkroppen, en större chans till att hästen trivs med arbetet och tillvaron i stort.
Det är väl klart att massagen gör hästarna lika gott som den skulle gjort oss??? :idea: Vem längtar inte?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 240
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 595
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka