Massage-Nackdelar/fördelar?

A

A-a

Vad jag har förstått så finns det en hel del som är emot massage..
Det skulle vara intressant att veta varför. Massage kan ju inte göra någon skada.
Vet också att det är många som tror att man masserar för att man har en felriden häst :confused:
Ni som masserar varför masserar ni? Är det för att ni har en felriden häst?
Min häst får själv massage och jag har aldrig stött på några nackdelar av det, jag masserar inte för att han är felriden, utan för att han förtjänar det!

Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Massage-Nackdelar/fördelar?

Jag har aldrig hört någon som har varit emot massage. Däremot är ju inte alla övetygade om att det gör så stor nytta heller, särskilt inte om man inte vet precis hur man ska göra.

Det som jag kan komma på som skulle kunna vara en risk är väl om man masserar en häst som har en begynnande infektion i kroppen och på så sätt hjälper till att få igång blodcirkulationen extra mkt och däremd infektionen, det är ju därför man inte ska massera t ex nyvaccinerade hästar.

Själv masserar jag mitt halvblodssto med arnikaliniment på rygg och bakdel då hon håller på att bygga upp sin muskulatur och jag misstänker att hon kan ha lite träningsvärk ibland. Om det gör så himla stor nytta vet jag inte, men hon verkar tycka det är skönt i allafall...

Håller med helt!
Givetvis skall man absolut aldrig massera en häst med en pågående infektion eller som är nyvaccinerad eller är dräktig.
Det verkar som att en del är sk a rädda för att massera sina hästar och varför vet jag inte, antingen är det att dom är rädda att prova någonting nytt i rutinerna, eller så tror de att det kommer bli några negativa resultat eller som du säger att de inte tror att det hjälper någonting vad vet jag. Men det jag vet är om man tar ut en diplomerad hästmassör får man garanterat ett bra resultat :love:
Det skulle vara lite intressant att veta varför dom inte vill massera eller inte gillar det.

jag tror inte heller att det är någon som är emot massage, däremot finns det flera som tycker att det är helt onödigt.
Jag vet en massör som sa att anledningen till den stora ökningen av efterfrågan på hästmassage är att folk inte ryktar sina hästar ordentligt längre.

själv så ryktar jag min häst, och lägger pengarna på annat.

susanne skrev:
jag tror inte heller att det är någon som är emot massage, däremot finns det flera som tycker att det är helt onödigt.
Jag vet en massör som sa att anledningen till den stora ökningen av efterfrågan på hästmassage är att folk inte ryktar sina hästar ordentligt längre.

själv så ryktar jag min häst, och lägger pengarna på annat.

Ja men varför tycker dom att det är onödigt??
Rykta ger inte direkt samma resultat som att massera, om man låter hästen bli masserad av en duktig massör.

Vi maserar våran häst dels för att han är lite spänd i musklerna, men också för att han tycker det är skönt. Det skadar ju som sagt inte och det mjukar ju upp hästen. Ser inget negativt med massage.

Det löser spänningar å stelheter i kroppen, sätter igång blodcirkulationen, hjälper till att få bort slaggprodukter.Det är prestationshöjande helt enkelt.Sedan tycker ju hästarna om det vilket är bra för psyket.

Jag vet att en del tycker att massage är onödigt, men jag har aldrig hört någon som är emot det. :confused:

Massage KAN göra skada om det utförs på en häst med infektioner/skador.

När man själv masserar är det viktigt att hela tiden hålla koll på hur hästen reagerar.
Det bästa är att lära sig enklare "vardagsmassage" av en diplomerad massör.
Jag brukar massera ca. 1 ggr/vecka.
Jag anlitar en diplomerad massör på min medryttarhäst ca. 1 ggr/månad, oavsett om det behövs eller ej.

Jag gör det för, som "chrysler" skriver:
"Det löser spänningar å stelheter i kroppen, sätter igång blodcirkulationen, hjälper till att få bort slaggprodukter.Det är prestationshöjande helt enkelt.Sedan tycker ju hästarna om det vilket är bra för psyket." :bow:

Hejsan. Jag är ju själv hästmassör så jag är väl inte helt opartisk men..
Själv tycker jag att massage gör så att man får mer effekt av träningen, man slipper ta allting under träningspassen. Ärligt talat, hur många har aldrig då och då problem med att hästen är svårare att böja igenom i ena varvet, ta stöd på ena sidans yttertygel, sätta under sig lika med båda bakbenen. Genom vettig och kunnig träning kan man ta sig igenom dessa platåer, men det är ingen tvekan om att massage gör problemen mindre och gör att man snabbare kommer framåt.

Det byggs upp mindre spänning och motstånd i hästen så du får mindre att "ta igenom". Det är ett billigt sätt att få ut mer av de pengar du lägger på träning.

Räkneexempel: Om du rider för tränare en gång i veckan och betalar 200 kr/gång (billigt) så kostar det 10.000 kr/år. Säg att du lägger i genomsnitt 20 minuter varje lektionspass på att rida igenom spänningar och få hästen med på noterna i arbetet. Detta kostar dig 3333 kr/år för din tränares tid. Om du kan börja ridpasset med att hästen känns nöjd och inställd på arbete så kanske du kan rida aktivt och dra nytta av din duktiga tränares kunskap hela ridpasset istället för den sista halvtimmen.

På köpet får du en häst som är nöjdare varje dag, inte bara de dagar du rider för instruktör. Du får hjälp att upptäcka förändringar i hästen som på sikt kan ge skador, medan det fortfarande är lätt att göra något åt problemet.

Folk som verkar kunna betala hur mycket som helst för träning och utrustning borde inte dra sig för den lilla utgift som gör att de själva och hästen får mera nöje av arbetet. Att göra som Bengall och lära sig en vardagsmassage att göra själv, och ta hjälp av yrkesmassör då och då, är verkligen ett sätt att med små och enkla och relativt billiga medel hjälpa hästen att hålla sig frisk och skadefri. Och som sagt, de njuter oerhört av att få massage.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hejsan. Jag är ju själv hästmassör så jag är väl inte helt opartisk men..
Själv tycker jag att massage gör så att man får mer effekt av träningen, man slipper ta allting under träningspassen. Ärligt talat, hur många har aldrig då och då problem med att hästen är svårare att böja igenom i ena varvet, ta stöd på ena sidans yttertygel, sätta under sig lika med båda bakbenen. Genom vettig och kunnig träning kan man ta sig igenom dessa platåer, men det är ingen tvekan om att massage gör problemen mindre och gör att man snabbare kommer framåt.

Det byggs upp mindre spänning och motstånd i hästen så du får mindre att "ta igenom". Det är ett billigt sätt att få ut mer av de pengar du lägger på träning.

Räkneexempel: Om du rider för tränare en gång i veckan och betalar 200 kr/gång (billigt) så kostar det 10.000 kr/år. Säg att du lägger i genomsnitt 20 minuter varje lektionspass på att rida igenom spänningar och få hästen med på noterna i arbetet. Detta kostar dig 3333 kr/år för din tränares tid. Om du kan börja ridpasset med att hästen känns nöjd och inställd på arbete så kanske du kan rida aktivt och dra nytta av din duktiga tränares kunskap hela ridpasset istället för den sista halvtimmen.

På köpet får du en häst som är nöjdare varje dag, inte bara de dagar du rider för instruktör. Du får hjälp att upptäcka förändringar i hästen som på sikt kan ge skador, medan det fortfarande är lätt att göra något åt problemet.

Folk som verkar kunna betala hur mycket som helst för träning och utrustning borde inte dra sig för den lilla utgift som gör att de själva och hästen får mera nöje av arbetet. Att göra som Bengall och lära sig en vardagsmassage att göra själv, och ta hjälp av yrkesmassör då och då, är verkligen ett sätt att med små och enkla och relativt billiga medel hjälpa hästen att hålla sig frisk och skadefri. Och som sagt, de njuter oerhört av att få massage.

mvh
Lejonelle

Tack för ditt svar! det var precis det som jag ville få fram till de andra. Själv rider jag lösgjörande varje gång jag rider, inte när jag rider ut, men mer allvarligt. Jag lägger upp ett mål som jag vet är lite svårt föt pojken, och när jag tagit mig igenom det slutar jag, det spelar ingen roll om det tar 20 min, det är igenom och jag behöver inte sitta och nöta längre. Men som du säger, mdet finns många som inte gör det, utan som sitter där och nöter, det sliter inte bara på kroppen utan också på psyket. Iallafall så när hästarna inte längre är mjuk och gymnastisk, stelare i ena sidan mm, så tar man till hjälptyglar som tvingar dom att jobba. helt fel. Det är för det mesta så att ryttaren orsakar hästens problem, men jag har sett många ryttare som inte går tillbaka till sig själva, utan anser bara att det är hästen som är problemet, att hästen är dum i huvudet. Det är dags för dessa att vakna upp och se sanningen.

Jag håller helt med dig! Och till er andra som skrivit, tar själv ut en massör för att pojken skall kunna prestera bättre, må bättre både spykist och fysikst, man förstärker ju också imunförsvaret mot virus mm, om jag inte har helt fel, man får en gladare och mer sammarbetsvillig häst mm mm. När min pojke mår bra mår jag bra!

Jag har haft STOR hjälp av massör! :bow: :bow: :bow:

Positiva saker på rad:
Det är som att ge hästen en timma på spa!
Man hittar saker, eller oxå får man ett friskhetsintyg på sin hästs kropp.
Jag rekommenderar massage till alla hästar, och även ryttare, för attans vad man lär sig.
Jag lärde mig var min hästs avslappningspunkt satt, efter att vi observerat henne.
Min häst har ett snett ben som gör att hon byggde fel bröstmuskulatur och därigenom blev svagare i höger bak oxå. Det tog oss en månad (4 besök) , sen kunde vi se en skillnad.
Jag fick även bra övningar av min massör.
Tack marie W :bow: :bow: numera med eget företag!

Lånar lite på denn tråd!
Hur ofta anser ni att man bör låta massera hästen? Säg att hästen arbetar sex dagar i veckan och tävlar på msv nivå.
Hur ofta bör man massera för att känna resultat?
Självklart att hästen inte har några stora problem i kroppen utan kan klassas som normal.
/M

När jag gick massagekurs berättade mina erfarna lärare att ca var 10:e dag var lagom att massera i förebyggande syfte och efter arbete den dagen. Själv masserar jag min häst 1-2 ggr per månad om det ej är något särskilt problem. Hästar som står inne och kan bli rastlösa får med fördel massage oftare. :love:

En annan fördel utöver de ovan nämnda: Om man själv lär sig ge massage för den ytliga muskulaturen så lär man känna sin häst på ett himla trevligt sätt under massagen. Man kan upptäcka små spända muskler som man aldrig tänkt på och fattar kanske varför hästen inte gillar att bli borstad eller pillad på vissa ställen. Man kan också hitta ställen som gör hästen snabbt avspänd vilket kan rädda en spänd situation. Och ställen som är rena mums-massagen för hästen och en mysig belöning efter ridningen eller så - typ muskelbullarna på var sida svansroten, massera dem och hästen (de flesta) börjar gunga med och bara njuuter.

mia-"--"-

min häst, som var på hobbynivå...fick otrolig träningsvärk efter första massagen, kunde knappt gå dagen efter. jag red ut en runda men vände om för hon blev så trött så! :cry:

Har du märkt det? Eller någon annan?

/j*

ako skrev:
Jag har aldrig hört någon som har varit emot massage. Däremot är ju inte alla övetygade om att det gör så stor nytta heller, särskilt inte om man inte vet precis hur man ska göra.

Det som jag kan komma på som skulle kunna vara en risk är väl om man masserar en häst som har en begynnande infektion i kroppen och på så sätt hjälper till att få igång blodcirkulationen extra mkt och däremd infektionen, det är ju därför man inte ska massera t ex nyvaccinerade hästar.

Själv masserar jag mitt halvblodssto med arnikaliniment på rygg och bakdel då hon håller på att bygga upp sin muskulatur och jag misstänker att hon kan ha lite träningsvärk ibland. Om det gör så himla stor nytta vet jag inte, men hon verkar tycka det är skönt i allafall...

Håller med. Tror den största debatten ligger runt att en del litar mer på massör/chiropraktor/equiterapeut etc än veterinär, och det är där vårdnadstvisten ligger :D Brukar alltid vara debatt runt alternativ vård, så är det ju i människo vården också ganska frekvent. Själv skulle jag gärna lära mig mer om massage, tycker inte jag kan tillräckligt för att uttala mig så starkt i frågan.

Har man fått riktigt bra massage själv så vet man precis hur bra det är och hur mycket nytta det kan göra.

Fy vad skumt man mår efter en massage om man varit riktigt stel. Men vad skönt det är och vad mycket bättre man blir!

Så när behovet finns och jag har råd så får hästarna massage!

/C

snigelfarmor skrev:
mia-"--"-

min häst, som var på hobbynivå...fick otrolig träningsvärk efter första massagen, kunde knappt gå dagen efter. jag red ut en runda men vände om för hon blev så trött så! :cry:

Har du märkt det? Eller någon annan?

/j*

Jag vet att om hästen har väldigt mycket som skall maseras, tex mycket spännigar, eller om det är första gången, kan dom känna sig som en mör fisk, precis som vi människor, men det går över eftyer ett par dagar och då märker man en betydlig skillnad, och det är narturligt att dom kan känna så, alltså är det inte farligt. man brukar få rekomendation att inte rida förtsa dagarna efter en massage om hästen inte är så van eller om man märkt att det varit mycket att ta, men han/hon mår nog bra att bara gå ut och gå i grimma och grimskaft en 15-30 min om dagen.och få igång kroppen dagarna efter tills man märkt att det släppt.

Tänkte passa på att fråga er som masserar när jag ändå är igång :) är det någon som har märkt att eran häst blir hyperaktiv dagen efter, som en energikick, nästan som doping? tror iochförsig att det kan ha varit för att det var mycket som släppt på honom då, det var de 2 första gångerna för ca två år sedan, nu har jag inte haft problem med det, men en gång lade han upp en jävla tempo i hagen efter massagen, och halkade runt i leran, där kom de nya spänningarna och även sträckningar, han trampade även av sig ena framskon och med rök en del av hoven, han vrickade även till sig illa på samma ben och det tog tre månader innan han hade blivit bra. Jag använde massören under hela tiden han stog, som rehabilitering efter att vi behandlat kotan, och efter när jag började lugn sätta igång honom igen så kändes han kanon fin. Kan också medela att vi hade tur i oturen att det blev en illa vrickning, för grannens häst som också fått massage, blir ju inte bätrre av att edt var två tossiga herrar med mycket temprament, och dom spelade upp varandra, iallafall så fichk dom tyvärr avliva den andra hästen som sprang tillsammans då han orsakade sig en strålbensfraktur. En liten sak att tänka på kanske :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 240
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 595
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka