massa frågor..

P

piggelin

hej jag är lycklig ägare till ett hingst föl han är snart 9 månader gammal och var väldigt tunn när jag köpte honom efter ett par besök av veterinären och massa avmasknings medel har han gått upp i vikt men han är fortfarande lite tunn över rygg och manke, han är korsning halvblod/varmblod han är nu ca 140 cm i manken och beräknas bli ca 170, hur ska jag få upp honom över ryggen och manke, han får havre och mineraler och vitlök och fri tillgång till förra årets hö.
han har ett väldigt lynnigt humör bits och sparkas utan anledning, hur ska jag vänja bort dom dumheterna? när jag är ute och rider så får han nästan alltid följa med så jag tror inte att d beror på att han har tråkigt. sen är jag väldigt nyfiken på när testiklarna kommer trilla ner? och när man kan kastrera vilken tid på året? inget har gått som det skulle med denna fölunge så jag e så himla rädd att han kommer bli klapp hingst. det var mycket frågor hoppas det finns någon i denna häst värld som kan hjälpa mig?!
tack på förhand
 
Sv: massa frågor..

Behöver troligen ganska mycket mer protein än vad han får. Har du värden på höet? Kan var läge att lägga till lucern eller något mer anpassat kraftfoder än bara havre.
Ta bort vitlöken finns forskning som visar på att den kan ge sämre blodvärden och blodbrist hos hästar. Sök inne på foder så finns där gamla trådar om detta.

När testiklarna trillar ner är väldigt individuellt. Allt från att dom är nere redan vid födseln till att de är ett par år gamla.

Angående han uppförande låter det som om han saknar lekkamrater och tar ut det på människor istället. Hingstar leker ofta ganska våldsamt med varandra och därför behöver de lekkamrater som både kan lära dem flockbetende och tål lekandet. Men då får försöka att se till att han förstår att det inte är acceptabelt att göra det mot människor. Gör det i tid innan han blir så stor att det blir farligt.
 
Sv: massa frågor..

jag har inga världen på höet ska testa det med lusern, det med beteendet är inte lek, det är för aggresivt, om man kanske borstar honom på ryggen så kan han bli förbannad och bara hugga med öronen tätt mot huvet, hans mamma hatade människor pga gammal vanvård och misshandel kan han ha fått det därifrån? finns det något sätt att "leka" eller på något sätt stimulera honom utan att han får känslan av att jag är i underläge?
 
Sv: massa frågor..

som tidigare talare sagt, är det bra med jämnåriga kompisar, att han bits etc. får du ju inte tillåta, visa att du inte acc. det,men sen när han sköter sig är det minst lika viktigt att visa honom det!
 
Sv: massa frågor..

Om du inte har analyserat hö, är det mycket svårare att göra en foderstat till hästen eftersom protein och energi kan variera väldigt mycket. Då måste du "fodra med ögat" (dvs utifrån hästens hull och muskelansättning) vilket kan vara mycket svårt om man inte är van. Så jag skulle rekommendera att du skickar in ett höprov för analys.
Hästen behöver i vilket fall som helst mycket mer protein. Komplettera med lusern som nån skrev eller soja, eller något ge ett färdigfoder som är avsett för den växande unghästen.

Angående beteendet så måste du tala om för honom att sånt beteende inte tolereras annars kommer du att få stora problem när han blir ännu större och starkare. Visst kan mammans beteende ha spelat in eftersom det är hon som lär fölungen hur man ska förhålla sig till omvärlden. Han behöver få sällskap av några andra unghästar och gärna någon lite äldre "lekfarbror" som kan tala om för honom var gränserna går.
Du ska absolut inte leka med honom, det blir alldeles för farligt. Öva i stället med att ha honom uppbunden, att borsta honom, lyfta ben och leda honom i grimma. Eventuellt att du börjar vänja honom vid träns och bett redan nu ifall att du har problem att få honom att lyssna på dig när du bara har honom i grimman.

Lycka till med din unghäst!
 
Sv: massa frågor..

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att ge hästen vettiga mineraler. Har sett det här så många gånger. Han växer och behöver bra mineraler. Köp Biopromin, http://www.ameproducts.se/
Det råder tyvärr brist på mineraler och vitaminer i våra marker och grödor idag pga konstgödning därför är det viktigt att ge bra mineraler, även till den vuxna hästen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp