Maskunniga .../magdalena tjoho...

zilla

Trådstartare
Jag måste ha eran / din hjälp .Jag håller på att bli tokig på dom i stallet .Vi är rörande oense om vad ,när ,hur vi ska avmaska .

Hästarna vart avmaskade i maj med banminth 1 (en dos)spruta./häst
Jag tyckte dom skulle ha i juli ..men nix ..dom vart aldrig avmaskade.

Jag har föreslagit träck prov eftersom .jag tror inte hästarna vart avmskade i juli+ att hästarna går på växelbeten.

När och med vilket preparat ska vi använda.???

Senast ändrad:
Sv: Maskunniga .../magdalena tjoho...

Eftersom ni bara använde en dos är ju hästarna för det första inte avmaskade mot bandmask som kräver dubbeldos för att tas kål på. Sedan räcker banbinth bara i fyra veckor.

Det allra klokaste vore så klart ett träckprov, men jag fårstår att det kanske är svårt att få de andra hästägarna att gå med på.

Jag använder pyrantel och ivomec-preparat vartannat år så jag hade fortsatt med banminth om jag var du.

Det verkar som om det saknas kunskap i ditt stall. På apoteket finns en basic folder - ta med den och sätt på anslagstavlan.

Därefter behöver ni inte ta hänsyn till varandras åsikter - tyckande blir överflödigt - eftersom det finns nedskrivna riktlinjer.

Du har helt rätt i att det saknas kunskap i stallet .Det finns ingen som bestämmer "över" den andre .Vi försöker komma överens.Men i detta fall får jag gråa hår.
Om jag inte får ta träckprov .VAD ska jag avmaska med och NÄR??

Vad är det som hindrar dig från o ta träckprov på dina hästar? De andra måste ju inte ta prov för att du är mån om dina djur.
Vad är det för häst som har fått en dosspruta Banminth? En stor häst eller en ponny på max 300kg? Om jag har förstått det hela rätt så är inte hästarna avmaskade mot bandmask o det brukar man ju göra på vårens första avmaskning dvs. dubbeldos Banminth o sedan bör hästen avmaskas med 4v. mellanrum.

zilla skrev:
Du har helt rätt i att det saknas kunskap i stallet .Det finns ingen som bestämmer "över" den andre .Vi försöker komma överens.Men i detta fall får jag gråa hår.
Om jag inte får ta träckprov .VAD ska jag avmaska med och NÄR??

Ta ett träckprov och skicka in själv. Det kostar bara 195 kr (bara några kr dyrare än samlingsprov). Alltid skönt att veta vad hästen behöver avmaskas emot/eller ev inte avmaskas.

I våras fick en häst i vårat stall tillbaka resultatet noll i maskförekomst. Då behövde hon inte avmaska alls

Mvh//LG

Jag kan rekommendera Noromectin Vet. (Kombinerat med Banminth., ja alltså inte vid samma avmaskningstillfälle, men du vet vad jag menar.)
Det är billigare än Ivomec, men det är "samma sak".

Ha det bra! :banana:

Förrutom Noromectin så finns Eraquell, Bimectin och kanske en till (osäker) som innehåller samma mängd ivermectin som Ivomec. Behöver man ta bandmasken när man har ett ivermectinår kan man använda Equimax som är ivermectin och prazikvantel tillsammans (prazikvantel tar bandmasken bättre än dubbel Banminth).

Betänk att om hästarna går tillsammans så måste alla maskas samtidigt.
Det går inte att ha olika rutiner..
För då slängs pengarna i sjön.

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 593
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 475
Senast: Soffan74
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat