Maskrosor?

M

mimmi_pippi

Mitt gamla sto går i en gräshage lte grann på dagarna just nu för att vänja sig lite inför betet. Denna hage är smockad med maskrosor, som hon slukar.:crazy:

Är det giftigt med för mycket av de gula "ogräset"?:confused:

Mimmi
 
Sv: Maskrosor?

För hästar är maskrosor inget ogräs! Den är ett bra betes"gräs" som hästarna sällan kan utnyttja eftersom den växer nära marken och kan vara svår att beta av. Du kan behandla den som vilket gräs som helst, dvs att vara lika försiktig vid invänjning av maskros som av timotej och kvickrot etc.

Har du en känslig häst så är det samma procedur vid betesläpp på maskrosor som vid "vanligt" gräs, även fast man bör vara försiktig med alla hästar vid betesläpp. Jag skulle vara glad om jag hade mer maskrosor, eftersom jag tycker att den är en bra gröda till hästarna.
 
Sv: Maskrosor?

Ok tack. Jag vet ju att det finns en del farliga växter man ska akta sig för, Smörblomma, fingerborgsblomma osv.. Jag var bara inte säker på om maskrosor var nyttiga i en så stor mängd (hela hagen är GUL). Tack för ditt svar. Jag vet iaf om försiktighetsåtgärderna vid betesvänjning. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Maskrosor?

Det kan vara bra att veta att maskrosor innehåller mer av fruktaner och andra snabba kolhydrater än de flesta (alla?) andra svenska betesväxter. Vid massiv maskrosinväxt är tillvänjningen till betet extra viktig för den fångkänsliga hästen. HH
 
Sv: Maskrosor?

Immer skrev:
Nej, det är inte giftigt. Hästen bli svart i munnen av att äta maskrosor.:D

Immer
AHA. Det e nog därför mina blivit svarta i munnen och även lite på mulen helt plötsligt. Då vet jag det;)
 
Sv: Maskrosor?

min går på sökningar efter maskrosor..han TOKÄSKAR dem..mesta dels abra blommorna han äter men ibland tar han bladen med ;)
 
Sv: Maskrosor?

ett tips..
kolla australiensiska studier ang.tuppspatt..(stringhalt)..maskrosor tros vara en av bovarna...
 
Sv: Maskrosor?

mimmi_pippi skrev:
Mitt gamla sto går i en gräshage lte grann på dagarna just nu för att vänja sig lite inför betet. Denna hage är smockad med maskrosor, som hon slukar.:crazy:

Är det giftigt med för mycket av de gula "ogräset"?:confused:

Mimmi

nej, det tror jag absolut inte!!
 
Sv: Maskrosor?

*KL*

MASKROS

insamling: blad kan samlas in när som helst; rötterna bör samlas in från midsommar och fram till sensommaren.

egenskaper: urindrivande, milt laxerande, stärkande, antireumatiskt, levermedel.

användning: vid alla typer av lever/njurbesvär, inklusive gulsot.maskrosroten har kraftig inverkan på levern. den används för att stimulera levern och öka produktionen av galla. bladen har kraftigt urindrivande egenskaper och växten kallades därför förr i england för pee-the-bed. en stor fördel med att använda maskros som urindrivande medel är att den innehåller mycket kalium, magnesium och kalcium. växtens rika innehåll av kalium ersätter det kalium som förs ut ur kroppen med urinen. maskros är oxå rik på vitaminerna A,B,C och D, och innehåller faktiskt mer vitamin Aän morötter. maskros har en blodrenande verkan och är mycket användbar vid behandling av reumatiska besvär.
bladen kan användas i sallader, av blommorna kan man göra ett gott vin och den vita, mjölkiga växtsaften sägs vara en bra kur mot vårtor-både på människor och hästar. jag ser maskrosen som en naturlig elektrolyt och många hästägare har berättat för mig att deras hästar ibland gräver upp maskrosrötter i sina hagar.

dosering: flera nävar färska blad dagligen; 30 gram torkade blad/dag; 4-5 färska rötter dagligen; 20 gram torkad rot dagligen.

källa: hästägarens örtabok.
 
Sv: Maskrosor?

tack :bow:
undrar om min kuse äter extra mång blommor då pga att han har lite patella i ett bak, om de nu hjälper vid rematism..kan de jämföras?
 
Sv: Maskrosor?

Flashjack skrev:
ett tips..
kolla australiensiska studier ang.tuppspatt..(stringhalt)..maskrosor tros vara en av bovarna...

Kan du även tipsa om hur man får tag i dessa australiensiska studier?

Immer
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 362
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp