Maskresistens häst vs katt och hund

Milene

Trådstartare
Undrar varför det inte behövs ta träckprov för avmaskning på hund och katt när det är så noga med detta för häst???Riskerar inte DE djurslagens inälvsparasiter att bli resistenta mot avmaskningsmedlen???
Läste nånstans nyss (minns tyvärr inte var...) att spolmaskarna hade börjat uppvisa resistens. Vore det inte läge att börja ta träckprov på övriga djurslag också?

Sv: Maskresistens häst vs katt och hund

Vuxna hundar har ytterst sällan mask. Både katt och hund är dessutom självvisande, om du inte ser mask ska du alltså inte avmaska, och om du ser mask behövs inget prov.

Men..

Kolla masken finns för både hund och katt, sen vet jag inte hur deras maskar funkar. Vi avmaskade katterna när vi såg mask (hade helst sluppit se dom!).

/Lavinia

Svarar bägge

Jo jag vet allt det där. Jag undrar mest över att hästägare MÅSTE skicka träckprovsanalys medan de andra bara kan gå in och köpa.

(Jo, det är bland det äckligaste som finns när man ser att katten har mask, helst när den ligger bredvid en på kudden efter en god natts sömn...:yuck:)

Pratade precis (i förrgår) med personal på apotek. Vi har blivit med katt helt plötsligt, och nu har jag sett (URK:yuck:!) att katten behövde avmaskas. Jag frågade också om hur ofta man ska avmaska en katt och fick då höra som ovan att man ska avmaska när/om man ser mask. Fast i och med att "vår" katt är mestadels utekatt så kan det ju vara svårt att alltid se om det behövs, så rekommendationen var då att avmaska ca en gång/kvartal. Det här är en katt som jagar aktivt - har sett den med en mus i munnen senast idag - så det lär nog behövas!

Svarar bägge

Jo jag vet allt det där. Jag undrar mest över att hästägare MÅSTE skicka träckprovsanalys medan de andra bara kan gå in och köpa.

(Jo, det är bland det äckligaste som finns när man ser att katten har mask, helst när den ligger bredvid en på kudden efter en god natts sömn...:yuck:)

För att det är så pass få hästar som behöver avmaskas, ändå avmaskas nästan alla flera ggr per år om det är fritt. Dessutom behöver man veta vilken mask för att använda rätt medel, på häst syns ytterst sällan infektionen.

Som kattuppfödare avmaskar jag innan jag skickar honan på parning, innan honan föder och precis innan kattungen levereras.

Då pratar jag om innekatter. ...

Jag har aldrig behövt avmaska min katt. Innekatt som går ut i koppel. Har skickat in "Kolla masken" någon gång för att vara på den säkra sidan, men det har aldrig varit något.

/V

Ett måste om man föder upp raskatter och vill ha stamtavlor på dom. ...

Det ingår i villkoren man skriver under när man ansöker om stamnnamn. ...
Likaså med vaccineringar....

Att avmaskningsmedel för häst blev receptbelagt 2007 har tyvärr inget med resistensproblematiken att göra, även om man kunde önska att sådana åtgärder vidtagits. Det har istället att göra med något beslut inom EU (minns inte detaljerna just nu) att minska förekomsten av kemikalier i livsmedelsproducerande djur. Därför receptbelade man avmaskningsmedel till häst för att ha någon sorts kontroll på hur mycket som används. Och eftersom vi inte äter katter och hundar så krävs inte recept för avmaskningsmedel till dem...
Det är inte alla veterinärer som frågar efter träckprovsresultat heller. Jag kollar alltid mina hästar men har aldrig fått frågan av veterinär om de behöver avmaskas eller inte utan vet har endast frågat vilket preparat jag vill ha och glatt skrivit ut. Nu har jag bra koll på vad jag ska ha och när men det är det ju inte alla som har.

Tja, jag tar träckprov på mina hundar och det går bra. Men orsaken till att man behöver recept till livsmedels producerande djur, är att samhället betraktar det som viktigare att de inte blir resistenta. Blir dessa djur resistenta så har vi betydligt svårare att föda upp dessa och få mat på bordet.

Det är inte för att minska kemikalierna i vår mat som Arwen skrev det sköter slaktkarensen om. Det är för övrigt livstidskarens för många av läkemedlen som man ofta använder på sjuka hästar innan man dömer ut dom...Men i alla fall mina veterinärer har aldrig fyllt i någon medicin i passet!! Det är även livstidskarens för det populära insektsmedlet Ultra shield. För övrigt så finns det massor av kemikalier och tillsatser i vår mat så där skulle det finnas mkt att göra, om det var avsikten med att receptbelägga maskmedlen. Men det är lustigt hur man i hästköttskandalen knappt alls brydde sig om den aspekten. Det är få nötdjur, om alls några som blivit så mkt medicinskt behandlade innan slakt som en genomsnittlig häst.

Om lilla hunden drabbas så är det inte ett stort problem för samhället. Men om min älskade hund drabbas av resistenta parasiter, så är det ett lika stort problem om inte större än om mina hästar drabbas. Därför tar jag träckprov även på mina hundar. Sen hoppas jag att alla andra djurägare tar samma ansvar det räcker inte om några få gör det...

Tja, jag tar träckprov på mina hundar och det går bra. Men orsaken till att man behöver recept till livsmedels producerande djur, är att samhället betraktar det som viktigare att de inte blir resistenta. Blir dessa djur resistenta så har vi betydligt svårare att föda upp dessa och få mat på bordet.
Det är inte hästarna och kossorna som blir resistenta, utan parasiterna...

Det var det när jag började med raskatt på 80talet....
Och jag kommer fortsätta med det så har jag gjort vad jag kunnat för att inte sprida parasiter vidare.
Dessutom är det numera snabbt och smidigt att använda spot on i nacken. ...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 318
Senast: dobbis
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: lady_vip
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 874
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 059
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka