Maskprover

Ela

Trådstartare
Hjälp mig att tyda detta provsvar:
EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken)
450

Resten 0. ingen odlig tagen.

Hästen är tunn och lite bukig, lång päls. Vad jag förstår är detta ganska lite mask och borde inte kunna ställa till allt för stora problem, även om man bör avmaska för att få bort masken som finns. Borde man inte gjort en odling?
Vilket prep rekomenderar ni?

Tacksam för svar

Sv: Maskprover

Kryssades det för att odling önskades?

Tecknen låter som att det kan finnas annat som stör t.ex. stor mängd mask som ännu inte syns på prov eller bandmask som också kan vara svår att upptäcka i träckprov om de inte är i större mängd.

Vissa hästar reagerar även på liten maskmängd, andra kan ha massor och det märks ingenting.

Jag skulle börja med en dubbeldos pyrantel och se vad som händer.

Sv: Maskprover

Skulle tro att man inte kryssade i att odling skulle tas. Det är min häst det gäller men hästen är ute på foder och när jag häsade på senast såg jag att hästen fallit ur och bad henne skicka in kolla masken.
Tror i och för sig att det är fler brister än mask,:crazy: dåligt grovfoder mm ligger nog också bakom.

tack för svaret

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 900
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: Boj
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka