• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 123
I

Isislover

Ni som bor i Mälardalen. När är bästa tiden att Kolla masken efter vintern? Har de vaknat till liv nu, eller bör man vänta ett tag till?

Sv: Maskdags?

Vi brukar göra i början av maj, alltså så att avmaskning sker 3 dagar innan dom släpps på bete, brukar vara i mitten på maj, början av juni som dom släpps på bete.

Ni som bor i Mälardalen. När är bästa tiden att Kolla masken efter vintern? Har de vaknat till liv nu, eller bör man vänta ett tag till?

Det beror på hur era hagar ser ut, hur har masktrycket verkat tidigare år med ledning av träckproven? Hur avmaskade ni förra året.

Oki. Ja pålle var maskfri när han kom hem till oss i maj förra året. Inga hästar har gått i de hagarna på 10 år innan. Vi har sedan dess bott på 3 ställen till innan han flyttade hem igen, men han var maskfri i september enligt Kolla Masken. Jag har nu i helgen även fått hem en till häst som jag inte har koll på när han maskades sist.

Då skulle jag ta prov så snart som möjligt på den nya men den som nollat förra året skulle jag lugnt vänta tills maj.

Du som kan det här med mask. Jag har hört att det är väldigt osäkert om man kan få med bandmaskar på ett maskprov. Stämmer det? Sen har jag hört att man inte skall avmaska mot bandmask på vintern eftersom de sover då och man kan göra så att de vaknar till liv och orsakar förstoppning i blindtarmen istället. Är det så?

Du som kan det här med mask. Jag har hört att det är väldigt osäkert om man kan få med bandmaskar på ett maskprov. Stämmer det? Sen har jag hört att man inte skall avmaska mot bandmask på vintern eftersom de sover då och man kan göra så att de vaknar till liv och orsakar förstoppning i blindtarmen istället. Är det så?

Om hästen har mycket bandmask är det kanske 80% chans att man hittar den på träckprov. Bandmasken släpper ägg sporadiskt, därför kan den vara svår att hitta även om den finns. Men OM det syns på provet ska man såklart avmaska mot den.

Bandmasken sover aldrig, det är vissa arter av lilla blodmasken som kan gå i dvala (typ 6 av 30) när vädret inte är gynnsamt.

Lättast att hitta bandmask på prov är vår och höst, då är smittan som störst. Ofta syns ev. symptom då också, eller börjar svagt under hösten och ökar under vintern som avmagring, svårighet att hålla hull eller kolikanfall.

Om hästen inte har några symptom och inte visar något på träckprov behöver man inte fundera så mycker mer över bandmasken.

Men hur i all sin dar kan dessa små blodmaskar veta att vädret inte är gynnsamt?

De håller till inne i hästen och där borde väl klimatet vara likadant året om?

Men hur i all sin dar kan dessa små blodmaskar veta att vädret inte är gynnsamt?

Visst är det en bra fråga! Jag har faktiskt inte fått något svar på det, men bevisligen kan de på nåt sätt luska ut det. Det gäller inte bara kyla utan även värme och mycket torrt.

Har en känsla av att parasiter har stenkoll på hur värddjuret (hästen) beter sig i olika situationer och på så vis avgör de säkert hur det står till utanför hästens kropp. Eller? Bara en teori från mitt håll.
Parasitens överlevnad hänger ju till stor del på värddjuret.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna