• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare russet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 341
R

russet

Såg en vit "mask" igår och iförrgår i hästens skit, den var ca 4cm lång och kanske 3mm på diametern. Är de mask eller något annat? Om de är mask ska jag avmaska nu, mitt i vintern?
Väldigt tacksam för svar! :bow::bow:

Sv: mask?

levde den och krälade skulle jag väll ta ett träkprov (skulle ta det iallfall)

googla och se om du hittar nån mask hästen kan få och lägg in den här :)

Var den rund eller platt? Jag skulle ha skickat in träckprov o sen avgjort om jag skulle avmaskat. Det spelar ingen roll, om man avmaskar vinter eller sommar, försök ta en färsk boll, som pålle nyss har skitit, så att den går att platta till när den ska in i kartongen som träckprovet skickas i.

den var som lite platt men inte så bred kanske ½cm max. Okej, tack för svar :bow:

hej! Eftersom maskarna går i dvala under vintern är ett träckprov ingen "sanning" nu, kan visa att hästen är utan mask fastän den är full av maskar som väntar på att vakna till till våren.

Det kan vara bra att veta att det "bara" är 6 av alla olika sorters liten blodmask som går i dvala, så hästen kan sprida smitta även om det är vinter.

det är väl uppenbart att hästen har mask! Var för kosta ut sig på ett träckprov?? AVMASKA!!

om du ska göra ett träckprov, så brukar vet. rekomendera att man ska ta från iaf minst tre olika högar för det gör provet er "snningsenligt". så om du nu ska göra de så ta fråån minst tre högar. Jag tycker att du borde göra de, trots att de e "tydligt" att den har mask, för avmaskningen ger ju en rubbning i magfloran och tarmbalansen, o de e inte bra, så man ska avmaska så lite som möjligt. Om du dessutom skulle ha en fångkänslig häst skulle de vara farligt och avmaska i onödan.:bump: Lycka till:)

Kommer att tänka på bandmask, men det kan ju vara nån annan mask, som blivit tillplattad av en hov eller så.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: fijja
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka