Sv: mask
Jag förstod inte riktigt hur du menade. De ska bajsa ur sig, men sen gå i den hagen i alla fall? Maskäggen överlever LÄNGE. Det bästa är om ni kan mocka ur hagen, kanske ha dem i en annan mindre hage 3-4 dar som är lätt att mocka ur, och sen ta tillbaka dem? Eller strunta i att flytta dem, har de ägg som smittar hagen så ÄR den ju redan smittad.
Eller ännu hellre, börja med träckprov och se om du måste avmaska, och kolla om fölet har spolmask som behöver bekämpas (då är inte ivermectin det lämpligaste nämligen).
Mocka ur hagen är nog ganska uteslutet, man kan inte få ut allt, det är blandat med jorden och är vått, men visst kan dom gå i en annan hage i 3-4 dar bara att de timmar det är mörkt skulle vi behöva ha dom i den hagen dom går i nu bara för att det är närmare stallet och den andra ligger på andra sidan vägen, en 90 väg och så som dom kör här vågar jag inte leda över hästarna i mörkret.
Jag kan ingenting om sånt här, jag bara lyder uppfödare. Och dom måste ju stå inne på natten och då finns ju parasiterna i stallet med, det är iallafall vad uppfödaren jag har kontakt med påstår? Så det spelar ju ingen roll, hagen är ju lika mycket smittad som stallet. Dessutom, i den andra hagen är det gräs och fölungar kan få kolik av kallt gräs och eftersom det är lite kyligare nu och fuktigare på nätterna blir gräset kallt och då är risken stor att fölungen får kolik även om jag lägger ut hö, för förr eller senare kommer fölungen vara där och pilla.
PÅ Agria, eller om det var djurskydds hemsidan, så står det klart och tydligt att man skall avmaska med Ivomec i slutet av november eller början av december, stämmer då inte detta? Anledningen till att jag nästan är säker på att dom har mask är för att pälsen är matt, de har stora bukar och smala över ryggen, OCH fölungen fick kolik idag. Det är tre av de tecknen som visar på att de kan ha mask.
varför säger dom att man skall avmaska med Ivomec ifall det ändå inte hjälper mot den årstidens mask?
förlåt att jag ifrågasätter men jag vill veta exakt så jag har koll på det här med avmaskningar, vill veta att hästarna mår bra. Visst vore träckprov ett alternativ, men det tar längre tid och jag vill helst avmaska dom redan på måndag, uppfödaren sa också att jag helst inte skulle vänta eftersom dom visar tecken på att ha mask. Dessutom har dom ätit av barken som ligger i hagen och det äter dom ju för att bli av med parasiter, det är iallafall vad jag fått lära mig. Men att det inte räcker med bark då unghästar och föl måste ha hjälp med avmaskningar, eller?