Nevertheless

Trådstartare
Jaha..då har pållarna lyckats få mask också! Stallägaren avmaskade i förrgår och idag hittade hon mask i bajset!...:(

eftersom hon är lite hypokondrisk när det gäller hästarna så är hon orolig för att det är blodmask, fast egentligen tror hon att det är styngflugelarver... men nu har jag iaf fått i uppdrag att leta fram bilder på olika maskar så att hon ska kunna jämföra, det var ju lättare sagt än gjort! någon som vet vart man kan hitta bilder på de små äcklena?

har letat runt lite på slu för jag tror att de ska ha någon slags maskhandbok men har inte hittat ngt hittills...

Sv: mask

Om du googlar på blodmask eller går in på SVA hittar du riktigt äckliga bilder på blodmask i full aktion.

På tal om mask, jag skall avmaska mina nu. Har ett föl på 6 månader, ett sto på två år och ett sto på 12 år. Kan man ge dom ivomec, låta dom stå i samma hage och bajsa ur sig i 8-9 dagar sen bara vara i en annan hage över dagen och sen återvända till den gamla hagen? för vad jag förstår dör ju maskarna efter några timmar utanför hästens kropp..? Eller är jag helt ute och cyklar? Frågar etersom jag inte vet hur jag skall göra angående avmaskningen då dom går i vinterhagen nu. Blev lite hastigt när vi skulle ta hem dom från sommarbetet för fölungen fick kolik i mitten av oktober så vi tog hem dom och har inte vågat släppa dom där igen. Men går det att göra som jag föreslog?

Träckprov tycker jag vore en god ide. Vänta minst 8 veckor och gör ett sedan om ni vill veta. Kanske finns det ingen mask kvar då och då spelar det egentligen ingen roll vad det var den här gången.

Har du tagit prov så att du VET att de ens behöver avmaskas?

Angående när masken dör så är det meningen att maskmedlet skall ta död på dem, och de skall vara döda när de kommer ut. Maskägg som hamnar i gräset överlever länge, framförallt med rätt betingelser. Det är därför en infekterad hage som betats 06 inte kan tas i bruk förän 08 för att betraktas som rent...

Jaha..då har pållarna lyckats få mask också! Stallägaren avmaskade i förrgår och idag hittade hon mask i bajset!...:(

eftersom hon är lite hypokondrisk när det gäller hästarna så är hon orolig för att det är blodmask, fast egentligen tror hon att det är styngflugelarver... men nu har jag iaf fått i uppdrag att leta fram bilder på olika maskar så att hon ska kunna jämföra, det var ju lättare sagt än gjort! någon som vet vart man kan hitta bilder på de små äcklena?

har letat runt lite på slu för jag tror att de ska ha någon slags maskhandbok men har inte hittat ngt hittills...

"Lyckats" få mask? Det är NORMALTILLSTÅND att hästarna har en viss mängd mask i sig. Det är ytterst ovanligt att hästarna INTE har mask. Däremot kan man hålla smittan i schack.

Hur ser maskarna ut? Kan du ta kort eller beskriva? Är ni säkra på att maskarna kommer från hästen och inte kommit dit i efterhand?

Vad avmaskade hon med för medel? Och om ni INTE trodde hästarna hade mask, varför avmaskade ni då?

Till våren - ta träckprov så får ni veta vad och hur mycket mask hästarna har som är äggläggande (dvs kan smitta ner era hagar). Det ger ett bra mått på hur högt parasittryck ni har i hagarna och visar hur ofta och med vad ni behöver avmaska.

På tal om mask, jag skall avmaska mina nu. Har ett föl på 6 månader, ett sto på två år och ett sto på 12 år. Kan man ge dom ivomec, låta dom stå i samma hage och bajsa ur sig i 8-9 dagar sen bara vara i en annan hage över dagen och sen återvända till den gamla hagen? för vad jag förstår dör ju maskarna efter några timmar utanför hästens kropp..? Eller är jag helt ute och cyklar? Frågar etersom jag inte vet hur jag skall göra angående avmaskningen då dom går i vinterhagen nu. Blev lite hastigt när vi skulle ta hem dom från sommarbetet för fölungen fick kolik i mitten av oktober så vi tog hem dom och har inte vågat släppa dom där igen. Men går det att göra som jag föreslog?

Jag förstod inte riktigt hur du menade. De ska bajsa ur sig, men sen gå i den hagen i alla fall? Maskäggen överlever LÄNGE. Det bästa är om ni kan mocka ur hagen, kanske ha dem i en annan mindre hage 3-4 dar som är lätt att mocka ur, och sen ta tillbaka dem? Eller strunta i att flytta dem, har de ägg som smittar hagen så ÄR den ju redan smittad.

Eller ännu hellre, börja med träckprov och se om du måste avmaska, och kolla om fölet har spolmask som behöver bekämpas (då är inte ivermectin det lämpligaste nämligen).

Tips till alla bukare ;)

Istället för att avsmaska för allt, alltså det som täcker alla maskar. Så köp det där provet från Granngården man skickar in en bajsplutt med posten och dagen efter får man svar på vad det är för mask som sin häst har ( om den har) och då står det vilken medicin man ska köpa för att döda masken. Mycket bättre tycker jag. Det blir 100 % att masken dör då.

Om ni inte redan visste:angel:

Jag förstod inte riktigt hur du menade. De ska bajsa ur sig, men sen gå i den hagen i alla fall? Maskäggen överlever LÄNGE. Det bästa är om ni kan mocka ur hagen, kanske ha dem i en annan mindre hage 3-4 dar som är lätt att mocka ur, och sen ta tillbaka dem? Eller strunta i att flytta dem, har de ägg som smittar hagen så ÄR den ju redan smittad.

Eller ännu hellre, börja med träckprov och se om du måste avmaska, och kolla om fölet har spolmask som behöver bekämpas (då är inte ivermectin det lämpligaste nämligen).

Mocka ur hagen är nog ganska uteslutet, man kan inte få ut allt, det är blandat med jorden och är vått, men visst kan dom gå i en annan hage i 3-4 dar bara att de timmar det är mörkt skulle vi behöva ha dom i den hagen dom går i nu bara för att det är närmare stallet och den andra ligger på andra sidan vägen, en 90 väg och så som dom kör här vågar jag inte leda över hästarna i mörkret.
Jag kan ingenting om sånt här, jag bara lyder uppfödare. Och dom måste ju stå inne på natten och då finns ju parasiterna i stallet med, det är iallafall vad uppfödaren jag har kontakt med påstår? Så det spelar ju ingen roll, hagen är ju lika mycket smittad som stallet. Dessutom, i den andra hagen är det gräs och fölungar kan få kolik av kallt gräs och eftersom det är lite kyligare nu och fuktigare på nätterna blir gräset kallt och då är risken stor att fölungen får kolik även om jag lägger ut hö, för förr eller senare kommer fölungen vara där och pilla.
PÅ Agria, eller om det var djurskydds hemsidan, så står det klart och tydligt att man skall avmaska med Ivomec i slutet av november eller början av december, stämmer då inte detta? Anledningen till att jag nästan är säker på att dom har mask är för att pälsen är matt, de har stora bukar och smala över ryggen, OCH fölungen fick kolik idag. Det är tre av de tecknen som visar på att de kan ha mask.
varför säger dom att man skall avmaska med Ivomec ifall det ändå inte hjälper mot den årstidens mask?
förlåt att jag ifrågasätter men jag vill veta exakt så jag har koll på det här med avmaskningar, vill veta att hästarna mår bra. Visst vore träckprov ett alternativ, men det tar längre tid och jag vill helst avmaska dom redan på måndag, uppfödaren sa också att jag helst inte skulle vänta eftersom dom visar tecken på att ha mask. Dessutom har dom ätit av barken som ligger i hagen och det äter dom ju för att bli av med parasiter, det är iallafall vad jag fått lära mig. Men att det inte räcker med bark då unghästar och föl måste ha hjälp med avmaskningar, eller?

Senast ändrad av en moderator:

Varje bajshög innehåller ca 200 -500 ägg per gram, så att ta en del reducerar ju trycket enormt även om man nu inte tar presis allt. Ang Ivomec, du kan ta villket ivermectinpreparat som helst. Anledningen till detta preparat är ju för att bekämpa styngflugan. Även Cydectin, Bimectin, Noromectin samt Eraquell tar Styngflugan. Själv skulle jag inte använda Ivermectin nu pga att det varit så kallt och att då blodmaskarna ev gått i dvala. Kolik kan fölisen fått av tex fruset gräs, inte att det bara är kallt utan fruset.. Jag skulle skickat in träckprov och kollat. Att bara chansa och anta koliken beror på mask är ingen smart ide. Fölungen torde nog behöva en kur mot spolmask främst, och då skulle jag använt mig av tex Axilur. Men som sagt, kolla med prov först. Skickar du in ett träckprov får du svar dagen efter. Och 1 dag kan du väl vänta ?

Ang bark, hästar är utstuderade barkgnagare vare sig dom har stor eller liten maskbörda. Så detta beteende är helt naturligt.

Okey men då vet jag äntligen lite mer om hur det ligger till, det här förklarade inte de andra för mej. Då kör vi på träckprov tycker jag. Men hur läser man av ett sånt då?
Blodmask har han nog inte då han blev avmaskad i mitten av augusti för då hittade vi mask så då såg vi att han behövde avmaskas.

Kan tipsa om att bara för att hästen är avmaskad hela sitt liv efter konstens alla regler, behöver den inte vara maskfri.

Har haft halvblod som jag köpte som femåring. Han var väldigt takåsig över ryggen och hade svårt att sätta muskler. Efter månader med problem tog vi träckprov, och det visade sig att han hade ofantligt mycket mask. Vidrigt mycket mask. Trots att han var avmaskad precis som han skulle. Maskmedlet tog bara toppen på isberget, och sedan var det maskfest igen.

Den hästen gick det aldrig att få muskler på över länd och kors, något ett par veterinärer trodde kunde bero på just maskangrepp.

En VARM rekommendation är att alltid köra ett träckprov på våren. Har man sett styngflugeägg på hästarna (gula ägg i pälsen) är det Ivomec eller syskonprepart som gäller på hösten.

Mjo, tänkte väl att man skulle ha ivomec på hösten, hästarna har haft gula ägg på kroppen. Men ivomec tar väl inte slopmask? eller..?

Agrias sida har jag flera gånger mailat om till dem och bett dem öka på sina källhänvisningar (väldigt partiska källor) och dessutom ändra det som är rena faktafel, men inget har hänt. Så det är tyvärr inte något att lita på.

Är fölet avmaskat med Ivomec hela tiden kan den vara proppfull med spolmask, det finns stammar som är resistenta mot ivermectin. Träckprov å det snaraste på fölisarna för att se vad ni behöver ta till. Martha och Nafayette här på Buke kan säkert berätta vad de har för erfarenhet av just detta.

Blodmask har han nog inte då han blev avmaskad i mitten av augusti för då hittade vi mask så då såg vi att han behövde avmaskas.
Vad hittade ni för mask? Blodmask är hästens vanligaste parasit. Den tuggar hästen i sig på betet, och det tar ca 12v innan det kommer ut ägg ur hästen. Lilla blodmasken lägger sig även i vilostadie i hästens slemhinnor och kan ligga där i flera år. Har du avmaskat med t.ex. Banminth har du fått bort de vuxna blodmaskarna, 4v senare kommer det ut lika mycket ägg igen, tar du Ivomec får du bort vuxna och "ungdomar", 8v senare har du lika mycket ägg. Du har inte i något av fallen fått bort ALLA blodmaskar. Cydectin är det som tar mest, det tar även en stor del (inte alla) inkapslade larver.

Det låter verkligen som om ni borde börja med träckprov och kolla hur det egentligen står till med hästarna. Föl med kolikanfall låter INTE bra. Avmaskar man för tufft kan fölet få förstoppning och dö om den har stora mängder spolmask.

Okey men då vet jag äntligen lite mer om hur det ligger till, det här förklarade inte de andra för mej. Då kör vi på träckprov tycker jag. Men hur läser man av ett sånt då?

Träckprov skickar du enklast in genom att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Har ni fler hästar blir det billigast att skicka själv till Vidilab. Individuella prover ska ni göra. Från 3 och 10 hästar får man rabatt. Kolla mer på www.vidilab.se

Liknande trådar

Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Avmaskade hästarna igår och ett åringen hade en liten vit mask, en större vit mask ca 5-8 cm lång + lilla blodmasken. Försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: knasan
·
M
Hästvård Jag har en unghingst, islandshäst, som fyller 2 år i maj. I november hittade jag honom första gången liggande helt utslagen i hagen mitt...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Sazalamel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30